Examensarbeten på grundnivå // Basic Level Theses
Länka till denna samling:
Browse
Browsar Examensarbeten på grundnivå // Basic Level Theses efter Publicerad
Visar 1 - 20 av 452
Sökresultat per sida
Sortera efter
- PostDesign, simulering och implementering av mätsystem för karakterisering av optiken i ALMA B5 radioastronomimottagaren(2010) Fredrixon, Mathias; Chalmers tekniska högskola / Institutionen för tillämpad mekanik; Chalmers University of Technology / Department of Applied Mechanics
- PostOmkonstruktion av växellådsprovrigg(2010) Berg, Anton; Uddh, Rickard; Chalmers tekniska högskola / Institutionen för tillämpad mekanik; Chalmers University of Technology / Department of Applied Mechanics
- PostKonstruktion av dragsteg(2010) Lindgren, Petter; Östergren, Andreas; Chalmers tekniska högskola / Institutionen för tillämpad mekanik; Chalmers University of Technology / Department of Applied MechanicsSP, Sveriges Tekniska Forskningsinstitut, Utför forskning och provning på uppdrag av industrin. På avdelningen för Bygg och Mekanik utförs bland annat dragprovning i kombination med mikroskopi där man studerar ett materials egenskaper på mikrostrukturell nivå. SP utför idag denna typ av dragprov i standarddragprovmaskiner men i dessa har man problem med att under provets gång bibehålla mikroskopets fokus på deformationszonen. Utrustningen för att utföra dragprovning kallas dragsteg i vilken man drar ett provmaterial till brott. För att förfina metodenhar SP tagit beslutet att tillverka ett dragsteg som uppfyller deras krav. Rapporten behandlar konstruktionen av dragsteget inklusive transmission. Av tidsbrist så omfattar detta projekt inte tillverkning och driftsättning av dragsteget. Till utvecklingen av dragsteget har en studie på befintliga dragsteg och en kravspecifikation framtagen tillsammans med SP legat som grund. Förslag på lösningar till olika kostnader har presenterats. En komplett lösning tillsammans med ritningsunderlag har bara tagits fram för ett av alternativen. Denna lösning är enkel att anpassa till de andra alternativen då endast ett fåtal komponenter skiljer alterantiven åt.
- PostErsättningssystem för växellåda(2010) Ekström, Lars; Chalmers tekniska högskola / Institutionen för tillämpad mekanik; Chalmers University of Technology / Department of Applied Mechanics
- PostUtveckling av kallstartsventil(2010) Bui, Vanessa; Rådström, Anna; Chalmers tekniska högskola / Institutionen för tillämpad mekanik; Chalmers University of Technology / Department of Applied Mechanics
- PostFinit elementsimulering av sprickpropagaring i järnvägsräl(2010) Carlsson, Jenny; Dahl, Rickard; Daniel, Rickert; Wigart, Jonas; Chalmers tekniska högskola / Institutionen för tillämpad mekanik; Chalmers University of Technology / Department of Applied Mechanics
- PostDen moderna kommunikationsteknikens påverkan på det sociala livet i oceansjöfarten(2011) Konow, Johannes; Chalmers tekniska högskola / Institutionen för sjöfart och marin teknik; Chalmers University of Technology / Department of Shipping and Marine TechnologyTill skillnad från i land har det först på senare tid blivit möjligt att kommunicera med sin omvärld snabbt och enkelt till sjöss och förekomsten av tekniken är, som konstaterats i detta arbete, ganska begränsad. Att kunna kommunicera med hemma och omvärlden har självklart skapat förändringar för sjöfararen. Inte bara att sjöfararen kan hålla kontakten med omvärlden på ett annat sätt, men även på umgänget ombord. Denna nya möjlighet har i viss mån minskat den sociala samvaron vilket i sin tur får konsekvensen att folk känner varandra sämre. En sammanhållen besättning både ökar trivseln och säkerheten ombord eftersom man vet hur sina besättningsmedlemmar reagerar i varje given stund. Dessutom är man ett större stöd för varandra och kan känna igen om någon mår dåligt eller har problem. Arbetet har gjorts dels genom litteraturstudier och dels genom en intervjustudie med över 40 svenska och utländska sjöfarare. I arbetets gång har det framkommit att det största hindret mot en sammanhållen besättning är de sociala motsättningar som råder mellan filippinska sjöfarare och europeiska sjöfarare samt stora personalomsättningar och TAP-avtalets utformning. Kommunikations- och informationstekniken har inte varit så stort hinder för den sociala gemenskapen som det först antogs och inte lika stort hinder som de övriga framkomna faktorerna.
- PostMöjligheten att ersätta icke ångdrivna elproducerande system med ångturbiner(2011) Ahnell, Björn; Berg, Petter; Carlsson, Daniel; Chalmers tekniska högskola / Institutionen för sjöfart och marin teknik; Chalmers University of Technology / Department of Shipping and Marine TechnologyArbetet är en undersökning av möjligheterna till elproduktion från ångturbiner ombord på fartyg. Studien har utförts med hjälp av Chalmers tekniska högskolas maskinrumssimulator, där ett tankfartyg har simulerats, MC90-III. Data från studien har använts för att ge en fingervisning om turbinens framtid som kompletterande elproducent ombord på fartyg. Genom att använda en ångturbin driven av ånga från en avgaspanna kan man minska elproduktionen från de förbränningsmotorer som finns ombord. Detta minskar bränsleförbrukningen och i samband med det miljöutsläppen. De centrala frågor som styrt arbetet har varit hur mycket bränsle som kan sparas, hur bunkerpriserna styr turbininvesteringen samt hur snart en turbininvestering kan öka ett företags ekonomiska vinst under ett fartygs livslängd. Ångturbinens utveckling genom historien och dess funktion beskrivs. Vidare görs en genomgång av fartygets ångsystem och dess komponenter. Resultatet visar att med en ångturbin kan stora mängder bränsle sparas och därmed stora summor pengar. Vid dagens bunkerpriser, som ligger runt 695$/MT, och vid konstant drift, kan det aktuella fartyget spara 2128$ per dygn i bränslekostnad. Detta innebär att turbinens inköpspris sparas in på 433 driftsdagar. I framtiden kommer priset på olja enligt denna studie att öka. Detta kommer i sin tur medföra en ännu lägre återbetalningstid för turbinen, och att man i slutändan tjänar pengar på varje driftstimme.
- PostTransient kallstartssimulering i GT-POWER(2011) Karlsson, Christopher; Chalmers tekniska högskola / Institutionen för tillämpad mekanik; Chalmers University of Technology / Department of Applied MechanicsEtanol är ett intressant bränsle för framtida motorer där låga emissioner och bränsleförbrukning blir allt mer relevant. Etanol är både förnyelsebart och har intressanta förbränningsegenskaper med ett högt oktantal och snabb förbränning. Användning av förnyelsebara bränslen reducerar utsläppen av koldioxid samt medför att vi inte längre behöver förlita oss på de fossila oljedepåerna. En egenskap hos etanol är att bränslet kräver mycket värme för att förångas. Det medför att kallstarter blir ett problem då det är svårt att få bränslet att förångas och antändas då motorn är kall. Kallstartsförsök har gjorts på en direktinsprutad encylindrig motor med skiktad förbränning. Vid dessa försök har bränslet sprutats in sent under kompressionstakten då trycket och temperaturen i cylindern är högre, vilket underlättare förbränning av bränslet. Utifrån mätningar gjorda på Chalmers motorlaboratorium har en prediktiv transient förbränningsmodell byggts upp i simuleringsprogrammet GT-POWER. Programmet arbetar med endimensionell gas och termodynamik och används flitigt av många motorutvecklare och forskare. Resultatet från modellen stämmer mycket bra med det uppmätta resultatet från laboratoriet. Modellen gör en uppvarvning från 300 RPM till 800 RPM. Mätresultat finns dock endast vid 300 RPM, det är därför svårt att avgöra hur bra modellen följer den riktiga motorn vid uppvarvningen.
- PostOptimering av en Ottomotor(2011) Olofsson, Oliver; Holmgren, Joel; Chalmers tekniska högskola / Institutionen för sjöfart och marin teknik; Chalmers University of Technology / Department of Shipping and Marine TechnologyDetta arbete påvisar att en effekthöjning kan åstadkommas på en motor som arbetar enligt Ottoprincipen med bibehållen driftsäkerhet. Slutsatser om motormodifieringar och komponentutbyten drogs efter en detaljerad litteraturstudie, teoretiska beräkningar samt intervjuer med yrkesverksamma inom området. En överladdad 2,5 liters bensinmotor med fem cylindrar av märket Volvo användes som bas för en prototyp. Motorn genomgick en modifiering med komponentbyten och programmering av ECU för att åstadkomma en effekthöjning från 193 till 320 hk med bibehållen driftsäkerhet. Resultaten presenteras med figurer och beräkningar där testresultaten från motorn i original mot modifierat utförande jämförs, därefter följer en diskussionsdel om vad som kunde gjorts för att nå ett bättre resultat.
- PostAtt underlätta underhållseldning på S/S Bohuslän(2011) Linder, Henrik; Backlund, Dennis; Pousar, Linus; Chalmers tekniska högskola / Institutionen för sjöfart och marin teknik; Chalmers University of Technology / Department of Shipping and Marine TechnologySyftet med rapporten är att redogöra för värmeförlusterna i pannan ombord på S/S Bohuslän när denna står oanvänd, samt att presentera en möjlighet att minska den arbetsinsats som idag krävs för att hålla pannans tryck på en tillräckligt jämn nivå. Genom att studera och beräkna pannans förluster har det konstaterats att det i dagsläget inte skulle vara möjligt att installera en elektrisk ångpanna för att kompensera för dessa förluster. Eftersom stora delar av förlusterna sker genom skorstenen skulle montering av ett spjäll kunna resultera i att förlusterna minskas tillräckligt mycket för att sedan kunna installera en elektrisk ångpanna. Vidare rekommenderas att undersöka effekten av ett spjäll innan ett sådant monteras. Detta skulle nämligen relativt enkelt kunna göras genom att täcka för skorstenen när pannan inte är i bruk och sedan bedöma om detta gör att trycket sjunker långsammare.
- PostRCM – Reliability Centered Maintenance(2011) Bergman, Anders; Emanuelsson, Oscar; Silebäck, Martin; Chalmers tekniska högskola / Institutionen för sjöfart och marin teknik; Chalmers University of Technology / Department of Shipping and Marine TechnologyRCM - Reliability Centered Maintenance är en analysmetod för att bestämma underhållsbehovet och har använts inom flyg- och processindustrin. Den bygger på att förutse fel som kan uppstå i en funktion och utifrån detta analysera och värdera riskerna med felen. Metoden har visat sig vara både tidssparande och ekonomiskt effektiv. I arbetet genomförs en RCM-analys på bränslesystemet ombord på kustbevakningens fartyg KBV 001. Resultatet av analysen jämförs med befintliga planerade underhållsjobb ombord. Innan man gör sin RCM- analys görs en omfattande funktionsbeskrivning över bränslesystemet där alla komponenter noteras. Denna funktionsbeskrivning baseras fortsatt RCM-arbete på. Teorin bakom metoden RCM bygger på boken Reliability Centered-Maintenance av John Moubray. Genom teorins sju frågor ska man få svar på vilka fel som kan uppkomma i systemet, vilka konsekvenser felen får för fartyget och vad lösningen på problemet är. För att värdera problemens skadeverkning användes en riskmatris. Rapporten visar på att det finns stora vinster med att använda RCM. Jämförelsen av resultatet från RCM-analysen med befintliga underhållsåtgärder ombord visade att det finns betydande skillnader i antal underhållsaktiviteter. Med hjälp av RCM-analysen kunde antalet inlagda underhållsjobb för systemet reduceras och på sätt reducera antalet arbetstimmar.
- PostBilge water handling onboard traditional ships(2011) Axelsson, Anders; Chalmers tekniska högskola / Institutionen för sjöfart och marin teknik; Chalmers University of Technology / Department of Shipping and Marine TechnologyDet här är ett examensarbete som tar upp ett problem som många av Sveriges kulturhistoriska fartyg har när hårdare retroaktiva regler angående deras utrustningskrav införs. Arbetet är en fallstudie för fartyget S/S Bohuslän som är ett nästan 100 år gammalt fartyg, angående retroaktiva myndighetskrav på deras länsvattenutrustning. Nuvarande regelverk kräver en typgodkänd länsvattenseparator eller tankar tillräckligt stora för att förvara fartygets länsvatten. S/S Bohuslän uppfyller inget av dessa krav och kan inte heller uppfylla dem. Idag är fartyget godkänt på grund av ett undantag i dagens föreskrifter. I examensarbetet är det en kartläggning av utrustning som krävs för att uppfylla dagens krav samt ett förslag på vad fartyget kan göra om undantaget för deras utrustning dras in.
- PostMappning av elektroniska styrsystem(2011) Dassoum, Allan; Chalmers tekniska högskola / Institutionen för sjöfart och marin teknik; Chalmers University of Technology / Department of Shipping and Marine TechnologyDenna studie handlar om att effektivisera dagens förbränningsmotorer utrustade med ett elektronisktmotorstyrningssystem, där man kan justera tändtidpunkt och bränsleinsprutning. Ett styrsystem från tillverkaren VEMS monterades på en bilmotor och det genomfördes tester för att se huruvida bränsleförbrukningen sjunkit och i så fall med hur mycket. Studien visar även hur man går tillväga för att koppla in ett elektronisktprogrammerbart styrsystem och det undersöks hur bättre inställningar kan resultera i en starkare motor som ger mer effekt och har högre verkningsgrad. Installation och tester av styrsystemet utfördes på en bilmotor, därefter har jämförelser till fartygsmotorer gjorts för att få större inblick i vilka givare och metoder man använder inom sjöfarten. Wärtsiläs nya ICC-system, Intelligent Combustion Control granskas närmare. Beräkningar av hur mycket bränsle som kan sparas med ett ICC-system presenteras. Testresultaten visade på en minskning av bränsleförbrukningen även om metoden kan ifrågasättas. Beräkningarna för ICC-systemet visade att det går att spara stora summor pengar med ett sådant system installerat. Kostnaden för att köpa och montera ett sådant system är viktigt att ta med i kalkylen. Pågrund av individuella prissättningar gick det dock inte att erhålla ett svar på den frågan.
- PostOptimering av elproduktion ombord på fartyg(2011) Larsson, Petrus; Jansson, Thomas; Chalmers tekniska högskola / Institutionen för sjöfart och marin teknik; Chalmers University of Technology / Department of Shipping and Marine TechnologyDetta arbete syftar till att undersöka hur elproduktionen ombord på ett fartyg kan optimeras med avseende på ekonomi, säkerhet och miljö. Olika driftsförhållanden (sjöresa, manövrering etc.) påverkar prioriteringen av dessa punkter. Metoden som använts är studier i maskinrumssimulatorn (TEC-SIM) på Chalmers Lindholmen. Tre olika fartyg har undersökts. En passagerarfärja (M22), en större tankfartyg (MC90-V) och en trålare (M11). Frågor som har behandlats i arbetet är vad som är mest optimalt, bränsleekonomiskt samt ur säkerhets och miljösynpunkt. Mätvärden har tagits från de studier som gjorts i simulatorn för de olika fartygen som undersökts. Diskussioner har förts om vad man definierar som säkerhet och när det anses som relevant. Miljöaspekten har främst diskuterats då fartyget ligger till kaj. Rapportens resultat ger riktlinjer om hur man på bästa sätt skall använda sig av de olika generatorerna ombord på fartygen i undersökningen. Slutsatserna i resultatet bygger på kvantitativa mätningar i simulatorn. Slutsatser gällande säkerheten har diskuterats fram. Den mest kritiska delen är när fartyget manövreras in och ut ur hamn, det är också här säkerheten har högsta prioritet.
- PostRökdykning på fartyg(2011) Olsén, Karl; Liss, Niclas; Chalmers tekniska högskola / Institutionen för sjöfart och marin teknik; Chalmers University of Technology / Department of Shipping and Marine TechnologySyftet med detta arbete är att kartlägga hur sjömannen uppfattar rökdykning ombord utifrån punkterna Kommunikation, Säkerhet och Samarbete. Detta gjordes genom en enkätundersökning bestående av tio frågor som skickades ut till 11 (olika) svenskägda rederier. Innan detta så gjordes en litteraturgenomgång av lagar och förordningar. 45 enkätsvar inkom, sammanställdes och analyserades. I väntan på att få in svaren kontaktades olika företag och myndighet inom ämnet rökdykning till havs. Detta för att ya reda på deras uppfattning om rökdykning ur perspektivet kommunikation, säkerhet och samarbete. Även svenska räddningstjänsten iland kontaktades för att göra kunna göra en jämförelse mellan rökdykning till havs och iland. Dessutom resulterade dessa personliga kontakter i en sammanställning av rekommendationer om hur man kan förbättra rökdykningen till havs för att får en så säker arbetsmiljö som möjligt. Av de resultat enkäten påvisade kom det fram att det finns en klar majoritet av de aktiva sjömännen som skulle tycka det är bra ifall det infördes fysiska krav för rökdykare. Medan det är lite mer tvetydigt hur man tycker att kommunikationsutrustningen fungerar samt om man behöver standardfraser eller inte vid en rökdykning. Men också att det finns en hel del som är osäkra på vad som ska göras vid en brand eller om ens medarbetare klarar av en skarpinsats eller faktiskt karar av att rädda en själv om det skulle behövas. Våra viktigaste rekommendationer blir att se till att ha en personlig skyddsutrustning som sitter bra, samt att ha kommunikationsutrustning som är integrerad i andningsapparaturen. Nyckelord: rökdykning, kommunikation, säkerhet ombord, samarbete ombord, brandbekämpning.
- PostPå grund av dålig arbetsmiljö?(2011) Paraïso, Joanna; Ericson, Eric; Chalmers tekniska högskola / Institutionen för sjöfart och marin teknik; Chalmers University of Technology / Department of Shipping and Marine TechnologyThe purpose of this report was to investigate what characterizes a good psychosocial work environment, and whether it may have impact on a vessel's safe voyage. This report is proposed to increase the understanding of what creates a good psychosocial work environment and its potential effect on safety at sea. In order to find out the success factors for a good work environment group interviews were conducted in socalled unstructured focus groups. During these conversations, the participants discussed freely by the question "what is a good psychosocial work environment for you?” The success factors were thereafter applied on selected accident reports, to investigate the extent to which they were represented and taken into account. The results of the study show three categories of factors: colleagues, communication and competence, where colleagues are the main contribution to a good psychosocial work environment. Questions concerning the psychosocial work environment on board are rarely given in accident reports, but revolve more around the technical equipment on board. The report is written in Swedish.
- PostEn undersökning om varför en nyutvecklad NOx-reducerande produkt installeras på fartyg som redan klarar gällande miljökrav(2011) Hansen, Mikko; Hedström, Adam; Chalmers tekniska högskola / Institutionen för sjöfart och marin teknik; Chalmers University of Technology / Department of Shipping and Marine TechnologyAtt det över huvud taget installeras produkter på fartyg som mildrar deras negativa miljöpåverkan beror på yttre påverkningar. FN-organet IMO:s krav för NOx-utsläpp kommer att skärpas år 2016 vilket betyder att fartyg som faller in under dessa krav behöver anpassas tekniskt. Ett alternativ är att installera en produkt som reducerar NOx-halten i avgaserna. En sådan produkt som är nyutvecklad är Catamiser, en kombinerad avgaspanna och katalysator. Vissa rederier vars fartyg redan klarar av gällande NOx-krav och inte kommer behöva anpassa sig efter 2016 års krav väljer ändå att utföra en installation av NOx-reducerande produkt. Denna rapport undersöker, med fokus på Catamiser, anledningen till detta. Undersökningen utförs genom intervjuer och litteraturstudier. För att förstå produkten Catamiser och dess förutsättningar görs en beskrivning av denna och hur katalysatorer fungerar. Intervjuerna utfördes ombord på fartyget M/T Ternvag under en Catamiser-installation. De personer som intervjuades var personer med relevant anknytning till Catamisern. Enligt undersökningen är en befraktares miljökrav på sin bortfraktare en övervägande faktor till att en NOx-reducerande produkt installeras på ett fartyg som redan klarar av IMO:s gällande miljökrav. Vidare är rederiernas goda relation till tillverkaren den övervägande faktorn till att en specifik nyutvecklad NOx-reducerande produkt väljs.
- PostSnabbare ETA-uppdateringar från Göteborgs Hamn AB till fartyg som anlöper Göteborg(2011) Augustsson, Johan; Jansson, Fredrik; Chalmers tekniska högskola / Institutionen för sjöfart och marin teknik; Chalmers University of Technology / Department of Shipping and Marine TechnologyDenna studie undersöker hur olika aktörer i Skarvikshamnen, Göteborg, kommunicerar ocg hur detta påverkar uppdateringar av ETA (Estimated Time of Arrival) för nästkommande fartyg. Det uppfattas som ett problem idag att informationsflödet brister vid ETA-uppdateringar och fartygen därmed inte får kännedom om möjligheten att reducera farten och onödig bunker förbrukas. Kommunikationsbristen har även miljö- och säkerhetsaspekter. Vid fartygsanlöp idag sker ett komplext flöde av information via både digitala och analoga system med ett flertal aktörer inblandade. Studien undersöker det komplexa informationsflödet och gör en granskning av nuvarande informationsflöde, med ett syfte att stärka möjligheterna till snabbare och mer korrekta ETA-uppdateringar.
- PostMöjligheterna för svenskt juniordäcksbefäl att få anställning ombord på svenskflaggade roro-fartyg(2011) Albinsson, Albin Lilja; Bergagård, Josefin; Chalmers tekniska högskola / Institutionen för sjöfart och marin teknik; Chalmers University of Technology / Department of Shipping and Marine TechnologyDen svenska handelsflottan har sedan länge minskat i antal och sedan finanskrisen 2008 har antalet svenska fartyg minskat drastiskt på grund av utflaggning. Utflaggningen sker främst till länder med billigare skatter och som har infört ett internationellt skeppsregister. Sverige har hittills inte lyckats genomföra något förslag som kunnat hindra den drastiska minskningen av antalet fartyg som seglar under svensk flagg. Det förslag som redan införts är TAP-avtalet (Tillfälligt Anställd Personal) men det är långt ifrån tillräckligt för att hindra utflaggningar av svenskflaggade fartyg. De förslag som lagts fram, men ännu inte införts, är förslaget om ett införande av tonnageskatt och förslaget av ett införande av ett Svenskt Internationellt Sjöfartsregister(SIS) . Syftet med denna rapport är att visa på dagens arbetsmarknad ur en nyexaminerad sjökaptens synvinkel då ämnet är högaktuellt för oss just nu när vi har mindre än ett år kvar på utbildningen. För att undersöka arbetssituationen hos nyexaminerade juniorbefäl valdes intervjuer med roro-rederier och enkäter som skickades till studenter som examinerades från Chalmers 2010. Vårt resultat gav oss en bra överblick över arbetssituationen för svenska juniorbefäl idag. Vårt resultat visade på att det fanns endast ett fåtal juniorbefälspositioner ombord på roro-fartyg som seglar under svensk flagg däremot är yrket internationellt och har en utbredd arbetsmarknad. Detta visar på att det finns jobb att söka samt att det även finns en viss brist på befäl men man får söka sig utanför Sverige. Våra resultat visar på att de länder som flest examinerade juniordäcksbefäl fick jobb i var Danmark och Norge. Detta var något som bekräftades i våra intervjuer och det råd vi fick av de personer vi intervjuade var: Våga sök jobb utomlands för det är där jobben finns!