Nya modeller // New models
Länka till denna samling:
I denna tillfälliga samling ligger modeller som byggts under året innan de sorteras in i olika samlingar.
Alla bilder är fria att använda under Creative Commons-licens CCBY.
This temporary collection contains models built during the year before they are sorted into different collections.
All images are free to use under Creative Commons license CCBY.
Browse
Browsar Nya modeller // New models efter Publicerad
Visar 1 - 20 av 66
Sökresultat per sida
Sortera efter
- PostVasamuseet, detail model(Chalmers tekniska högskola // Institutionen för arkitektur och samhällsbyggnadsteknik, 2022) Doucet, Isabelle; Gauger, Bri; Nilsson, Tabita; Guo, Xingda; Sandra, Richardson; Minna, Rousu; Stina, Tegnér; Michael, Gates CarlssonThe vasa museum is the most visited Museum in Sweden today. The building is situated on Djurgården, an island in the middle of Stockholm city. There are many museums in the area such as the Nordic museum, Abba museum, and Skansen.
- PostMercado de Santa Caterina, takets form och uttryck(Chalmers tekniska högskola // Institutionen för arkitektur och samhällsbyggnadsteknik, 2022) Nilsson , Tabita; Linton , Johan; Geijer , Ella; Sonderegger, Elsa; Engvall, ErikPå platsen där Mercado de Santa Caterina ligger idag fanns ursprungligen en kyrka som uppfördes år 1268. Byggnaden brändes ner under inbördeskriget år 1835. Staden beslöt sedan år 1844 att området skulle göras om till en marknad, arkitekten till detta projekt var dåvarande stadsarkitekt, Josep Mas Vila. Mercado de Santa Caterina har kommit att ha ett stort kulturhistoriskt värde. 1997 hölls en tävling där arkitektfirman EMBT vann med sitt ombyggnadsförslag. Idén var att behålla den befintliga strukturen med nya kreativa lösningar som skulle respektera och skydda platsens historia och sammanhang. Den stora åtgärden blev ett modernt vågigt tak, som agerar som en ny årsring, ovanpå den gamla strukturen. Med det nya och gamla blandat till en hybrid framträder platsens bästa egenskaper. Marknaden är idag ett slags publikt torg och skapar en övergång mellan de ofta överväldigande byggnaderna runt omkring. Ett urbant inslag i stadsbilden.
- PostPalazzo Querini Stampalia, detaljmodell av Ponte Querini Stampalia(Chalmers tekniska högskola // Institutionen för arkitektur och samhällsbyggnadsteknik, 2022) Olsson, Karl-Gunnar; Möller, Kevin; Darin, Linnea; Wallenius, MaxCarlo Scarpa is the architect behind the modern renovation of the garden and part of the ground floor for the Venetian institution Querini Stampalia. Scarpa is admired for his balanced combination of old and new elements, as well as on a great workmanship of the materials. The model represents the bridge in front of the building which connects Palazzo Querini Stampalia to the neighboring plaza Campo Santa Maria Formosa. The purpose of building this model has been to explore a part of the historical building Palazzo Querini Stampalia on a closer scale, where one discovered aspect of the bridge was how Scarpa made an otherwise heavy construction lighter by the use of spaces in the bridge's lower construction. Some of the materials used in the model are plywood, metal, MDF and birch.
- PostTILA Housing, enhetsmodell(Chalmers tekniska högskola // Institutionen för arkitektur och samhällsbyggnadsteknik, 2022) Gauger, Bri; Nilsson, Tabita; Doucet, Isabelle; Johansson, Tomas; Schwarztrauber, Fenja; Wink, Alice; Lundqvist Berle, Malou; Al-Azzawe, ShamsA case study house questioning high-rise building blocks and the lack of adaptability to changing living situations within a building. Pia is reexamining norms and standards and conventional architectural practice by creating in an open building and DIY philosophy. One aim was to create loft-living with “maximum space and minimum cost” Tila consists of 39 flats which were equipped with the bare minimum: a bathroom. ILO architects created the frame and the infill was made by the residents, something Pia describes as different chapters in the process. The infill is adaptable to future changes of the residences living situation. The intention of the house was to make it possible for the users to change the plan according to changing lifestyles and life stages. Thus Pia raises the question of how adjustable a plan really is with time.
- PostMercado de Santa Caterina, inre volymer(Chalmers tekniska högskola // Institutionen för arkitektur och samhällsbyggnadsteknik, 2022) Nilsson , Tabita; Linton , Johan; Iordache, Ruxandra; Andersson , Markus; Sjöqvist , HildaPå platsen där Mercado de Santa Caterina ligger idag fanns ursprungligen en kyrka som uppfördes år 1268. Byggnaden brändes ner under inbördeskriget år 1835. Staden beslöt sedan år 1844 att området skulle göras om till en marknad, arkitekten till detta projekt var dåvarande stadsarkitekt, Josep Mas Vila. Mercado de Santa Caterina har kommit att ha ett stort kulturhistoriskt värde. 1997 hölls en tävling där arkitektfirman EMBT vann med sitt ombyggnadsförslag. Idén var att behålla den befintliga strukturen med nya kreativa lösningar som skulle respektera och skydda platsens historia och sammanhang. Den stora åtgärden blev ett modernt vågigt tak, som agerar som en ny årsring, ovanpå den gamla strukturen. Med det nya och gamla blandat till en hybrid framträder platsens bästa egenskaper. Marknaden är idag ett slags publikt torg och skapar en övergång mellan de ofta överväldigande byggnaderna runt omkring. Ett urbant inslag i stadsbilden.
- PostRadhus, Bö, Göteborg, main model(Chalmers tekniska högskola // Institutionen för arkitektur och samhällsbyggnadsteknik, 2022) Doucet, Isabelle; Hansten, Alexandra; Nordlund, Jarkko; Rahm Gullander, Siri; Riisager, Kaisa; Sahlin, KarinRow house designed by architect Ingrid Wallberg in 1934-35.
- PostDockums, concept model(Chalmers tekniska högskola // Institutionen för arkitektur och samhällsbyggnadsteknik, 2022) Doucet, Isabelle; Qian, Jin; Olsson, Axel Jakobsson; Nordberg, Ebba; Johansson, Lisa; Petersson, MalinRight by the old Dock in Malmö, Region Skåne has got an office building. The new building was to interact with the surrounding buildings. These have a horizontal alignment in the facade expression and protrusions one the corners, which gives the building its direction and dynamism. To stabilize the "space", the new quarter has been designed with a more direction-neutral expression. The materials and colours were adapted from the surrounding. The slated outdoor floor has a pattern inspired by the facades' window installation. Between the slate slabs, there are wide joints with moss and sedum plants. The courtyard, which is located on the terrace floor, is a meeting place with standing tables and seats in the sun.
- PostEbeneser House, Main Model(Chalmers tekniska högskola // Institutionen för arkitektur och samhällsbyggnadsteknik, 2022) Nilsson, Tabita; Gauger, Bri; Doucet, Isabelle; Andersson, Sophia; Gatenbeck, Charlotta; Karlsson, Maria; Lu, Yongting; Ömmelspång, EllenEbeneser House is a kindergarten that was built in 1908 in Helsinki. It was one of the first kindergarten that was free for the working class in the Nordic countries and the pedagogics of Fröbel was practiced by is users. The education was practical and the children participated in both cooking and garden activities. A loving relation between the student and the teachers was important. The style of the building is Art Nouveau and it is still used as a kindergarten as well as a museum.
- PostMercado de Santa Caterina, konstruktion(Chalmers tekniska högskola // Institutionen för arkitektur och samhällsbyggnadsteknik, 2022) Nilsson , Tabita; Linton , Johan; Berg , Hanna; Nordström , Martin; Johansson , CarolinePå platsen där Mercado de Santa Caterina ligger idag fanns ursprungligen en kyrka som uppfördes år 1268. Byggnaden brändes ner under inbördeskriget år 1835. Staden beslöt sedan år 1844 att området skulle göras om till en marknad, arkitekten till detta projekt var dåvarande stadsarkitekt, Josep Mas Vila. Mercado de Santa Caterina har kommit att ha ett stort kulturhistoriskt värde. 1997 hölls en tävling där arkitektfirman EMBT vann med sitt ombyggnadsförslag. Idén var att behålla den befintliga strukturen med nya kreativa lösningar som skulle respektera och skydda platsens historia och sammanhang. Den stora åtgärden blev ett modernt vågigt tak, som agerar som en ny årsring, ovanpå den gamla strukturen. Med det nya och gamla blandat till en hybrid framträder platsens bästa egenskaper. Marknaden är idag ett slags publikt torg och skapar en övergång mellan de ofta överväldigande byggnaderna runt omkring. Ett urbant inslag i stadsbilden.
- PostSESC Pompeia, sektion(Chalmers tekniska högskola // Institutionen för arkitektur och samhällsbyggnadsteknik, 2022) Olsson, Karl-Gunnar; Hedlund, Ewelina; Torbjörnsson, Daniel; Bellman, AlmaSESC POMPEIA, SEKTION Modell i skala 1:100 AV: Lina Bo Bardi, Marcelo Ferraz och Marcelo Suzuki FÖR: SESC Pompeia I: São Paulo, Brasilien, 1980. PRODUKTIONSÅR: 1980-1989 MÅTT: Byggnadsdelen som modellen visar är cirka 45 meter hög 40 meter lång 30 meter djup VAD: Sektionen visar på hur ett av de två “tornen” utgörs av sporthallar och tillhörande delar staplade på varandra. När byggnadsdelen öppnas upp i ett snitt blir kontrasterna mellan insida och utsida tydliga, den grå betongen mot den sprudlande färgsatta insidan. Bryggan mellan ut- och insida utgörs av hålrummen till fönster i organiska former med sina röda detaljer, vilka talar om att det finns något unikt att förvänta sig. Denna kontrast talar även för kontrasten i arkitektens sätt att arbeta: den totala kontrollen mot det lekfulla. HUR: Modellen är byggd i MDF-skivor där den yttre sidan är spacklad för att efterlikna betong. På insidan är våningsplanen målade i akryl efter den verkliga färgsättningen, förutom ett plan som istället illustrerar en process-skiss av arkitekten själv. VARFÖR: Skalan för modellen passar bra då den tillåter en överblick över byggnadsdelen, men även ger möjlighet att illustrera en lagom mängd detaljer. Material, färgsättningar och formgivning är de delar som modellen skall visa på, och vi ansåg att alla dessa presenteras på ett bra sätt i modellens storlek.
- PostGöteborgs konserthus, detaljmodell(Chalmers tekniska högskola // Institutionen för arkitektur och samhällsbyggnadsteknik, 2022) Olsson, Karl-Gunnar; Rosdahl, Philip; Maqtari, Josefine; Lindgren, FransKonserthuset Konserthusets ursprungliga del från år 1935 ritades av arkitekten Nils Einar Eriksson. Trots att 30-talet präglades starkt av funktionalismen valde Eriksson att att ge fasaden nyklassicistiska tillägg. Detta för att koppla samman byggnaden med Götaplatsens resterande byggnader och befintliga uttryck. Entréfasadens materialitet domineras av mötet mellan marmor och koppardetaljer och det stora panoramfönstrets möte med den gula tegelfasaden. Byggnadens övriga fasader har en mer genomgående funktionalistisk prägel med raka fönsterband i en tydligt rektangulär grundgeometri. I de djupa fönsternischerna möter byggnadens gula tegelmurar fönstrens ekkarmar och fönsterbleckens ärgade kopparplåt. Tillbyggnad I början av 1990-talet beslutades att konserthuset skulle renoveras och anpassas för att uppfylla nya krav på funktion och ändamålsenlighet. Projektet resulterade dels i en omfattande restaurering av den befintliga konsertbyggnaden men också i en tillbyggnad som skulle möta behovet av mer verksamhetsyta. År 1999 invigdes tillbyggnaden gjord av White arkitekter med Ulla Antonsson som ansvarig arkitekt. Tillbyggnaden gjordes som ett fristående tillägg som kopplades på det befintliga konserthuset med en hög och smal glasad foajé. Tillbyggnaden används idag som backstageentré och som lokal för övning och administration.
- PostAntwerp Port House, volymmodell(Chalmers tekniska högskola // Institutionen för arkitektur och samhällsbyggnadsteknik, 2022) Nilsson, Tabita; Edholm, Clara; Kvanta, Majken; Kellström, AlvaAntwerp Port House är från början en brandstation i tegel. Byggnaden stod länge tom men på grund av K-märkningar fick den inte rivas. Tullmyndigheten i Antwerpens hamn ville ha ett kontor som visade på hamnens storlek och betydelse, och därmed skapades en tävling om en tillbyggnad till den gamla brandstationen. Zaha Hadid Architects vann med förslaget att lägga en diamantformad glas- och spegelstruktur ovanför byggnaden, stående på två stora pelare i betong. Den nya byggnaden rör inte den gamla. Även ursprungsbyggnaden har renoverats.
- PostVilla Kjærholm 1:40(Chalmers tekniska högskola / Institutionen för arkitektur och samhällsbyggnadsteknik, 2022) Doucette, Isabelle; Amelia Berglund, Beatrice Wallén, Ellen Bensköld, Martin Skredsvik, Natalie IsakssonWooden model scale 1:40 Villa Kjaerholm was built in 1962 at Rungstedt coast in Denmark. The building is Hannes second project in her career and is a 145 sqm villa with a visible construction and a simple, minimalistic design of wood and bricks. The interior is created by her husband Poul, who made all furniture especially designed for their home. The house was inspired by a pergola and the Japanese concept of “borrowing the landscape”. Hanne wanted the combination of open facades, closeness to the sea and the green surroundings to create a “zen” vibe in the house. MATERIAL The building is constructed with stained wood and white painted bricks that is visible through the inside and outside. The contrast between warm and cold material creates a balance and a minimalistic atmosphere in the house. The flat roof has an edge of oxidized chopper and an upper side made of sedum that ties the building together with the surrounding greenery.
- PostAntwerp Port House, konceptmodell(Chalmers tekniska högskola // Institutionen för arkitektur och samhällsbyggnadsteknik, 2022) Nilsson, Tabita; Ollila, Hanna; Sparw, Adam; Turegård, LudvigAntwerp Port House är från början en brandstation i tegel. Byggnaden stod länge tom men på grund av K-märkningar fick den inte rivas. Tullmyndigheten i Antwerpens hamn ville ha ett kontor som visade på hamnens storlek och betydelse, och därmed skapades en tävling om en tillbyggnad till den gamla brandstationen. Zaha Hadid Architects vann med förslaget att lägga en diamantformad glas- och spegelstruktur ovanför byggnaden, stående på två stora pelare i betong. Den nya byggnaden rör inte den gamla. Även ursprungsbyggnaden har renoverats.
- PostEbeneser House, Concept model(Chalmers tekniska högskola // Institutionen för arkitektur och samhällsbyggnadsteknik, 2022) Nilsson, Tabita; Gauger, Bri; Doucet, Isabelle; Andersson, Sophia; Gatenbeck, Charlotta; Karlsson, Maria; Lu, Yongting; Ömmelspång, EllenEbeneser House is a kindergarten that was built in 1908 in Helsinki. It was one of the first kindergarten that was free for the working class in the Nordic countries and the pedagogics of Fröbel was practiced by is users. The education was practical and the children participated in both cooking and garden activities. A loving relation between the student and the teachers was important. The style of the building is Art Nouveau and it is still used as a kindergarten as well as a museum.
- PostPalazzo Querini Stampalia, Byggnadsmodell(Chalmers tekniska högskola // Institutionen för arkitektur och samhällsbyggnadsteknik, 2022) Olsson, Karl-Gunnar; Mattsson, Otto; Künstlicher, Noah; Lindqvist, FridaCarlo Scarpa is the architect behind the modern renovation of the garden and part of the ground floor for the Venetian institution Querini Stampalia. Scarpa is admired for his balanced combination of old and new elements, as well as on a great workmanship of the materials. This model represents the facade and the correlation between the different spatial volumes. The model fails to represent the height differences through the building. However, some of the most prominent height differences are exaggerated in this model. The focus of the model is therefore on showing the features of the facade and how the building is organized.
- PostDockums, detail model(Chalmers tekniska högskola // Institutionen för arkitektur och samhällsbyggnadsteknik, 2022) Doucet, Isabelle; Qian, Jin; Olsson, Axel Jakobsson; Nordberg, Ebba; Johansson, Lisa; Petersson, MalinRight by the old Dock in Malmö, Region Skåne has got an office building. The new building was to interact with the surrounding buildings. These have a horizontal alignment in the facade expression and protrusions one the corners, which gives the building its direction and dynamism. To stabilize the "space", the new quarter has been designed with a more direction-neutral expression. The materials and colours were adapted from the surrounding. The slated outdoor floor has a pattern inspired by the facades' window installation. Between the slate slabs, there are wide joints with moss and sedum plants. The courtyard, which is located on the terrace floor, is a meeting place with standing tables and seats in the sun.
- PostVasamuseet, concept model(Chalmers tekniska högskola // Institutionen för arkitektur och samhällsbyggnadsteknik, 2022) Doucet, Isabelle; Gauger, Bri; Nilsson, Tabita; Guo, Xingda; Sandra, Richardson; Minna, Rousu; Stina, Tegnér; Michael, Gates CarlssonThe vasa museum is the most visited Museum in Sweden today. The building is situated on Djurgården, an island in the middle of Stockholm city. There are many museums in the area such as the Nordic museum, Abba museum, and Skansen.
- PostBeltesholmen Summer House, concept model(Chalmers tekniska högskola // Institutionen för arkitektur och samhällsbyggnadsteknik, 2022) Doucet, Isabelle; Björk, Isabelle; Khudur, Abrar; Faxberg, Greta; Robertsson, Kalle; Stahre, KerstinIsland of Stora Beltesholmen in the Norwegian archipelago.
- PostPalazzo Querini Stampalia, Detaljmodell(Chalmers tekniska högskola // Institutionen för arkitektur och samhällsbyggnadsteknik, 2022) Olsson, Karl-Gunnar; Westin, Linda; Bergman, David; Hussaini, ShakibaCarlo Scarpa is the architect behind the modern renovation of the garden and part of the ground floor for the Venetian institution Querini Stampalia. Scarpa is admired for his balanced combination of old and new elements, as well as on a great workmanship of the materials. The focus of this model is on the way Scarpa let the sea enter the building and connect to a sculptural indoor stairway. The model captures the reflectiveness of the water and also todays problem of motorboats tearing through the channel and causing ruinous swells.