Examensarbeten för kandidatexamen // Bachelor Theses
Länka till denna samling:
Browse
Browsar Examensarbeten för kandidatexamen // Bachelor Theses efter Program "Engineering Physics (300 hp)"
Visar 1 - 6 av 6
Sökresultat per sida
Sortera efter
- PostÄr det is eller vatten? - en studie i att bestämma vattnets fas med hjälp av simulationer och flervägsreflekterade GPS-signaler(2013) Hansson, Mathias; Sundberg, Joakim; Martinsson, Daniel; Alping, Mikael; Chalmers tekniska högskola / Institutionen för rymd- och geovetenskap; Chalmers University of Technology / Department of Earth and Space SciencesHavsisars utbredning är något som skiljer från år till år och som är beroende av ihållande temperatur under 0. Genom användning av MATLAB, SNR-data från mottagna GPS-signaler och med hjälp av simulationer har olika parametrar som kan underlätta bestämmandet av havsisens utbredning analyserats. En metod för att automatiskt kunna avgöra vattnets fas har utvecklats. Under de dagar som den insamlade mätdatan avser, var det möjligt då man först valde ut en lämplig satellit, att avgöra om det var vatten eller is.
- PostAtt studera askmoln med GNSS(2014) Nguyen, Björnborg; Sjöberg, Mattias; Chalmers tekniska högskola / Institutionen för rymd- och geovetenskap; Chalmers University of Technology / Department of Earth and Space SciencesAbstract In this report the technique of observing volcanic ash in the atmosphere by analyzing SNR data (Signal-to-Noise Ratio) from GNSS (Global Navigation Satellite System) stations was investigated. The functionality of the method was confirmed by studying volcanic plumes from three areas: Iceland, Sicily and Indonesia. A number of programs were written for data analysis. The timing and direction of the observed detections for Eyjafjallaj¨okull (2010) and Etna (2006) proved to fit with data from other detection techniques. During early 2014 several volcanoes (i.a. Sinabung, Kelut and Merapi) in Indonesia were erupting relatively simultaneously. A large number of volcanic plumes could therefore be detected there. By combining data from several satellites and receivers information about the location of the volcanic ash plumes could be obtained. The advantages of this technique include its relatively low costs and its potential for continuous and comprehensive observation opportunities. In the future there are good opportunities for SNR data analysis from GNSS stations to function as a complement to current detection techniques.
- PostHavsnivåmätningar med hjälp av fl ervägsrefl ekterade GPS- och GLONASS-signaler(2013) Bermell Rudfeldt, Mattias; Torgnyson, Otto; Johansson, Annika; Hermansson, Daniel; Chalmers tekniska högskola / Institutionen för rymd- och geovetenskap; Chalmers University of Technology / Department of Earth and Space SciencesAtt kartlägga havsnivåförändringar är en stor del av att bevaka klimatförändringar på jorden. Den lokala havsnivån är mycket viktig för kustnära samhällen. I dagsläget mäts lokal havsnivå med en för ändamålet specialanpassad teknik, mareografer. Mareografer är fästa på berggrunden vilket gör att deras mätningar påverkas av landhöjningen. I detta arbete studeras en ny teknik för havsnivåmätning som använder redan existerande kustnära Global Navigation Satellite System (GNSS)-installationer. Dessa stationer är installerade för att mäta landrörelse, men påverkas av flervägsreflektioner från havsytan. Utifrån signalbrusdata från GNSS-signaler inspelade vid dessa mätstationer kan havsnivån beräknas lokalt. Denna studie har utförts vid en installation vid Onsala rymdobservatiorium och använt signaler från amerikanska Global Positioning System (GPS) och ryska Globalnaya Navigatsionnaya Sputnikovaya Sistema (GLONASS). Den beräknade havsnivån har jämförts med mätningar från mareografer, i form av trycksensorer, på samma plats. Havsnivån från GPS- och GLONASS-signaler visar hög korrelation vid jämförelse med trycksensorena. Avvikelsen, beräknad som ett root-mean-square (RMS), mellan mareografdata och GPS-mätningar är endast 4.67 cm och för GLONASSmätningar ännu lägre, 4.12 cm. Då de båda resultaten kombineras uppnås fler mätpunker vilket ger tekniken bättre förutsättningar för platser med snabba havsnivåförändringar. Den kombinerade mätningen ger ett RMS-värde gentemot mareografdata på 4.12 cm. Det indikerar att tekniken att kombinera mätningar har goda framtidsutsikter.
- PostInduktiv energiöverföring för laddning av batteri i ett mobilt arbetsbord(2016) Lensfors, Kajsa; Anderberg, Martin; Nilsson, Albin; Trillkott, Johanna; Hellgren, Isak; Bäckstrand, Albin; Chalmers tekniska högskola / Institutionen för energi och miljö; Chalmers University of Technology / Department of Energy and EnvironmentThis bachelor thesis aims to construct a system for wireless charging of a battery by means of inductive energy transfer. At the request of the company ErgoMedical AB, a prototype has been constructed which is supposed to be mounted on a worktable to charge its battery with 300 W at 48 V. The prototype is supposed to ease the work of healthcare workers who use the worktable by removing the cable otherwise needed to charge the battery. The goal is to reduce the risk of battery depletion. The system consists mainly of a receiver coil, a transmitter coil, a compensation network and a rectifier. The radiuses of the coils were determined on the basis of simulations in COMSOL Multiphysics, where the receiver and transmitter coil radiuses were determined to 10 cm and 13 cm. The number of turns were set to 9 and 16 respectively, given the use of ferrite. The coils were constructed using litz wire and placed a distance of 5 cm apart in a respective frame of plastic. The compensation network was chosen using theory along with simulation in Pspice to a series-series compensation network, which showed satisfying results through tests in regards to the systems requirements. Finally, the project resulted in an operating prototype with an efficiency of 91.4% while mounted on the worktable. In addition, the system proved through simulations to be robust against misalignment. With a suitable control system, this prototype could very well be developed into a functioning product for future use in healthcare environments.
- PostKonstruktion av hoverboard med elektrodynamisk suspension(2016) Malm, Calle; Larsson, Philip; Jägerhag, Charlie; Eriksson, Paulina; Jacobson, Nils; Claeson, Viktor; Chalmers tekniska högskola / Institutionen för energi och miljö; Chalmers University of Technology / Department of Energy and EnvironmentThis project was conducted to determine whether it was possible to construct a hoverboard utilizing electrodynamic suspension. This was accomplished by testing the affecting input variables during attempts to provide a vertical force using coils. The results of the experiments was then used to optimize one coil for maximum lift, which was then duplicated and mounted on a board. The conclusion was that it is theoretically possible to scale up the project to carry one person, even though the final prototype only was capable of lifting 16 kg.
- PostUndersökning av havsvågors korrelation till mikroseismikens effektspektrum genom artificiella neutrala nätverk(2014) Hellsten, Erik; Polleryd, Markus; Svensson, David; Jorge, Emilio; Chalmers tekniska högskola / Institutionen för rymd- och geovetenskap; Chalmers University of Technology / Department of Earth and Space SciencesAbstract To examine the influence of different surroundings on cometary orbits we used computer simulations. They showed that there are at least two different sources for the comets that make up the Oort cloud. They also showed that the galactic tide and star passages can send comets of the Oort cloud into the solar system. Comets inside the solar system were also simulated, to determine whether or not Jupiter could catch them, and also to examine which way to preferably avert a comet on a collision course towards Earth.