Examensarbeten för kandidatexamen // Bachelor Theses
Länka till denna samling:
Browse
Browsar Examensarbeten för kandidatexamen // Bachelor Theses efter Program "Engineering Physics (300 hp)"
Visar 1 - 4 av 4
Sökresultat per sida
Sortera efter
- PostAtomskaliga beräkningar för adsorption av kloroform på grafenoxid(2014) Gillberg, Christoffer; Hansson, Fredrik; Idh, Sebastian; Lindberg, Benjamin; Chalmers tekniska högskola / Institutionen för mikroteknologi och nanovetenskap; Chalmers University of Technology / Department of Microtechnology and NanoscienceI denna studie har möjligheten att använda grafenoxid för att separera kloroform från bruksvatten undersökts. Kloroform bildas som en toxisk biprodukt av dagens reningsprocesser då man neutraliser patogena mikroorganismer i dricksvatten. Bindningsenergin mellan kloroform och grafenoxid beräknades med en beräkningsmetod som baseras på DFT där vdW-DF används för att approximera utbytes- och korrelationseffekter. Resultaten visar att kloroform binder till grafenoxid med energier som varierar mellan 220-300 meV. Resultaten indikerar att grafenoxid kan användas för att separera kloroform från vatten. Dock påverkas adsorption av fler effekter än bara förmågan för kloroform att binda till grafenoxid. Därför behövs en djupare undersökning, som tar hänsyn till dessa effekter, för att ge en fullständig slutsats.
- PostBandgap för två lager grafen vid asymmetrisk dopning och pålagt elektriskt fält(2018) Bossér, John; Engström, Arimande; Gulliksson, Martin; Engström, Joakim Hveisel-Ditlevsen; Rosendal, Victor; Tidekrans, Isabel Vrethed; Chalmers tekniska högskola / Institutionen för mikroteknologi och nanovetenskap; Chalmers University of Technology / Department of Microtechnology and NanoscienceSyftet med projektet var att studera algoritmerna bakom täthetsfunktionalteori (DFT) och att använda DFT för att bestämma bandgap och laddningstäthet för tvålagrigt grafen, vilket gjordes med programvaran Quantum ESPRESSO. Många tillämpningar kräver ett bandgap vilket ej finns naturligt i materialet. Syftet med denna studie var därför att introducera det utan att sänka laddningsmobiliteten. Grafenlagren modifierades antingen genom att applicera ett elektriskt fält vinkelrätt över de två lagren med en styrka som varierades mellan 0,51V/nm och 10,28V/nm, eller genom dopning av det ena lagret. Dopningen skedde genom att använda superceller där en kolatom i det övre lagret byttes ut mot en bor- eller kväveatom, vilket är atomer med massa liknande kol men där en elektron har tagits bort eller lagts till. Dopkoncentrationer mellan 0,50% och 5,56% användes i det övre lagret. Vid dopning fann vi att laddningstätheten centrerades runt dopatomen. Laddningstäthetsskillnaden mellan det dopade och det odopade grafenet var i det undre lagret 10% av skillnaden i det övre lagret nära dopatomen. Värden för bandgapet låg runt 0,3 eV. Det var högst vid låg dopkoncentration och minskade därefter när koncentrationen ökades. För det odopade lagret ökade bandgapet mer än för hela systemet. Vidare upptäcktes en förändring av bandstruktur för celler som bestod av 3N ×3N primitiva celler, där N är ett heltal, vilket överensstämmer med tidigare artiklar. När ett elektriskt fält applicerades vinkelrätt över odopat grafen ökade bandgapet med fältstyrkan tills bandgapet nådde ett maximum på 0,3 eV. Trenderna för bandgapen som hittats bygger vidare på kunskap inom området och visar att beteendet för det undre lagrets bandgap skiljer sig från resten av systemet. Att isolera det undre lagrets bandstruktur kan därför övervägas i framtida studier.
- PostDistorsion i halvledarlasrar avsedda för kommunikation över korta avstånd(2011) Haglund, Emanuel P.; Eliasson, Henrik; Fülöp, Attila; Wohlén, Andreas; Chalmers tekniska högskola / Institutionen för mikroteknologi och nanovetenskap; Chalmers University of Technology / Department of Microtechnology and NanoscienceNonlinearities for four different laser configurations have been measured and compared, one DFB laser, one laser modulated externally with a Mach-Zehnder modulator, one VCSEL made at Chalmers and one commercially produced VCSEL. Measurements and analysis of second order harmonic distortion (HD2) and third order intermodulation distortion (IMD3) has been performed. From the results of the measurement, spurious free dynamic range (SFDR) has been calculated and compared. In particular: the VCSEL built at Chalmers has been compared to the commercially produced one. Out of these two, the one made at Chalmers showed better values for SFDR. The behavior of lasers has been analyzed from a theoretical model with third order Taylor series and rate equations. The laser built at Chalmers has been computer simulated from its DC-characteristics and the results from the computer simulation have been compared to the experimental values. It turned out that the laser had a more linear behavior when modulated with high frequency signals than DC-supply.
- PostLaserexperiment för grundskola och gymnasium(2014) Fahlén, Maja; Bill, Jim; Lundqvist, Annika; Wahlgren, Stina; Lang, Damien; Skarrie, Arvid; Chalmers tekniska högskola / Institutionen för mikroteknologi och nanovetenskap; Chalmers University of Technology / Department of Microtechnology and NanoscienceThis report discusses the development of lessons based on laborations for middle and high school. The purpose of the project was to research the possibility to affect students' attitude towards physics through well-planned stimulating lessons. The lessons were based on the Light and Lasers Outreach Kit, a teaching package made by the organisation Laser Classroom, and have been adapted for physics in middle and high school. The lessons were developed on a pedagogical and didactical ground and were improved with surveys and peer and self assessment. The lessons were based on laser light and its properties. One lesson covered the topic of single-slit diffraction, while the other treated geometrical optics. The lessons were held for 12 different classes in the local area of Gothenburg, and at all of the occasions the students were asked to participate in a survey. In this way, their general interest in physics could be measured, and it also helped to improve the lessons. When a total of 169 surveys were collected, a couple of pre-decided hyphotheses were tried with t- and chi-squared-test. After a comparison with the control group a statistically significant positive difference in the general physics interest could be measured within pupils that participated in the lessons. However, it was not possible to establish if this was an effect of the content of the lessons or other circumstances. In general, the pupils found the lessons interesting. Finally it could be established by interviewing the teachers that the lesson structures were useful. However the contents of the lessons didn't have a perfectly clear place in the swedish high school curriculum, depending on how each teacher individually interprets it. The middle school teachers however agreed that the lesson held for their students, the geometrical optics lesson, fits the curriculum, and that the lesson as it is could be used in their regular teaching.