Examensarbeten för kandidatexamen // Bachelor Theses
Länka till denna samling:
Browse
Browsar Examensarbeten för kandidatexamen // Bachelor Theses efter Ämnesord "Acoustics"
Visar 1 - 8 av 8
Sökresultat per sida
Sortera efter
- PostAkustiska åtgärder vid förtätning av staden. En studie av gröna lösningar och tyst asfalt för en förbättrad bullermiljö vid Kvarteret Skansbron.(2014) Blomkvist, Sara; Edoff, Johanna; Hermansson, Anton; Moe, Julia; Nordenstam, Jakob; Thuresson, Gustav; Chalmers tekniska högskola / Institutionen för bygg- och miljöteknik, Teknisk akustik; Chalmers University of Technology / Department of Civil and Environmental Engineering, Applied Acoustics
- PostBuller i staden. Bostadsbyggandets möjligheter med ett bullerregelverk i förändring(2015) Jansson, Maja; Stenberg, Mikaela; Sundelius, Axel; Wigren, Elsa; Chalmers tekniska högskola / Institutionen för bygg- och miljöteknik, Teknisk akustik; Chalmers University of Technology / Department of Civil and Environmental Engineering, Applied Acoustics
- PostFörutsättningar för ett gott ljudlandskap - En studie av Skanstorget.(2012) Andersson, Oskar; Fattahi, Hengameh; Guldbrandsen, Henrik; Larsson, Robert; Lundin, Mattias; Wittsten, Johan; Chalmers tekniska högskola / Institutionen för bygg- och miljöteknik, Teknisk akustik; Chalmers University of Technology / Department of Civil and Environmental Engineering, Applied Acoustics
- PostGoda exempel på trafik- och byggnadsplanering med hänsyn till trafikbuller(2016) Schmalensée, Marcus Cederholm von; Dahlin, Adam; Forsman, Fabian; Hallberg, Martin; Krüger, Josefin; Tenenbaum, David; Chalmers tekniska högskola / Institutionen för bygg- och miljöteknik, Teknisk akustik; Chalmers University of Technology / Department of Civil and Environmental Engineering, Applied Acoustics
- PostHälsoeffekter och samhällskostnader till följd av trafikbuller vid öppna respektive slutna kvarter i stadsmiljö(2013) Arnesson, Matilda; Engström, Per; Feghali, Walid; Jönebratt, Veronika; Palmberg, Andréa; Chalmers tekniska högskola / Institutionen för bygg- och miljöteknik, Teknisk akustik; Chalmers University of Technology / Department of Civil and Environmental Engineering, Applied Acoustics
- PostIdentification of Acoustic Indicators to Enable Certain Activities. The influence of sound on perception and social interaction in public spaces(2017) Dohmen, Maud; Chalmers tekniska högskola / Institutionen för bygg- och miljöteknik; Chalmers University of Technology / Department of Civil and Environmental EngineeringUrban spaces are designed to facilitate certain activities. When designing the space, the sound environment is often not considered. However, sound may have an influence on the perception of the space and how a space is used. In this project the relationship between sound, perception and social behavior will be investigated. To do this, a series of sound measurements and questionnaires have been conducted in the center of Gothenburg, Sweden. With these data the relation between the soundscape and the use of a location is investigated. The relation between the various types of perception of a space (overall, visual and sound) has been analyzed. Based on the ratings for the quality of the overall area, visual aspects and sound aspects clusters can be seen of similar locations with the same quality ratings. The quality ratings have little relation to measurable acoustic indicators. However, they do display a relation with activity choice. To create a more complete view of what influences the perception and use of a space, a principle component analysis was made. From this three components can be found explaining 79% of the variance. The three components can be clustered under: tranquil green, socially active and sound level. Indicating that sound has an influence on the perception and use of a location. It is however, not the dominating one.
- PostReducering av trafikbuller på Gibraltarvallen - En studie av bullerreducerande åtgärders effekt på närområde och samhälle(2018) Bjärnklint, Viktor; Strömberg, Jonas; Johansson, Henrik; Petrén, Otto; Jensen, Tove; Chalmers tekniska högskola / Institutionen för arkitektur och samhällsbyggnadsteknik; Chalmers University of Technology / Department of Architecture and Civil EngineeringRapporten är skriven vid avdelningen för teknisk akustik på Chalmers tekniska högskola. Syftet är att fö-reslå åtgärder för sänkta trafikbullernivåer på Gibraltarvallen, ett område i centrala Göteborg. Detta ef-tersom nybyggnation planeras i området. Åtgärderna ska analyseras ur ett projektekonomiskt samt sam-hällsekonomiskt perspektiv för att sedan undersöka möjligheterna för samarbete och avtal mellan o˙entli-ga och privata aktörer involverade i byggprocessen. Göteborgs Stad planerar att tillsammans med Akademiska Hus och Chalmersfastigheter uppföra flera fas-tigheter innehållande 75 000 kvadratmeter verksamhetsyta, 150 lägenheter samt 200 student- och forskar-bostäder vid Gibraltarvallen. En tidigare utförd trafikbullerutredning redovisar dygnsekvivalenta ljudni-våer över 60 dBA på fasaden till de planerade bostäderna vilket överstiger riktvärdet enligt huvudregeln i Trafikbullerförordningen (2015:216). Forskning fastslår att det finns en tydlig koppling mellan buller och en rad sjukdomar och tillstånd, vilka ger upphov till samhällsekonomiska kostnader. I studien beräknas de samhällsekonomiska kostnader som uppkommer till följd av buller i området runt Gibraltarvallen och hur dessa kostnader varierar med de bul-lerreducerande åtgärder som föreslås. Förordning (2015:216) om trafikbuller vid bostadsbyggnader 3 § anger som huvudregel att trafikbuller inte bör överskrida 60 dBA ekvivalent ljudnivå vid fasad, eller 65 dBA ekvivalent ljudnivå för bostäder mindre än 35 kvadratmeter. Om inte huvudregeln uppfylls kan avsteg göras om minst hälften av bostadsrummen är vända mot en sida där 55 dBA ekvivalent ljudnivå ej överskrids vid fasad. En utformning av bostaden så att minst hälften av bostadsrummen är vända mot en sida där 55 dBA ej överskrids kan innebära en oönskad begränsning i utförandet av fastighet för byggherren. I studien undersöks möjligheten att genom implementering av olika bullerreducerande åtgärder sänka ljudnivån vid fasad till under 60 dBA ekviva-lent ljudnivå så att huvudregeln i Förordning (2015:216) om trafikbuller vid bostadsbyggnader uppfylls vid planerade kvarter på Gibraltarvallen. I studien har fem förslag på gatusektioner tagits fram, vars förmåga att reducera trafikbullret vid Gibraltar-vallen utvärderas i beräkningsmodeller för trafikbuller. Resultatet visar att bullereducerande åtgärder i gaturummet kan sänka den ekvivalenta ljudnivån längs hela fasadens höjd i tillräcklig mån för att följa huvudregeln i Förordning (2015:216) om trafikbuller vid bostadsbyggnader. Föreslagna åtgärder ger en tydlig sänkning av trafikbuller vid fasaden på de första vå-ningarna, samt för gångtrafikanter, vilket kan ge en attraktiv stadsmiljö att vistas i. De samhällsekonomis-ka beräkningarna visar att det rättfärdigas rent samhällsekonomiskt att investera i vissa bullerreducerande åtgärder. Sammantaget visar studien att genom en kombination av olika åtgärder går det att sänka bul-lernivån för en hel husfasad och att den samhällsekonomiska vinsten överstiger investeringskostnaden för flera föreslagna åtgärder. Studien visar dessutom att intresse för samarbete och avtalslösningar finns hos de berörda parterna men att praxis och rådande regelverk försvårar samverkan.
- PostTranquillity Trail, ett lugnt stråk i centrala Göteborg(2017) Eliasson, Ebba; Larsson, Dan; Philipson, Mauritz; Pihl, Evelina; Sönnerholm, Linn; Zetterlund, Martin; Chalmers tekniska högskola / Institutionen för bygg- och miljöteknik; Chalmers University of Technology / Department of Civil and Environmental EngineeringUppsatsen behandlar fenomenet Tranquillity Trail, vilket är ett gångstråk genom stadsmiljö med låga bullernivåer och en plats för rekreation. I dagens samhälle är buller ett stort problem, som orsakar stress med sjukdomar som följd, därför behövs platser i människans närhet med lägre bullernivåer. Uppsatsens syfte är att ta fram ett stråk med låga bullernivåer i centrala Göteborg. Arbetsprocessen har innefattat flera metoder, främst bullernivåmätning men också fältstudier och intervjuundersökning. Problematiken med ett lugnt stråk i en trafiktät storstad som Göteborg lyfts och speglas i resultatet som består av ett stråk med varierande bullernivåer. För att minska de ekvivalenta ljudnivåerna längs stråket redovisas även hur den ekvivalenta ljudnivån påverkas positivt då längre exponeringstid läggs på platser med lägst bullernivå. Enligt intervjuer visas även att fler omgivningsfaktorer än låg bullernivå, så som vegetation och naturljud, påverkar för att en plats ska främja rekreation. Slutligen anges rekommendationer för hur vidare studier på området skulle kunna utföras.