Real-time Indirect Illumination - Image Space Light Lattice Photon Mapping with Spherical Harmonics

Typ
Examensarbete för masterexamen
Master Thesis
Program
Publicerad
2010
Författare
Norén, Fredrik
Sjölin, Patrik
Modellbyggare
Tidskriftstitel
ISSN
Volymtitel
Utgivare
Sammanfattning
Rendering accurate indirect illumination is a hard problem that recently have seen algorithms closing in on real-time performance. We present an algorithm that takes inspiration from two recently developed techniques on the subject. The algorithm provides both low-frequency indirect illumination and caustic effects with render times comparable to state of the art techniques in the area. The downsides are mainly discretization problems in the final rendering and the high dependancy on the CPU. Rendering av högkvalitativ indirekt ljussättning är ett svårt problem inom datorgrafik där det nyligen presenterats algoritmer som närmar sig exakta resultat i realtid. Vi presenterar en algoritm som är influerad av två nya algoritmer som behandlar detta problem. Algoritmen stödjer både lågfrekvent indirekt ljussättning och kaustik-effekter och är jämförbar i hastighet med det allra senaste inom området. De största nackdelarna med algoritmen är diskreteringsproblem i slutrenderingen och att den är CPU-beroende.
Beskrivning
Ämne/nyckelord
Datorteknik , Computer Engineering
Citation
Arkitekt (konstruktör)
Geografisk plats
Byggnad (typ)
Byggår
Modelltyp
Skala
Teknik / material
Index