Fast GPU-based Collision Detection

Typ
Examensarbete för masterexamen
Master Thesis
Program
Publicerad
2010
Författare
Loi, Lin
Modellbyggare
Tidskriftstitel
ISSN
Volymtitel
Utgivare
Sammanfattning
In this thesis, fast collision detection algorithms on the Graphics Processing Unit (GPU) and CPU are implemented and performance is evaluated. Many collision detection algorithms are surveyed and discussed and choices of algorithms chosen are motivated. In this thesis, fast large scale pruning of tens of thousands of potential collisions are made in interactive frame rates. Also exact collision detection algorithms are implemented to find intersection and distance between pair of objects. I detta examensarbete implementeras snabba kollisionsdetekterings-algoritmer för både grafik processor enheten (GPU) och CPU, för att sedan evaluera prestandan. Många kollisionsdetekterings-algoritmer undersöktes och diskuterades och val av algoritmer är motiverade. I detta examensarbete utförs storskalig gallring av tio-tusentals potentiella kollisioner i interaktiva bildfrekvenser. Dessutom implementeras exakt kollisionsdetektering för att hitta skärning och avstånd mellan par av objekt.
Beskrivning
Ämne/nyckelord
Datorteknik , Computer Engineering
Citation
Arkitekt (konstruktör)
Geografisk plats
Byggnad (typ)
Byggår
Modelltyp
Skala
Teknik / material
Index