Optimering av elproduktion ombord på fartyg

Typ
Examensarbete på grundnivå
Program
Publicerad
2011
Författare
Larsson, Petrus
Jansson, Thomas
Modellbyggare
Tidskriftstitel
ISSN
Volymtitel
Utgivare
Sammanfattning
Detta arbete syftar till att undersöka hur elproduktionen ombord på ett fartyg kan optimeras med avseende på ekonomi, säkerhet och miljö. Olika driftsförhållanden (sjöresa, manövrering etc.) påverkar prioriteringen av dessa punkter. Metoden som använts är studier i maskinrumssimulatorn (TEC-SIM) på Chalmers Lindholmen. Tre olika fartyg har undersökts. En passagerarfärja (M22), en större tankfartyg (MC90-V) och en trålare (M11). Frågor som har behandlats i arbetet är vad som är mest optimalt, bränsleekonomiskt samt ur säkerhets och miljösynpunkt. Mätvärden har tagits från de studier som gjorts i simulatorn för de olika fartygen som undersökts. Diskussioner har förts om vad man definierar som säkerhet och när det anses som relevant. Miljöaspekten har främst diskuterats då fartyget ligger till kaj. Rapportens resultat ger riktlinjer om hur man på bästa sätt skall använda sig av de olika generatorerna ombord på fartygen i undersökningen. Slutsatserna i resultatet bygger på kvantitativa mätningar i simulatorn. Slutsatser gällande säkerheten har diskuterats fram. Den mest kritiska delen är när fartyget manövreras in och ut ur hamn, det är också här säkerheten har högsta prioritet.
Beskrivning
Ämne/nyckelord
Maskinteknik , Farkostteknik , Transport , Mechanical Engineering , Vehicle Engineering , Transport
Citation
Arkitekt (konstruktör)
Geografisk plats
Byggnad (typ)
Byggår
Modelltyp
Skala
Teknik / material
Index