Spelbaserad lärplattform. Kan spelifiering av en högskolekurs öka studenters motivation inom skolan?

Examensarbete för kandidatexamen

Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/20.500.12380/245527
Download file(s):
File Description SizeFormat 
245527.pdfFulltext2.01 MBAdobe PDFView/Open
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorAndersen, Tobias
dc.contributor.authorNilsson, Emilia
dc.contributor.authorTao, Alex
dc.contributor.authorTegman, Joel
dc.contributor.authorTegnander, Niklas
dc.contributor.departmentChalmers tekniska högskola / Institutionen för data- och informationsteknik (Chalmers)sv
dc.contributor.departmentChalmers University of Technology / Department of Computer Science and Engineering (Chalmers)en
dc.date.accessioned2019-07-03T14:23:44Z-
dc.date.available2019-07-03T14:23:44Z-
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12380/245527-
dc.description.abstractDenna rapport beskriver framtagningen av en webbapplikation vars syfte är att öka engagemang för studier vid högskolan. Det är vanligt att engagemanget hos studenter vid högskolan varierar beroende på vilka kurser de läser. Med lågt engagemang finns det risk att skolarbetet påverkas negativt. Projektets mål är att försöka hitta ett sätt att få studenter att känna sig mer engagerade till studier med hjälp av konceptet spelifiering. När webbapplikationen utvecklats utfördes ett användbarhetstest för att undersöka hur intuitiv den var att interagera med. Vid testerna tydliggjordes vissa brister med designen, vilket försvårade utvärderingen av spelifiering som koncept. För att bättre undersöka hur väl applikationen underbygger och ökar engagemang hade en längre period av utvärdering behövts. Optimalt hade varit att följa studenter som använder applikationen medan de studerar. Baserat på testresultaten finns dock indikationer på att spelifiering har potential inom lärandet.
dc.language.isoswe
dc.setspec.uppsokTechnology
dc.subjectInformations- och kommunikationsteknik
dc.subjectData- och informationsvetenskap
dc.subjectInformation & Communication Technology
dc.subjectComputer and Information Science
dc.titleSpelbaserad lärplattform. Kan spelifiering av en högskolekurs öka studenters motivation inom skolan?
dc.type.degreeExamensarbete för kandidatexamensv
dc.type.degreeBachelor Thesisen
dc.type.uppsokM2
Collection:Examensarbeten för kandidatexamen // Bachelor Theses



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.