Prisma Ett pekskärmsbaserat samarbetsspel för barn med kognitiva funktionshinder

Examensarbete för kandidatexamen

Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/20.500.12380/251127
Download file(s):
File Description SizeFormat 
251127.pdfFulltext14.64 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorAxel, Emil
dc.contributor.authorBerneryd, Andreas
dc.contributor.authorRosengren, Noak
dc.contributor.authorTran, Henrik
dc.contributor.authorTran, Martin
dc.contributor.departmentChalmers tekniska högskola / Institutionen för data- och informationsteknik (Chalmers)sv
dc.contributor.departmentChalmers University of Technology / Department of Computer Science and Engineering (Chalmers)en
dc.date.accessioned2019-07-03T14:34:52Z-
dc.date.available2019-07-03T14:34:52Z-
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12380/251127-
dc.description.abstractAnvändningen av surfplattor på särskolor runt om i Sverige har ökat under de senaste åren. Detta skapar möjligheter för att skapa hjälpmedel och undervisningsverktyg. En stor del av barnen på särskolan har svårigheter med sina emotionella och sociala färdigheter. Forskningsprojektet Touch-AT! arbetar med att skapa pekskärmsbaserade hjälpmedel för att träna dessa färdigheter. Denna rapport beskriver utvecklingsprocessen av Prisma. Prisma är ett spel utvecklat i samverkan med Touch-AT! där spelplanen skapas genom att fyra iPads läggs samman. Syftet med projektet är att skapa ett spel som ska främja samarbete och öka den sociala interaktionen hos barn med kognitiva funktionsnedsättningar. Prisma har utvecklats i spelramverket Unity och produkten har tagits fram från grunden till fungerande prototyp. Framtagningen av produkten har inneburit bland annat användartester, implementation av nätverksfunktionalitet och förstudier av målgrupp. Fyra iPads kan sammankopplas och spelet är fungerande. Spelet testades på målgruppen och flertalet förbättringsmöjligheter framkom. Dessa förbättringsmöjligheter kan utvärderas vidare och användas för framtida utveckling.
dc.language.isoswe
dc.setspec.uppsokTechnology
dc.subjectData- och informationsvetenskap
dc.subjectComputer and Information Science
dc.titlePrisma Ett pekskärmsbaserat samarbetsspel för barn med kognitiva funktionshinder
dc.type.degreeExamensarbete för kandidatexamensv
dc.type.degreeBachelor Thesisen
dc.type.uppsokM2
Collection:Examensarbeten för kandidatexamen // Bachelor Theses



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.