Elmotordriven Longboard Ett alternativt transportmedel

Typ
Examensarbete för kandidatexamen
Bachelor Thesis
Program
Elektroteknik 300 hp (civilingenjör)
Publicerad
2017
Författare
Karlsson, Mattias
Nilsson, Sebastian
Nordenhög, Kevin
Nykvist, Albin
Pähn, Mikael
Åkesson, Jonas
Modellbyggare
Tidskriftstitel
ISSN
Volymtitel
Utgivare
Sammanfattning
Denna rapport behandlar möjligheten att dimensionera och konstruera en elmotordriven longboard med syfte att användas som ett miljövänligt, praktiskt och lagligt transportmedel. Detta för en mindre kostnad än de elektriska longboards som finns tillgängliga på marknaden. Longboarden är, utöver truckar och hjul, utrustad med elektroniska samt diverse mekaniska komponenter. Två motorer fästes med egentillverkade motorfästen på den bakre trucken, som med hjälp av kugghjulstransmission får hjulen i rullning. Till motorerna är två motorstyrningskort kopplade som sköter kontakten med den trådlösa handkontrollern samt batteriet. Handkontrollern är utrustad med ett gas- och bromsreglage samt en knapp för att aktivera signalhornet. Enligt svensk lag behöver longboarden ha en begränsad maxhastighet på 20[km=h], samt en retardation vid bromsning på 3[m=s2]. Vid varierad hastighet skall longboarden kunna framföras minst 10[km]. Vid verifikation av longboarden uppmättes att en sträcka på 17; 1[km] kan köras av en förare med en vikt på 80[kg]. Den totala slutkostnaden för longboarden blev 5650 kr, vilket var över budgeten på 5000 kr men drygt hälften av priset andra aktörer på marknaden begär.
Beskrivning
Ämne/nyckelord
Data- och informationsvetenskap , Computer and Information Science
Citation
Arkitekt (konstruktör)
Geografisk plats
Byggnad (typ)
Byggår
Modelltyp
Skala
Teknik / material
Index