Hur transportinfrastrukturen i containerterminaler påverkar ekologisk, ekonomisk och social hållbarhet - En fallstudie av Skandiahamnen

Typ
Examensarbete på kandidatnivå
Program
Publicerad
2019
Författare
Edwijn, Jacob
Johansson, Linnea
Wall, Philip
Ögger, Frida
Modellbyggare
Tidskriftstitel
ISSN
Volymtitel
Utgivare
Sammanfattning
Göteborgs hamn är Skandinaviens mest trafikerade hamn och därmed en viktig knutpunkt i de svenska transportnätet. Gods från platser runt om i världen importeras och exporteras till oc från Skandiahamnen - en del av Göteborgs hamn som idag fungerar som containerterminal Med hänsyn till den stora mängd varor som fraktas genom Skandiahamnen är det viktigt att transportinfrastrukturen, som utgörs av vägytor i containerterminalen, fungerar optimalt. Det övergripande syftet med studien är att undersöka om Göteborgs hamn är hållbar i dagsläge och vilka faktorer som skulle kunna påverka hållbarheten. Därför undersöks huruvid Göteborgs hamn uppfyller FN:s globala mål 9, 11 och 12 som går att koppla til transportinfrastrukturen i hamnen. Dessutom är kandidatarbetet en fallstudie a Skandiahamnen. De tre hållbarhetsdimensionerna används som verktyg för att utvärder hållbarheten i containerterminalen. I resultatet presenteras arbetet i två delstudier som är baserade på intervjuer och fakta frå litteratur. Resultatet visar att transportinfrastrukturen som finns idag fungerar bra, men att de största påfrestningen på vägytan kommer från fordon som förflyttar containrar och medfö slitage i form av sprickbildning. Resultatet visar också exempel på hur de tr hållbarhetsaspekterna motverkar varandra. Skandiahamnens ekonomiska fördel är i nuläget s pass betydelsefull att den kompenserar för dess nackdelar.
Beskrivning
Ämne/nyckelord
Citation
Arkitekt (konstruktör)
Geografisk plats
Byggnad (typ)
Byggår
Modelltyp
Skala
Teknik / material
Index