Reducering av koldioxidutsläpp inom shipping
Ladda ner
Typ
Examensarbete på kandidatnivå
Program
Publicerad
2021
Författare
Börjesson, Jonathan
Lastro, Tomislav
Samuelsson, Sebastian
Källvik, Filip
Lénberg, Karl
Wirén, Viktor
Modellbyggare
Tidskriftstitel
ISSN
Volymtitel
Utgivare
Sammanfattning
Sjöfart har under en längre tid varit betydelsefull för utveckling och ekonomisk
framgång, och är en av de mest energieffektiva tillvägagångssätten för transport när det
gäller energi per tonkilometer. Däremot har de direkta koldioxidutsläppen från
sjötransport ökat i takt med att volymerna av fraktat gods ökat globalt. För att motverka
denna trend har både International Maritime Organization (IMO) och den Europeiska
kommissionen satt upp olika mål. För att uppnå dessa mål finns det ett flertal olika
tekniker och strategier som kan implementeras. Detta arbete syftar därför till att bidra
med en lösning till detta miljöproblem genom att kartlägga, utvärdera och jämföra dessa
tekniker och strategier som kan användas på sikt inom shippingbranschen.
Studien baseras på fem intervjuer, där shippingbolag, deras kunder och en extern aktör
till shippingbranschen intervjuats för att samla insikter och perspektiv från olika sorters
intressenter. Ur dessa intervjuer konstaterades det att det finns fyra intressenter som
har ett större inflytande på arbetet för att minska koldioxidutsläpp; shippingbolag,
finansiärer, myndigheter och kunder. Studien baseras även på en litteraturstudie som
tillhandahållit fördjupade kunskaper kring tekniker och strategier som kan användas för
att minska koldioxidutsläpp i shipping. De tekniker och strategier för reduktion av
koldioxidutsläpp som utvärderas i arbetet är slow steaming, färdoptimering, liquefied
natural gas, biobränslen, vätgas, carbon capture and storage, elektrifiering och shore
side electricity. Dessa tekniker och strategier jämförs och utvärderas sedan utefter tre
parametrar: påverkan på koldioxidutsläpp, ekonomisk påverkan samt mognadsgrad.
Studien visar att flera tekniker kan och bör kombineras för att ge en så stor reduktion av
koldioxidutsläpp som möjligt. Jämförelsen av tekniker och strategier visar att
shippingindustrin bör utforska möjligheterna till att implementera biobränslen eller LNG,
förslagsvis i kombination med slow steaming och färdoptimering.
Beskrivning
Ämne/nyckelord
shipping , koldioxidutsläpp , intressenter , strategier , tekniker , slow steaming , färdoptimering , liquefied natural gas , biobränslen , vätgas , carbon capture and storage , elektrifiering , shore side electricity