Prestanda och räckvidd hos elektrifierade fordon: Dynamisk simulering av bilens räckvidd och prestanda

Typ
Examensarbete på kandidatnivå
Program
Publicerad
2021
Författare
Afshari, Mohammad Ali
Hägglund, Alexander
Nouri, Zainab
Rosén, Filip
Salmanpour, Nima
Stenman, Adam
Modellbyggare
Tidskriftstitel
ISSN
Volymtitel
Utgivare
Sammanfattning
Minskad användning av fossila bränslen för att driva fordon är en stor faktor till att begränsa den globala klimatförändringen. Därför har Sveriges regering satt som mål att hela fordonsflottan ska vara oberoende av fossila bränslen år 2030 [1]. Omställningen till elektriska fordon (EV) är en viktig del för att klara detta mål. Moderna bilföretag som Tesla och Mercedes utvecklar ständigt sina elektrifierade fordon för ökad komfort, prestanda och räckvidd. Syftet med detta projekt var att utveckla kunskap om simulering och med hjälp av denna kunskap förbättra räckvidden för ett antal elektrifierade bilmodeller genom simuleringar i Amesim, ett program för systemsimulering från Siemens Digital Industries Software. Flera elbilar simulerades i olika körcykler. En förlustanalys gjordes för att undersöka energiförluster i fordonens olika komponenter. Med hjälp av denna analys kunde optimeringar av dessa faktorer göras med målet att minska energiförluster och där med förlänga modellernas räckvidd. Resultat blev en förlängd räckvidd för samtliga modeller, i ett intervall mellan 14.5% och 25.6%.
Beskrivning
Ämne/nyckelord
Simulering , Elbil , BEV , Prestanda , Amesim , Körcykel , Räckvidd
Citation
Arkitekt (konstruktör)
Geografisk plats
Byggnad (typ)
Byggår
Modelltyp
Skala
Teknik / material
Index