Utvärdering av samarbeten mellan startupbolag och storbolag

Typ
Examensarbete på kandidatnivå
Program
Publicerad
2022
Författare
Jaber, Hassan
Liepa Åström, Gustav
Nylander, Maximillian
Rorsman, Johannes
Turunen, Olivia
Ujam, Jadd
Modellbyggare
Tidskriftstitel
ISSN
Volymtitel
Utgivare
Sammanfattning
Problem Storbolag står ständigt inför nya utmaningar och konkurrenter som en konsekvens av nya tekniska förändringar. För att behålla sin marknadsposition krävs kontinuerlig innovation och förbättring. Storbolag kan driva innovation på flera olika sätt men något som är vanligt förekommande är samarbeten med startupbolag i syfte att effektivisera innovationsprocessen. Samarbeten kan initieras direkt mellan parterna men även genom en innovationshub. Samarbeten mellan storbolag och startupbolag medför diverse problem som till viss grad kan adresseras av innovationshubben. Dock kvarstår den fundamentala problematiken med samarbetena vilket grundar sig i stora drag på skillnaden i storlek mellan bolagen. Syfte Rapporten syftar till att undersöka samarbeten mellan storbolag och startupbolag samt undersöka hur samarbeten påverkas av innovationshubbens delaktighet. Studien avser att kartlägga och diskutera samarbeten i Sverige mellan storbolag och startupbolag och bidra till framtida forskning inom samarbeten mellan bolag. Referensram Referensramen beskriver i stora drag koncept som är relaterade till samarbeten mellan storbolag och startupbolag. Litteraturen som används behandlar områden som till exempel incitament för att genomföra ett samarbete, potentiella problem som kan uppstå, och framgångsfaktorer för samarbeten. Dessutom presenteras informationen från två expertintervjuer i syfte att komplettera litteraturen och ge ytterligare insikter om samarbeten. Metod En kvalitativ fallstudie utfördes för att explorativt undersöka hur samarbeten ser ut. Studien grundar sig på primärdata som insamlats genom semistrukturerade intervjuer med ett storbolag, tre startupbolag och en innovationshub. Utifrån intervjuerna utfördes en tematisk analys för att hitta mönster bland de svar som erhållits från respondenterna, för att sedan sammanställa svaren i datainsamlingen. Datainsamlingen och referensramen jämfördes under avsnittet analys och diskussion för att kunna dra slutsater kring frågeställningarna. Resultat och implikationer Utifrån den genomförda studien anses samarbetena mellan startupbolag och storbolag karaktäriseras av ett gemensamt värdeskapande som begränsas av storbolagens trögrörliga verksamhet, vilket i många fall försvårar innovationskapandet. Flaskhalsar inom samarbetena uppstår som en konsekvens av att storbolagen präglas av en brist på risktagande, skillnader i storlek mellan bolagen och begränsad dedikering av tid för samarbetena. Innovationshubbens delaktighet i samarbetena uppfattas mestadels som positiv av både storbolaget och startupbolagen. Involvering av innovationshubben i samarbetena medför flera fördelar som till exempel förbättrad struktur i samarbetet, vägledning, juridisk hjälp, och ökad försäljning för parterna. Det existerar dock förbättringsområden för innovationshubben där det primära förbättringsområdet är deras tillvägagångssätt vid genereringen av potentiella startupbolag för samarbeten. I nuläget genomförs det som en periodisk icke-behovsorienterad generering av potentiella startupbolag för samarbeten, vilket bör justeras till att ske kontinuerligt utefter storbolagens konkreta behov.
Beskrivning
Ämne/nyckelord
Innovationshub , MobilityXlab , samarbete , innovation , startupbolag , storbolag , värdeskapande
Citation
Arkitekt (konstruktör)
Geografisk plats
Byggnad (typ)
Byggår
Modelltyp
Skala
Teknik / material
Index