Effektivt beslutsfattande: en analys av misstag och komplexa skeden i byggprojekt

Typ
Examensarbete på kandidatnivå
Program
Publicerad
2022
Författare
Andersson, Daniel
Jonasson, Björn
Skogsberg, Philip
Modellbyggare
Tidskriftstitel
ISSN
Volymtitel
Utgivare
Sammanfattning
Byggbranschen är en komplex bransch beroende på dess omfattning och sammansättning vilket visar sig i de åtskilliga fallgropar och risker som förekommer. Därför är vikten av ett effektivt beslutsfattande stor. I detta arbete definieras effektivt beslutsfattande som ett koncept i vilket skeden, processer och beslut genomförs på ett så pass bra sätt i stunden att de inte leder till förseningar, fördyringar eller andra former av misstag i ett senare skede. Vikten av ett effektivt beslutsfattande tydliggörs även när man ser till relationen mellan påverkansmöjligheter och kostnader i byggprocessen. Själva byggprocessen består generellt av de fem skedena förstudie, programskede, systemskede, detaljprojektering och byggskede. Syftet med arbetet är att skapa en tydlig överblick över vanligt förekommande fel, misstag och fallgropar som förekommer i konstruktionsprojekt för att sedan studera vilka orsaker eller skeden som ger upphov till dessa. Dessutom analyseras vilka aspekter i dessa skeden som är avgörande för att minimera risken för fel, misstag och fallgropar. För att skapa underlag till rapporten genomfördes en litteraturstudie som kompletterades med en empiriinsamling i form av en intervjustudie. Resultatet visade att det framför allt finns två typer av misstag, externa och interna. De externa härstammar från andra aktörer än entreprenörerna och karakteriseras av att de i många fall är svåra att påverka för entreprenörerna. De interna misstagen härstammar från processer och skeden inom entreprenörernas egen organisation där man har större möjlighet att påverka både förekomst och omfattning. Oavsett vilken entreprenadform som förekommer är de tidiga skedena efter involveringen viktigast att lyckas med för att skapa ett lyckat projekt. Med en solid grund undviks misstag i tidiga skeden som annars tenderar att leda till följdfel under resterande delar av projekten. Målet med arbetet i initiala skeden är att skapa en god relation mellan beställare och entreprenör eftersom den ligger till grund för att andra processer ska fungera väl. Med en god relation skapas förutsättningar för kommunikation, tillit och ömsesidig förståelse som alla är ytterst viktiga för att projekten ska bli lyckade. Internt i entreprenadorganisationer ställs stora krav på samarbete och kommunikation mellan olika discipliner med varierande regler, principer och förhållningssätt. Deras samarbete och helhetsuppfattning är den viktigast faktorn för att ett tillfredsställande gemensamt resultat ska uppnås. Detta ställer höga krav på koordinering och samordning vilket i sin tur visar på projektledarens roll och ansvar i processen.
Beskrivning
Ämne/nyckelord
Byggprocess , Misstag , Tidig involvering , Samarbete , Beställare , Entreprenör , Kommunikation , Kritiska skeden , Relationer , Projektering
Citation
Arkitekt (konstruktör)
Geografisk plats
Byggnad (typ)
Byggår
Modelltyp
Skala
Teknik / material
Index