Institutionen för Teknikens Ekonomi och Organisation Division of Entrepreneurship and Strategy CHALMERS TEKNISKA HÖGSKOLA Göteborg, Sweden, 2016 Report nr E2016:106 ÓLogiwaste AB Marknadsanalys en studie av USA för Logiwaste AB Examensarbete inom högskoleingenjörsprogrammet Ekonomi och Produktionsteknik ISAC KÄRRMAN, ADAM LEWRÉN EXAMENSARBETE 2016 Marknadsanalys en studie av USA för Logiwaste AB Examensarbete inom högskoleingenjörsprogrammet Ekonomi och Produktionsteknik ISAC KÄRRMAN, ADAM LEWRÉN Institutionen för Teknikens Ekonomi och Organisation Division of Entrepreneurship and Strategy CHALMERS TEKNISKA HÖGSKOLA Göteborg, Sweden, 2016 Marknadsanalys en studie av USA för Logiwaste AB Examensarbete inom högskoleingenjörsprogrammet Ekonomi och Produktionsteknik ISAC KÄRRMAN, ADAM LEWRÉN
 © ISAC KÄRRMAN, ADAM LEWRÉN, 2016. Report nr E2016:106 Institutionen för Teknikens Ekonomi och Organisation Division of Entrepreneurship and Strategy Chalmers tekniska högskola SE-412 96 Göteborg Sverige Telefon + 46 (0)31-722 1000 Omslag:
 En illustration som demonstrerar hur ett sopsugssystem kan användas i ett bostadsområde. Chalmers reproservice Göteborg, Sweden, 2016 Förord Under sommaren 2016 har vårt examensarbete utförts för Logiwaste AB, Upplands Väsby. Detta arbete har utförts på Chalmers tekniska högskola vid institutionen teknikens ekonomi och organisation inom programmet Ekonomi och produktionsteknik och omfattar 15 hp. Först och främst vill vi tacka vår externa handledare och ägare till Logiwaste, Daniel Martinwall som gjorde detta arbete möjligt. Vi vill tacka för att han hjälpte till att forma denna uppgift och för all hjälp han bistått med under arbetets gång. På Chalmers vill vi tacka Marouane Bousfiha, Doktorand vid Teknikens ekonomi och organisation som väglett och gett oss goda råd under arbetet. Vi vill även tacka Joakim Björkdahl, Docent vid Teknikens ekonomi och organisation som trots sommaren tillät oss skriva detta arbete och ställde upp som examinator. I New York vill vi tacka Juliette Spertus och Bruce Becker som båda ställde upp på intervjuer och med stort engagemang, bistod med mycket användbar information. 2016-08-15 Isac Kärrman Adam Lewrén Marknadsanalys en studie av USA för Logiwaste AB ISAC KÄRRMAN, ADAM LEWRÉN Institutionen för Teknikens ekonomi och organisation Chalmers tekniska högskola SAMMANFATTNING Logiwaste är ett företag som erbjuder en automatiserad lösning för sophantering. Erbjudandets huvudsakliga funktion är att transportera sopor i rör under marken med hjälp av vakuum och därav det tilldelade namnet sopsugsystem. I dagsläget har deras verksamhet nått ut till norden och målet är att fortsätta expandera. Syftet med studien är att utföra en marknadsanalys i en utvald stad i USA. Resultatet av arbetet ska främst ge insikt kring företagets potential för eventuellt etablering. Studien har utförts i fyra etapper. Först en studie som efter bestämda kriterier resulterar i vilken stad som är intressant för närmare studie. Därefter har en omvärldsanalys utförts, för att utvärdera ifall staden har en god lokal miljö och ifall en efterfrågan och ett behov av sopsugsystem existerar. En branschstrukturanalys har utförts för att belysa vilka förutsättningar Logiwaste har vid etablering. Sedan har kvalitativa intervjuer utförts för att fördjupa tidigare utförd studie och ta reda på vilka kunskaper och åsikter kring sopsugsystem som finns i staden. Studien har resulterat i en inblick utav vilka av de trettio största städerna i USA som är mest mottagliga för automatiska sopsugssystem. Det har vidare resulterat i förståelse hur nuvarande sophantering bedrivs i New York. Resultatet visar att New York har en miljö som lämpar sig för automatiska sopsugsystem med hög densitet och hög alstring av sopor. Bostadstillväxten i form av större byggnader är stark och högt uppsatta mål för New York’s framtida sophantering gynnar Logiwaste. Studien har också resulterat i vilka problem som kan föreligga vid introduktion, så som regeringens makt att påverka den ekonomiska vinsten fastighetsutvecklare ser och invånarnas okunskap kring tekniken. Utförandet av en omvärlds- och branschstrukturanalys i den enskilda staden har vidgat vyn över företagets förutsättningar och är viktigt beslutsunderlag för val av frågor till den kvalitativa studien. Resultatet av intervjuerna har försett studien med information och åsikter ifrån intressanta aktörer i USA och har haft en väldigt stor inverkan till arbetets slutsatser. Logiwastes riktar sig främst till bostadsområden, stadskärnor och sjukhus. Denna studie begränsas till att endast undersöka marknaden för bostadsområden och stadskärnor. Sökord: marknadsanalys, sopsugsystem, SWOT, branschstrukturanalys, Porter, five forces, marknadsundersökning, sophantering, omvärldsanalys Market analysis a study of USA for Logiwaste AB ISAC KÄRRMAN, ADAM LEWRÉN Department of Technology Management and Economics Chalmers University of Technology ABSTRACT Logiwaste is a company that offers an automated solution for waste handling. The main function is to transport waste in pipes under the ground with the help of vacuum and hence the assigned name automatic waste collection systems(AWCS). In the current situation, their activities have reached out to the Nordic countries and the goal is to continue expanding. The purpose of this study is to conduct a market analysis in a selected city in the US. The results of the work will mainly provide insight about the company's potential for eventual establishment. The study was conducted in four stages. First by certain criterion which results in one city that is the most interesting for further studies. Afterwards an external analysis was conducted, to determine if the city has a good local environment and if a demand and need for a automatic waste collection system exist. Assessing the market has been done to shed light on what conditions Logiwaste has at an introduction. Afterwards has qualitative interviews been conducted to deepen previously made study and to find out what knowledge and opinions there are in the city about automatic waste collection systems. The study has resulted in a glimpse of which of the thirty largest cities in the US that are the most susceptible to automatic waste collection systems. It has further resulted in understanding how currently waste handling is conducted in New York. The results show that New York has an environment suitable for automatic waste collection systems because of high density and high generation of garbage. Residential growth in the form of large buildings are strong and New York have high goals for future waste disposal which favors Logiwaste. The study has also resulted in the problems that may exist in the introduction, as for example the government’s power to influence the economic benefit that property developers may see with a system and the residents’ lack of knowledge about the technology. The execution of an external analysis and assessing the market in the individual city has widened the view of the company's conditions and are an important basis for selection of the questions for the qualitative study. The results of the interviews have provided the study with information and opinions from interesting players in the US and has had a very important impact to the conclusions. Logiwaste primarily sell to residential areas, city centers and hospitals. This study is limited to only explore the market for residential areas and city centers. Key words: market analysis, automatic waste collection system, pneumatic waste collection system, SWOT, Porter, five forces, waste management. INNEHÅLLSFÖRTECKNING BETECKNINGAR .................................................................................................................... 1 1. INLEDNING ...................................................................................................................... 2 1.1. Bakgrund ..................................................................................................................... 2 1.2. Syfte ............................................................................................................................ 2 1.3. Avgränsningar ............................................................................................................. 2 1.4. Frågeställning .............................................................................................................. 3 1.5. Företagspresentation .................................................................................................... 3 2. LITTERATURGENOMGÅNG ......................................................................................... 4 2.1. Stationärt Sopsugsystem ............................................................................................. 4 2.2. Marknadsanalys ........................................................................................................... 5 3. METOD .............................................................................................................................. 7 3.1. Val av stad för marknadsanalys .................................................................................. 8 3.2. Simple Scoring Model ................................................................................................. 8 3.3. Situationsanalys ........................................................................................................... 8 3.4. Omvärldsanalys ........................................................................................................... 8 3.4.1. SWOT-analys ....................................................................................................... 9 3.5. Branschstrukturanalys ............................................................................................... 10 3.5.1. Porters femkraftsmodell ..................................................................................... 10 3.6. Kvalitativ intervju ..................................................................................................... 13 3.6.1. Kvalitativ databearbetning ................................................................................. 15 4. RESULTAT ...................................................................................................................... 17 4.1. Urvalet av specifik stad ............................................................................................. 18 4.1.1. Trettio största städerna i USA ............................................................................ 18 4.1.2. Urval av fem städer ............................................................................................ 18 4.1.3. Urval av tre städer .............................................................................................. 19 4.1.4. Val av enskild stad ............................................................................................. 21 4.2. Omvärldsanalys - SWOT-analys ............................................................................... 21 4.2.1. Styrkor................................................................................................................ 22 4.2.2. Svagheter ............................................................................................................ 23 4.2.3. Möjligheter ......................................................................................................... 24 4.2.4. Hot...................................................................................................................... 27 4.3. Branschstrukturanalys ............................................................................................... 29 4.3.1. Konkurrens bland existerande företag ............................................................... 29 4.3.2. Potentiella etablerare .......................................................................................... 30 4.3.3. Köparens förhandlingsstyrka ............................................................................. 31 4.3.4. Substitut ............................................................................................................. 32 4.3.5. Leverantörer ....................................................................................................... 32 4.4. Kvalitativ intervju ..................................................................................................... 33 4.4.1. Juliette Spertus: .................................................................................................. 33 4.4.2. Bruce R. Becker ................................................................................................. 37 5. ANALYS .......................................................................................................................... 42 6. SLUTSATS ...................................................................................................................... 46 7. DISKUSSION .................................................................................................................. 47 8. BILAGOR ........................................................................................................................ 50 9. KÄLLFÖRTECKNING ................................................................................................... 52 9.1. Litteratur .................................................................................................................... 52 9.2. Digitala ...................................................................................................................... 53 1 BETECKNINGAR Simple Scoring Model Ett urvalsverktyg som poängsätter olika val, beroende på valets uppfyllnadsgrad till kriteriet och kriteriets betydelse för organisationen. Fraktion Sopor/Avfall delas in i olika grupper(fraktioner) beroende på material. RFID (Radio-frequency identification) En teknik som möjliggör att läsa och spåra information på avstånd. LEED Ett LEED-certifikat ämnar att ge en byggnad, eller område ett o beroende intyg på dess miljöegenskaper. Residential Den delen av marknaden som består av bostäder. Commercial Den delen av marknaden som består av fastigheter där kommersiella rörelser bedrivs. Retrofit: Omkonstruktion av exempelvis befintliga konstruktioner som möjliggör tillämpning av ny teknik. Pneumatisk sophanteringssystem Beteckningen är ett annat ord för sopsugsystem och automatisk sophanteringssystem. I USA så används uttrycket pneumatisk sophantering oftare, i denna rapport beskriver de olika uttrycken alla samma teknik. Franchise Uppdelning av staden i zoner, där privata aktörer får förhandla om rätten till sophantering för varje zon. Zero Waste New York’s mål att inga sopor ska placeras på deponier till år 2030. Pay as you throw En skatt som införts i ett flertal städer runtom i USA. Skatten baseras på mängden sopor varje hushåll genererar. Ett alternativ till finansiering av stadens sophantering 2 1. INLEDNING 1.1. Bakgrund Logiwaste har i dagsläget kännedom om marknadspotentialen i Norden men utanför det har de sämre kännedom kring vilken potential deras system har på andra marknader, då fokus på tillväxt i nuvarande marknader har haft prioritet. Därför skulle en marknadsanalys som belyser eventuell potential på en större marknad vara till värde för företaget. Enligt önskemål från företagets sida är den amerikanska marknaden av intresse. 1.2. Syfte Syftet med arbetet är att utföra en marknadsanalys åt Logiwaste AB för att utvärdera eventuell potential för bolagets produkter i snabbt växande städer på marknaden i USA. Med denna studie önskar vi att vidga vyn av vilken potential företaget har på den amerikanska marknaden. Förhoppningen är att det ska leda till enklare beslutsfattande kring nya satsningar och ett hjälpmedel vid val av etableringsort. 1.3. Avgränsningar Potentialen på marknaden i USA avgränsas genom att först utföra ett urval i fyra etapper vilket resulterar i en stad vilken ska representera en modell över den potential företagets produkter har på marknaden. Urvalen avgränsas till faktorer som efter erfarenhet på den skandinaviska marknaden har vart av betydelse. Både urvalen, omvärldsanalys och branschstrukturanalys avgränsas till att inte utvärdera marknaden för sjukhus. Tyngdpunkten vid urvalen är att särskilja de olika städerna i USA och finna den mest lämpliga staden för djupare studie. Urvalen kommer främst avgränsas till städernas bostadstillväxt av större byggnader, miljöinriktning och övriga satsningar kring stadens anpassning för sophantering. Betydelsen av faktorer kommer differentieras i samstämmighet med Logiwaste. Studien omfattar övergripande ekonomiska aspekter men inbegriper inte en djupare analys över teoretisk ekonomisk potential. Tyngdpunkt vid omvärldsanalys, branschstrukturanalys och intervju är att ge Logiwaste en övergripande bild av marknaden i en enskild stad. Det avgränsas till att flera områden endast ger en grundförståelse och uppmuntrar till fortsatt analys. Studien innefattar en konkurrensanalys, denna avgränsas till en översikt var eventuella konkurrenter har installerat system och kommer inte att ta upp konkurrenters styrkor, svagheter och förutsättningar. Arbetet avgränsas även till att inte ta eventuella juridiska problem på nya marknader i beaktning. Arbetet tar heller inte upp eventuella problem vid samhällsplanering. Rapporten avgränsas också till att inte belysa vem som finansierar systemen efter installation, privat aktör eller kommunal. 3 1.4. Frågeställning ● Vilken stad bör Logiwaste initiera en introduktion i? ● Har staden en god lokal miljö för Logiwaste? ● Finns det en efterfrågan och ett behov av sopsugsystem i staden? ● Vilka kunskaper och åsikter kring sopsugsystem har invånarna i staden?? ● Vilka förutsättningar har Logiwaste vid etablering i staden? ● Vilka är de främsta beslutfattarna vid installation av sopsugsystem? 1.5. Företagspresentation Logiwaste är ett snabbväxande företag med huvudkontor i Upplands Väsby. Logiwaste har en affärsidé som lyder: “erbjuda tjänster och produkter för en miljö- och kostnadseffektiv automatiserad rörtransport av sopor, avfall och tvätt med hjälp av stationära sopsugsanläggningar. Samt att tillhandahålla näraliggande tjänster som drift, service och underhåll”(Logiwaste, 2016). Företaget har idag 13 anställda och där en person är stationerad i Halmstad och resterande i Upplands Väsby. De säljer idag till svenska, norska och danska marknaden men står inför en expansion och siktar på att etablera sig i fler länder. Logiwaste resa startade 2006 med en patenterad inkastventil, sedan dess har det utvecklats till att leverera kompletta system för automatisk sop- och tvätthantering. Bolaget riktar sig till två kategorier av kunder, bostadsmarknaden och sjukhusmarknaden. Systemen kan installeras i både nybyggnationer och befintliga fastigheter. Logiwaste fokuserar på marknader där en god lokal miljö eftertraktas. Med god lokal miljö menas privata, offentliga och kommersiella miljöer där ett stort antal människor befinner sig och en stor mängd sopor alstras. En god lokal miljö är också platser som fokuserar på att utveckla sophanteringen och har god miljömedvetenhet. Platser med stark urbanisering och förtätning lämpar sig för sopsugsystem. Systemen är högteknologiska och Logiwaste eftersträvar att ligga i framkant med den senaste tekniken, genom att ha ett moduluppbyggt system som underlättar uppdatering/expansion kan den initiala investeringen minskas. 4 2. LITTERATURGENOMGÅNG I detta kapitel kommer en litteraturgenomgång genomföras. Arbetet är en marknadsanalys för Logiwaste’s förutsättningar i USA. Logiwaste’s affärsidé kretsar kring automatiska sopsugsystem, därför är det första ämnesområdet, avfallshantering med automatiska sopsugsystem. Därutöver kommer ämnesområdet marknadsanalys presenteras och vilken litteratur vi valt att använda för den praktiska studien. 2.1. Stationärt Sopsugsystem I detta kapitel presenteras vad ett stationärt sopsugsystem är och vilka fördelar det bär med sig. Faktan kommer ifrån Logiwaste’s hemsida och rapporter. Fakta har också hämtats från Envac’s hemsida. Ytterligare har tre rapporter, Projektera och Bygg för god avfallshantering (Stockholm Vatten, 2015), Sopsug i innerstadenen - En studie för avfallshantering i världsklass(Envac Scandinavia AB, 2016) och Hållbar sophantering ger ett attraktivt Stockholm(Fastighetsägarna, 2014) studerats för att ge en kunskapsgrund kring automatisk sophantering. Det är fakta baserat på studier i Sverige vilket ger en förståelse som är positiv för fortsatt praktisk studie av USA. Ett stationärt sopsugsystem ger en lösning för hantering av avfall i bostadsområden och stadskärnor, från avfallsinkast tills avfallet hämtas upp av en lastbil(Logiwaste, 2016). Lösningarna är speciellt fördelaktiga i bostadsområden och stadskärnor med höga krav på tillförlitlighet, hygien, säkerhet och arbetsmiljö. Några av de fördelar som Logiwaste och dess konkurrenter bidrar med deras sopsugsystem är minskad tung trafik, ökad trafiksäkerhet, bättre arbetsmiljö för hämtpersonal och lägre ljudnivå från sopbilar(Stockholm Vatten, 2014). Figur 1 – Illustrerar hur ett sopsugsystem fungerar i ett bostadsområde. ÓLogiwaste AB 5 Sopsugsystem använder sig av vakuum för att transportera avfall i ett förgrenat rörsystem under mark(Logiwaste, 2016). Det stationära sopsugsystemet kan ha flera strategiskt placerade inkastpunkter. Vid inkastpunkterna kan flera inkast placeras bredvid varandra för att hantera flera fraktioner. Inkasten kan placeras utomhus såväl som inomhus. I korthet från att avfallet slängs, till att en container hämtas, går det till så att: avfallet slängs ned i en inkastpunkt för att sedan mellanlagras vid en lagringsventil. Ventilen öppnas vid bestämd tidpunkt eller vid viss mängd avfall. Innan ventilen öppnas, initieras undertryck i rörsystemet med fläktar från terminalen och sedan öppnas ventilen för given container. Soporna transporteras sedan genom rörsystemet. Beroende på lösning för kunden används ibland en fraktionsväxlare placerad innan ett antal lagringsventiler i syfte att kunna använda samma inkast för flera olika fraktioner. Därefter kan det som i övriga lösningar köras olika fraktioner i samma rörsystem. En växlingsventil placerad i terminalen fördelar soporna i rätt containrar. Avskiljare innan containern separerar luften och avfallet. Komprimatorer kan användas innan containern för att maximera mängden avfall som ryms i containern. Terminalerna kan placeras antingen över mark i befintlig byggnad, eller under mark. Terminalen kan placeras upp till 2,5 km från en ansluten fastighet(Stockholm Vatten, 2014). Installation av ett stationärt sopsugsystem är ett alternativ till den manuella hantering vi idag använder i stor utsträckning. De installeras främst vid nya stadsutvecklingsprojekt(Envac Scandinavia AB, 2016). En viktig fördel med systemen är att de frigör yta i fastigheter då mindre yta för soprum krävs och kan utgöra andra ändamål. I Stockholm är ett problem att säckar används i vissa fall för avfallsinsamling vilket inte är i linje med rekommendationer för en god arbetsmiljö. Det bör istället användas kärl som placeras ut med gatan. Detta är ett problem för fastighetsutvecklare och tar upp markyta. Dessa problem finns i flera städer och är problem som ett stationärt sopsugsystem kan minimera. Det finns ett flertal olika råd och anvisningar för hur manuell hämtning av sopor ska ske i Stockholm(Stockholm Vatten, 2015). Exempelvis: Gatan fram till hämtställe ska vara utformad så att backning inte krävs, körbanan ska vara minst 5,5 m bred om körning i båda riktningar förekommer och uppställning på gång- eller cykelbanor är ej tillåtet. Det är bara några av alla anvisningar som krävs för manuell hantering. Vilka i stor utsträckning kan förbises med automatisk hantering. I Stockholms innerstad finns ca tio tusen soprum och hämtställen för hushållsavfall(Fastighetsägarna, 2014). I teorin kan uppskattningsvis ett femtiotal terminaler för sopsugssystem ersätta det. Sopsugssystem uppfanns i Sverige 1961 av företaget Centralsug AB och den första installationen var i Sollefteå sjukhus(Envac, 2016). Centralsug AB bytte senare namn till Envac AB och är idag Logiwaste’s största konkurrent. Över 800 sopsugsystem finns installerade i världen och marknaden växer kraftigt. 2.2. Marknadsanalys I detta kapitel kommer vi behandla den litteratur som legat till grund för vår teoretiska referensram vi använt vid vår studie av marknaden i USA. Här kommer modeller presenteras för att sedan beskrivas närmare under kapitlet metod. Dessutom kommer följande kapitel gå igenom vad som kännetecknar och inledningsvis hur det utförs en marknadsanalys. När ett företag har någon form av marknadsföringsproblem eller möjlighet så är dom oftast behov av information (Christensen, 2010). Det som utmärker informationen från en marknadsundersökning är att det är systematiskt insamlat, analyserat och tolkat utifrån exempelvis en definierad marknadsföringsmöjlighet. En marknadsföringsmöjlighet kan 6 innehålla flera frågor och en marknadsundersökning kan ibland inte vara tillräcklig för att svara på allt. Däremot så utgör också undersökningen ett underlag som utvidgar förståelsen för marknaden och dess aktörer. En central del i marknadsanalysen är val av metod eftersom det är valen som sedan utformar undersökningen (Christensen, 2010). Det som krävs vid val av metoder är att tydliggöra undersökningens teoretiska innehåll. Det är också viktigt att det finns förkunskaper kring vad som ska undersökas eftersom det anger förutsättningar och styr valet av metoder. Dock kan det vara svårt att välja metod om uppdragsgivaren har liten kännedom om det som ska undersöka och kan då i förstahand behöva en explorativ studie. Syftet med att göra en explorativ studie är att skapa en bättre helhetsbild av till exempel en särskild marknad. Normalt så kan inga slutsatser till undersökningen dras utifrån den explorativa studien. Dock tillför studien med en ytterligare avgränsning utav undersökningsområdet samt användbara och tillförlitliga resultat till analysen. När det talas om explorativ studie brukar det relateras till en upptäcktsresa och under resan är det mer är upp till undersökarens kreativitet och nyfikenhet än prövade metoder och tekniker En teoretisk referensram är uppbyggd av flera delteorier vilka tillsammans bildar en logisk helhet och beskriver ett fenomen(Christensen, 2010). En delteori består i sin tur av flera begrepp som tillsammans kan utgöra en modell som beskriver hur de logisk hänger samman. Den teoretiska referensramen kommer bestämma vad som undersöks och hur det tolkas och analyseras. Vid en explorativ studie kan fokus av det som studeras justeras under tiden, medan med en tydlig utvecklad referensram behöver det i ett tidigt skede bestämmas vilka samband som ska undersökas. Där av utförs först den explorativa studien för att bygga upp en praktisk marknadskunskap. Det krävs både praktisk- och teoretisk kunskap för att bygga en väl utvecklad teoretisk referensram. Den teoretiska kunskapen och de modeller vi valt att använda vid närmare analys av enskild stad utgör vår teoretiska referensram. Den utgår från en situationsanalys, som är en övergripande och komplex analys som täcker flera områden, både allt inom företagets ramar och företagets omvärld (Liljedahl, 2001). I denna rapport kommer tyngdpunkt ligga vid omvärldsanalys och branschstrukturanalys, detta beslutet togs i samråd med Logiwaste. Vidare utgörs den teoretiska referensramen utav en omvärldsanalys som studerats från litteraturen Frankelius, P.(2001) Omvärldsanalys och Liljedahl, O. (2001): Vinnande konkurrensstrategier – grunder och tillämpningar. Den modell som används för omvärldsanalys är en SWOT-analys och baseras från litteraturen av Frankelius, P. och Liljedahl, O. men också från Axelsson, B., Agndal, H., (2013): Professionell marknadsföring. Den sista delen av den teoretiska referensramen är en Branschstrukturanalys vilken utgörs främst av litteratur från Porter, M (1999), Konkurrensstrategi, andra upplagan. Det baseras på Porters modell Five forces vilken byggs upp av fem begrepp: Konkurrens bland existerande företag, Potentiella etablerare, Köparens förhandlingsstyrka, Substitut och Leverantörens förhandlingsstyrka. Ytterligare används litteraturen Frankelius, P & Rosén, C- G (1993) Företaget & Omvärlden, Handbok i strategisk informationshantering för att bidra med ett extra perspektiv av modellen. 7 3. METOD I följande kapitel kommer arbetsgången redovisas samt de modeller vi har använt. Figur 2 – Illustrerar stegvis hur arbetet har utförts. För att utreda potentialen på marknaden i USA har analysen disponerats i fyra delar med en arbetsgång likt figur 1. Tanken är att dela in analysen av USA i olika etapper för att ge en starkare kunskapsgrund som sedan resulterar i en kvalitativ intervju med intressanta aktörer på marknaden. Viktigt är att rapporten mynnar ut i intervjuer som kan ge en inblick om situationen på marknaden för att antingen stärka eller kritiskt ifrågasätta utförd analys. Intervjuerna har genomförts med personer som har både erfarenhet och arbetar med den framtida utvecklingen i branschen från ClosedLoops och Becker and Becker. Juliette Spertus från ClosedLoops valdes för hennes erfarenhet kring stationära sopsugsystem i New York och nuvarande arbete med smarta lösningar av infrastruktur för sophantering. Bruce R. Becker från Becker and Becker valdes för att han äger och driver Becker and Becker som är ett fastighetsutvecklingsbolag som är Logiwaste’s främsta kunder och har utvecklat en fastighet med stationärt sopsugsystem. Urvalsprocessen utfördes tidigt för att få en kunskapsgrund för att förstå branschen som Logiwaste verkar i. Den har också utförts för att tidigt förstå vilka faktorer som är viktiga för Logiwaste. Även för att få en bild av förutsättningarna på marknaden i USA, i ett stort perspektiv. Det har utförts från kvantitativ sekundärdata. Omvärldsanalysen och branschstrukturanalysen har utförts främst utifrån primärdata utifrån diskussion med Logiwaste, företagets ägare och sekundärdata från New Yorks statliga hemsida. Detta för att utföra en empirisk studie av de förutsättningar som råder i New York. Omvärldsanalysen utfördes enligt en “SWOT-analys” och branschstrukturanalys enligt “Porters five forces”. En stor del av SWOT-analysen och Branschstrukturanalysen baseras på kontakt med vår externa handledare och Logiwaste’s ägare Daniel Martinwall. Det är kontakt som baserats på fysiskt möte och kontinuerlig kontakt via telefon och e-mail. Urval •Val av fem städer •Val av tre städer •Val av enskild stad Omvärldsanalys •SWOT-analys Branschstrukturanalys •Porters femkraftsmodell Kvalitativ intervju •Intervju med aktörer i utvald stad 8 3.1. Val av stad för marknadsanalys Logiwaste behövde veta hur möjligheterna för dem och deras produkt ser ut på den amerikanska marknaden. De gav oss i uppdrag att göra en marknadsanalys och vi började med att skaffa oss så mycket kunskap som möjligt om företaget, deras produkter, befintliga kunder och affärsidé. Logiwaste hade själva ingen kännedom om varken vilken stat eller stad som kunde vara av intresse för dem. Eftersom en analys av hela den amerikanska marknaden skulle bli för omfattande, bestämde vi att tillsammans med Logiwaste, göra en urvalsprocess som i slutänden ska ha skiljt ut en enskild stad i USA, som ska ligga till grund för vår marknadsanalys. En explorativ studie utförs tillsammans med Logiwaste. Detta görs för att få mesta möjliga, grundläggande kunskap inom ett område(Wallén 2011). Logiwaste tillhandahöll faktorer, intressanta och betydelsefulla för verksamheten och utifrån dessa faktorer tas kriterier för datainsamlingen fram. Det är viktigt att vara medveten om att kriterier inte alltid är helt tillförlitliga(Wallén 2011). Exempelvis kan det vara så att allt som mäts, kanske inte finns tillgängligt och alla felkällor är inte alltid möjliga att eliminera. Målet med urvalsprocessen är att hitta en stor, expansiv, miljömedveten stad med hög bostadstäthet och som också värnar om en tilltalande stadsbild med god närmiljö. Det är mycket viktigt att insamlad data kommer från tillförlitliga källor. U.S. Census Bureau är en del av U.S. Department of Commerce, vars uppgift är att skapa förutsättningar för ekonomisk tillväxt och en bättre arbetsmarknad och U.S. Census Bureau har till uppgift att vara den främsta källan till kvalitativ data om USA:s befolkning och ekonomi(U.S. Bureau februari 2016). Vi hämtar därför vår data därifrån. Urvalsprocessen delas in i fyra delar. Först de trettio största städerna och utifrån dem selekteras sedan fem städer. Därefter tre städer och slutligen en stad. När det gäller det slutliga valet av en enskild stad för djupanalys, har Logiwaste sista ordet. 3.2. Simple Scoring Model Modellen används för att differentiera väsentliga kriterier för Logiwaste vid urvalsprocess. Simple Scoring Model är ett användbart verktyg för att hjälpa organisationer att komma fram till det mest optimala valet när det finns flera valmöjligheter (Pinto, 2013). I processen selekteras det ut kriterier som anses vara väsentligt för organisationen, därefter differentieras kriterierna genom att de viktas beroende på deras betydelse för organisationen. Syftet med metoden är att få fram en summa poäng för varje valmöjlighet vilket fås utav att multiplicera betydelsen på kriteriet med valmöjlighetens uppfyllelsegrad till kriteriet. 3.3. Situationsanalys Situationsanalysen har i vår studie två huvudområden, Omvärldsanalys och Branschstrukturanalys. Vilka inkluderar företagsanalys för att tydligare belysa vilka fördelar och nackdelar Logiwaste kan ha på den undersökta marknaden. Konkurrensanalys kommer avgränsas till konkurrenters utförda projekt och geografisk placering. Tyngdpunkten av studien är således vid omvärldsanalys och branschanalys. 3.4. Omvärldsanalys Vi lever i en värld som ständigt förändras. Det ställer höga krav på företag att ta in och anpassa sig efter förändringarna(Liljedahl, 2001). Det krävs en ständig analys av företagets omvärld, även kallad makromiljö, för att kunna anpassa verksamheten. 9 Alla företag tittar inte på samma faktorer i omvärlden, viktiga faktorer varierar för olika företag(Frankelius, 2001). Det är därför viktigt att förstå kundernas värld i sig och den upplevda bilden utav den. Omvärldsbevakning är något som de flesta företag håller på med mer eller mindre(Liljedahl, 2001). Det gäller att ha uppsikt kring omvärlden men även att försöka spå i framtiden. Flera informationskällor bör användas. Insamlingsprocessen av data kan bli oändlig om man inte vet vilken information som är tillräcklig, således är det viktigt att det utvärderas vad som är väsentligt för företaget samt kartlägger arbetet som finns framför sig(Liljedahl, 2001). Enligt Frankelius(2001) är vad som ses relevant helt kopplat till det synsätt man har på världen runtomkring. Det är viktigt att förstå vid omvärldsanalys att synsättet påverkar praktiskt företagande. Modeller styr våra tankebanor och kan påverka företagets synsätt (Frankelius, 2001). Tre centrala frågor i en omvärldsanalys(Frankelius, 2001): ● Vilken information är relevant för just detta företag? ● Hur bör man stimulera inflödet av den? ● Hur omsätter man den till lönsamma handlingar? Centralt i detta är att tänka över vad som ska analyseras. Genom att tidigt tänka igenom vad som är relevant för företaget besvaras enklare den tredje frågan. Vi har så tidigt som möjligt försökt att hitta vilka aspekter som är intressant för just Logiwaste. Det underlättar därför för förståelsen av vilka faktorer som är relevanta för just detta företaget att utföra urvalet av en stad före en noggrannare omvärldsanalys. 3.4.1. SWOT-analys Vid utförandet av en omvärldsanalys har vi valt att använda en SWOT-analys. Vid en omvärldsanalys är en SWOT-analys användbar och analysen inbegriper också en företagsanalys. Modellen är ett verktyg för att internt analysera företagets styrkor och svagheter, samt en analys av den omvärld som företaget verkar i, genom att gruppera faktorer i möjligheter och hot. Namnet till modellen beskriver vad modellen ämnar att analysera, Strengths(Styrkor), Weaknesses(Svagheter), Opportunities(möjligheter) och Threats(hot)(Axelsson och Agndal, 2013). Ordens första bokstäver bildar tillsammans SWOT. De två första delarna, styrkor och svagheter, analyserar intern förmåga och de två sista, möjligheter och hot, analyserar omvärlden(Frankelius, 2001). Modellen är användbar för att analysera marknadens möjligheter, de egna resurserna och förmågorna(Axelsson och Agndal, 2013). Interna förmågor(styrkor och svagheter) är positiva och negativa aspekter i form av exempelvis, affärsprocesser och produkter som ställs i jämförelse med företagets konkurrenter. Omvärlden(möjligheter och hot) är positiva och negativa aspekter som exempelvis kan vara, växande marknader eller restriktioner från staten. Indelningen av de negativa och positiva aspekterna kan vara ett problem, då gränsen mellan dem kan vara hårfin och svår att se. Om en faktor är ett hot eller en möjlighet kan variera beroende på hur företaget väljer att ställa sig till faktorn. 10 Den information som SWOT-analysen sammanfattar ger ledningen en möjlighet att fastställa det strategiska utgångsläget(Liljedahl, 2001). Det gap som finns mellan dagens position och den önskvärda positionen på en marknad, kallas för strategiskt gap och minskas med en strategi för att nå morgondagens position. SWOT-analysen hjälper till att hitta denna strategi. Den ska tala om vad företaget gör med sina begränsade resurser för att nå de största möjligheterna. Detta arbete kommer inte formulera en strategi för företaget, men analysen kan med fördel vara till hjälp vid eventuell utformning av en strategi för etablering. Figur 3 – Illustrerar metoden SWOT i ett koordinatsystem och belyser vilken punkt som är eftertraktad (Liljedahl, 2001). 3.5. Branschstrukturanalys Sambanden mellan företaget och omgivningen är väsentligt vid formulering av konkurrensstrategi (Porter, 1999). Företagets omgivning är stor och inbegriper flera aspekter. Den mest väsentliga aspekten i företagets omgivningen är den bransch som företaget är verksam i, och konkurrerar inom. Branschstrukturen har stor betydelse för hur konkurrensen ser ut och vilken strategi företaget kan välja. Porter(1999) vill med metoden öka förståelsen att inte endast konkurrens bland existerande företag gäller, utan att också potentiella etablerare, köpare, substitut och leverantörer utgör konkurrens. En branschstrukturanalys är väsentlig att utföra för att utvärdera företagets konkurrensläge i branschen och hjälpa företaget att bestämma en konkurrensstrategi (Liljedahl, 2001). Målet med en konkurrensstrategi är för företaget att hitta en position som kan försvaras mot konkurrenskrafterna eller påverka dem till sin fördel (Porter, 1999). I denna rapport kommer inte en strategi att formuleras men en analys av konkurrenskrafterna ämnar att ge en överblick för nuvarande situation på studerad marknad. 3.5.1. Porters femkraftsmodell Michael Porter utvecklade femkraftsmodellen som beskriver hur konkurrensläget i en bransch beror på fem branschstrukturella krafter (Liljedahl, 2001). Med hjälp av dessa krafter kan sambandet mellan omgivningen och företaget enklare förklaras. Hur pass branschen och företaget kan nå lönsamhet beror på de fem krafterna. I varje bransch kan olika centrala strukturdrag identifieras, som i sin tur bestämmer konkurrenskrafternas styrka och där av 11 också vinstpotentialen för branschen (Porter, 1999). Femkraftsmodellen anses vara olämplig enligt Frankelius och Rosén(1993) för att den missleder användaren av metoden att tro att faktorer utanför branschen inte är lika viktiga. Med en medvetenhet om att en metod inte kan ta med alla aspekter anses ändå Porters modell vara en av de mest beprövade modellerna i vår tid. 3.5.1.1. Konkurrens bland existerande företag Konkurrens bland företag i en bransch uppstår för att ett eller fler företag vill nå en bättre position(Porter, 1999). Det finns flera sätt att starta konkurrens, prissänkningar, reklamkampanjer, ökad service eller garantiåtaganden. Rapporten avgränsas till att endast lokalisera de nuvarande företagen. Vart de har installerat sina system och vart de har fysiska lokaler. 3.5.1.2. Potentiella etablerare Nyetableringar i branschen utgör ett hot för redan etablerade företag. Nya etableringar innebär ny kapacitet och konkurrens om marknadsandelar(Porter, 1999). Även företag som diversifierar genom företagsköp kan ses som nyetableringar i branschen. Hur stort hot en nyetablering utgör beror på hur stora hindren för nyetablering är i kombination med reaktionen från konkurrenter. Enligt Porter(1999) finns det sju stycken etableringshinder: ● Stordriftsfördelar som kräver storskalig uppstart för etableraren eller starta med små volymer och ta de medföljande kostnadskonsekvenserna. Värt att notera är att stordriftsfördelar kan uppstå i flera avdelningar, så som inköp, försäljning, forskning och utveckling. ● Produktdifferentiering där redan etablerade företag har hög kundlojalitet genom stark marknadsföring, kundservice, produktskillnader eller andra faktorer. Detta kräver en stor investering och mycket tid för att slå sig in på marknaden. ● Höga initiala investeringar för att kunna konkurrera. ● Omställningskostnader som krävs av köpare för att kunna byta leverantör ● Tillgång till distributionskanaler. Kan bli dyrt för det nyetablerade företaget att slå sig in hos distributionskanaler som används av befintliga aktörer. ● Kostnadsolägenheter oberoende av stordrift som ger etablerade aktörer en fördel vid prissättning, exempelvis patenterad produktteknologi, gynnsam lokalisering eller statliga subventioner. ● Staten utgör ett hot för nyetablering. Staten har makten för tillståndsgivning, begränsning av råmaterial och mycket mer. 3.5.1.3. Köparens förhandlingsstyrka En köpgrupp är mäktig och kan påverka branschens lönsamhet genom att få konkurrenter i en bransch, förhandla emot varandra. En köpare kan få leverantörer att konkurrera emot varandra på fler sätt, exempelvis genom pris, kvalitet och service(Porter, 1999). Köpare anses speciellt mäktiga utifrån några förhandlingslägen: 12 ● De köper stora volymer som utgör en stor del av leverantörens försäljning ● De produkter som köps utgör en viktig del av köparens kostnader eller inköp ● Det råder låga kostnader att byta leverantör ● Den gör små vinster. Låga vinster ställer krav på låga inköpskostnader ● Köpare som med stor sannolikhet kan helt eller delvis integrera bakåt(Självproducera). ● Produkten som köps har stor inverkan på kvaliteten hos köparens produkter. Mindre priskänsliga men högre krav på kvalitet. ● De har full tillgång till information om efterfrågan, aktuella marknadspriser och leverantörens kostnader. 3.5.1.4. Substitut En bransch eller ett företag konkurrerar med branscher som tar fram substitutprodukter(Porter, 1999). En substitutprodukt är en produkt som fyller samma funktion som den som företaget erbjuder. Det kan vara en svår uppgift att finna vilka dessa produkter är och de konkurrerande substituten kan verka avlägsna. Substitut påverkar den potentiella vinst som en bransch kan nå, desto lägre pris substituten har desto svårare blir det för branschen att nå vinst. Enligt Porter(1999) så är de substitutprodukter som företaget bör analysera främst: 1) Substitut som uppvisar tendenser till förbättrad pris/nyttorelation till branschens produkt 2) Substitut som produceras av branscher som tar hem höga vinster Konkurrensen från branscher som tar hem höga vinster brukar öka då konkurrensen i dess bransch ökar i form av prissänkningar eller produktförbättringar(Porter, 1999). Analys av detta rekommenderas, och ifall dessa signaler ges, måste företaget bestämma ifall de ska lösa detta hot av substitut strategiskt, eller bilda en strategi med detta substitut som en påtaglig konkurrensfaktor. 3.5.1.5. Leverantörens förhandlingsstyrka Leverantörer kan påverka branschens lönsamheten starkt(Porter, 1999). Ett företags marginal till förhandling om pris till sina kunder kan påverkas starkt ifall en leverantör hotar om prishöjningar. Det kan också vara tal om förändringar i kvalitet som kan påverka slutprodukten. De situationer som ger köpare makt efterliknas även i leverantörers förhandlingsstyrka: ● En leverantör som verkar i en koncentrerad bransch och säljer till en mångfald köpare ● Leverantören konkurrerar inte med andra substitutprodukter ● Den köpande branschen är inte en viktig del av kundgruppen till leverantören ● Produkten som leverantören tillhandahåller utgör en viktig del i kundens verksamhet ● Produkterna i leverantörens bransch är differentierade eller har höga omställningskostnader som leder till att kunden inte kan konkurrera leverantörerna mot varandra ● Branschen som leverantören verkar i, utgör ett hot om integration framåt Staten spelar också en stor roll och kan agera både köpare och leverantör i flera 13 fall(Porter,1999). Staten kan även begränsa företagen som leverantör eller köpare. Främst kan staten påverka en hel bransch med substitut i form av regleringar, subventioner eller andra medel. Med en allt tydligare miljöpolitik på flera håll i världen kan olika substitut från staten påverka konkurrensen genom styrning av branschtillväxten och kostnadsstrukturen bland annat. Metoden vill belysa hur regeringen påverkar konkurrensen genom de fem konkurrenskrafterna och inte som en kraft för sig. Analysen är därför inte komplett och en närmare analys över regeringspolitiken rekommenderas. 3.6. Kvalitativ intervju I detta arbete har vi valt att använda kvalitativ intervju som en av våra metoder. Valet att inkludera kvalitativ intervju i arbetet var självfallet eftersom Logiwaste är främst intresserade över vad intressenter i USA har för åsikter om deras affärsidé. I den kvalitativa datainsamlingen har vi bestämt oss för att intervjua intressenter som har olika yrken som är relevanta till Logiwaste’s verksamhet. Antalet intervjupersoner kommer vara två stycken och respektive intervjuperson kommer ha ett eller flera av följande yrken: ● Arkitekt ● Forskare ● Ledande roll inom Fastighetsutveckling När vi har sökt personer som kan vara av intresse för vår intervju har vi valt att leta efter personer med en stark erfarenhet inom respektive yrke men som fortfarande är verksamma. Således kan Logiwaste få en bättre bild över tidigare projekt och utveckling, men också hur de ser på den framtida potentialen. New York blev staden för djupare analys, delvis på grund av att tidigare projekt utförts där. Därför är det av intresse att finna personer som har haft kontakt med detta projekt på något sätt. Tabell 1 – Aktörer i staden New York som har intervjuats. För att en intervju ska vara kvalitativ så ska de data från intervjuundersökningen tillgodose krav för användarbarhet(Lantz, 2013). Kraven innebär att datainsamlingen för en intervju ska förse tillförlitliga resultat, dessutom skall resultaten vara giltiga och slutsatserna ska kunna kritiskt granskas av andra. Begreppen tillförlitlighet och giltighet, även kallad reliabilitet och validitet, används ofta som mått för att redogöra vilket värde intervjun har. Förberedelsearbete Enligt Lantz (2013) är en av de vanligaste fallgroparna att intervjuerna påbörjas för tidigt. Detta är ofta i samband med brist på tid, således finns en vilja att få fram resultat och slutsatser så fort som möjligt (Lantz, 2013). En för tidig intervju kan bland annat resultera i att det i efterhand kommer fram frågor som glömdes ställas eller att det under intervjun inte framställs följdfrågor. Dessa misstag är en tydlig indikation på att det inte har utförts tillräckliga förberedelser före intervjun. Eftersom USA är en helt ny marknad för Logiwaste har vi valt att ha intervjuerna så sent möjligt med skälet till att det finns brist på information om marknaden i ett tidigt stadie av analysen. Således kommer en omfattande datainsamling behövas innan intervjuundersökningarna. 14 Ett förberedelsearbete kan anses vara väldigt omfattande enligt Lantz (2013) därav har litteraturen sammanfattat arbetet i tre väsentliga punkter som är lättare att tillämpa: ● Ett grundläggande steg är att det tydliggörs vilka frågor som önskas att bli besvarade. Således måste det också redas ut varför det finns en vilja att frågorna ska bli besvarade (Lantz, 2013). ● Helheten måste även kunna ses i intervjuundersökningen genom att klargöra vilket syfte intervjuerna och undersökningen har (Lantz, 2013). ● Utöka kunskapen i sitt områden genom att anknyta teori, modeller och begrepp i undersökningen, således blir det lättare att formulera väsentliga frågor. Val av intervjuform Vid valet för form av intervju är det viktigt att veta vilken typ av information som fås utav varje intervjuform (Lantz, 2013). Därför delas de in i olika former av intervjuer baserat på hur strukturerad dom är. En övergripande gruppering är att dela in det i två delar, där öppna intervjuformer som tar fram kvalitativ data och strukturerade intervjuformer som tar fram kvantitativ data(Dalen, 2015). I detta arbete kommer en riktad öppen intervjuform utföras eftersom Logiwaste är ute efter mjuka faktorer, det vill säga kvalitativ data för att få mer fördjupning och förståelse över den enskilda stadens marknad. Syftet med en riktad öppen intervju är att undersöka ett fenomen genom att ge utrymme till respondenten att uttrycka sig om fenomenet med sina egna uppfattningar och erfarenheter (Lantz, 2013). Intervjun kommer innefatta en vid öppen fråga som fördjupas i flera frågeområden som intervjuaren har förberett sedan innan. Däremot kommer frågeområdena behandlas genom en empatisk väg, vilket innebär att intervjuaren följer individens sätt att tänka. Således fås en mer omfattande och sammanhängande kunskap om kvaliteter hos fenomenet. Att intervjupersonerna kommer fördjupa sig olika beroende på deras subjektiva upplevelser är till stor fördel för Logiwaste. Eftersom de är intresserade utav synpunkter om deras produkt från olika aktörer som kan ha påverkan i Logiwaste utveckling på den nya marknaden. 15 3.6.1. Kvalitativ databearbetning All data från intervjuundersökningen behöver nödvändigtvis inte vara användbart, det är upp till intervjuaren att systematiskt bearbeta de data så att det blir ett bättre underlag för analysarbetet (Lantz, 2013). I denna rapport kommer den kvalitativa databearbetningen utföras i anknytning till följande modell (se figur x) Figur 4 – Illustrerar arbetsgången vid kvalitativ databearbetning (Lantz, 2013). 3.6.1.1. Datareduktion Första steget i kvalitativ databearbetning är att reducera mängden data (Lantz, 2013). Syftet med datareduktion är att sammanställa data som är relevanta svar till rapportens frågeställning genom att både systematisk plocka ut och förenkla datan. Under processen av datareduktion kan nya forskningsfrågor dyka upp som kräver ytterligare datainsamlingar, vilket innebär att processen inte är något som utförs en gång utan kan upprepas. 3.6.1.2. Att bilda dimensioner som speglar innehållet Som tidigare nämnt kommer rapporten utöva öppna intervjuformer vilket kommer resultera i svarsalternativ i löpande text. Dock kan enligt Lantz (2013) stora nackdelar förekomma vid bearbetning och presentation av löpande textform. Nackdelarna uppstår på grund av att en löpande text är i en sekventiell form vilket leder till att datan blir omfattande och det blir svårare att identifiera flera olika dimensioner i texten (Lantz, 2013). Således kommer nästa steg innebära att det kommer kategorisera texten till delar. Varje del kommer tilldelas en mer abstrakt och allmän beskrivning på dess innehåll baserat på sin egna tolkning och förförståelse. Eftersom Logiwaste är intresserade utav åsikter med olika aspekter från intressenter så är det viktigt att resultaten från intervjuerna är överskådliga. 16 3.6.1.3. Att söka mönster Efter att de data har delats in i grupper med sammanfattande beskrivningar så är nästa steg att sammanställa grupperna i syfte till att hitta mönster (Lantz, 2013). Genom att sammanställa de data i till exempel en tabell eller matris så är det lättare att reflektera kring grupperna och identifiera kopplingar till dem som i sin tur skapar en fördjupad helhet till intervjuundersökningen. I det stora hela är syftet med intervjuundersökningen att ge Logiwaste mer kunskap kring vad verksamma aktörer på marknaden har för kunskaper och åsikter kring sopsugsystem. 3.6.1.4. Kritisk granskning av dragna slutsatser Det sista steget i databearbetning är anknuten till rapportens tidigare definition av kvalitativ intervju. Det är i detta steg slutsatser värderas genom att ta hänsyn till kraven för användbarhet, det vill säga genom att undersöka slutsatsernas giltighet och tillförlitlighet (Lantz, 2013). Att genomföra en kritisk granskning kan vara genom granskning ifall databearbetningen har utförts inom ramarna för rapportens teoretiska utgångspunkter. Att också kritiskt granska slutsatserna genom att gå tillbaka till de olika stegen i databearbetningsmodellen och fråga sig ifall annorlunda slutsatser skulle ha framträtt om stegen utfördes på ett annorlunda vis är att rekommendera. 17 4. RESULTAT Figur 5 – Sammanställning av resultaten från urvalen. I bild två så är betydelse 4 mest eftertraktat och rankingen innebär hur väl varje stad/stat uppfyller kriteriet, där rank 1 är mest eftertraktat. 18 4.1. Urvalet av specifik stad Nedan presenteras processen för urvalet av en specifik stad där djupare marknadsanalys ska utföras. En analys av hela den amerikanska marknaden är för omfattande, därför utförs en urvalsprocess till en stad som ämnar spegla potentialen på marknaden i USA. Processen delas in i fyra etapper, avgränsning till de trettio största städerna, urval av fem städer, urval av tre städer och val av en stad. Efter att alla kriterier framtagits, tilldelats betydelse och resultat så presenterades det för Logiwaste. Eftersom Logiwaste själva sitter på en större kunskap kring företaget och produkterna, justerades betydelsen av kriterierna enligt D.Martinwalls(personlig kommunikation, 8 juli 2016) åsikter. 4.1.1. Trettio största städerna i USA Logiwaste’s produkter lämpar sig för urbana miljöer och platser där ett stort antal människor lever och passerar(Logiwaste, 2016). Det är där stora mängder sopor och avfall alstras. Första urvalet baseras på städernas befolkningsuppskattning för 2015 från United States Census Bureau. Där New York har den största befolkningen på ca 8.550.405 invånare och den trettionde största staden Louisville med 615.366 invånare(U.S. Census Bureau, maj 2016). Dessa trettio städer ligger till grund för ytterligare urvalsfaktorer. 4.1.2. Urval av fem städer Från de trettio städerna utförs ett urval av fem städer med hjälp av fyra kriterier och simple scoring model. De fyra kriterierna och dess poäng summeras för var och en av de trettio städerna för att sedan resultera i fem städer som presterar bäst utifrån de satta kriterierna. Endast en stad från varje delstat väljs, detta för att få en bättre geografisk spridning. Kriteriernas vikt bestäms utifrån betydelse för Logiwaste. Kriterierna presenteras med avseende på vikt med störst vikt överst. Bygglov för bostäder med fem eller flera husenheter För Logiwaste är städer som expanderar av högsta intresse och deras produkter installeras med fördel i större byggnader där flera hushåll/användare kan dra nytta av systemet. Därför är kriteriet av största betydelse(betydelse 4) antal bygglov som erhållits för byggnader med fem eller flera husenheter(hushåll). Installation sker främst vid nyproduktion och det är oftast då installation för befintliga byggnader sker i samband. Detta kriterium har data hämtad för delstatsnivå och de delstater som presterade bäst är med marginal Texas(64 136 bygglov) och Kalifornien(42 197 bygglov) under 2014(U.S. Census Bureau, 2014). Bostadstäthet I miljöer med begränsad tillgång av markyta och platser där avfallsvolymerna ökar kan sopsugsystem minimera problem med hantering av sopor genom minskade tunga transporter och en förbättrad närmiljö med transport av sopor under jord(Logiwaste, 2016). Utrymmen som behövs för vändplatser och soprum kan minskas. Platser med hög grad av bostadstäthet är intressanta för Logiwaste, där en potential till förbättrad stadsmiljö finns för en stor del människor. Betydelsen för detta kriterium är det tredje viktigaste(betydelse 3). Kriteriet är mätt på antal bostadsenheter per 2,6 kvadratkilometer som motsvarar en engelsk kvadratmil. I detta kriterium har New York avsevärt hög densitet gentemot de andra städerna, med ca 11 000 bostadsenheter per 2,6 kvadratkilometer(U.S. Census Bureau, 2010). 19 Bostadstillväxt De system som Logiwaste tillhandahåller kräver en omfattande installation av rörsystem för sophantering, det fungerar bra att installera i befintliga byggnader men vid etablering på en ny marknad kan införsäljning hos nyproduktion av byggnader vara fördelaktigt för enklare installation av systemet. Om en ny marknad ska vara intressant för Logiwaste krävs det att staden är expansiv och flera nya byggprojekt startas. Därför är data för procentuell bostadstillväxt viktigt att ha med på delstatsnivå(betydelse 2). Datan är hämtad från U.S. Census Bureau och är staternas procentuella ökning av “Housing units”(bostadsenheter) mellan 2010 och 2015. Utmärkande är Texas med en ökning av bostadsenheter på 5,59% jämfört med tvåan, Colorado på 4,12%(U.S. Census Bureau, 2015). Totalt antal husenheter Storleken på marknaden är också av betydelse för Logiwaste eftersom en större marknad betyder större bas av potentiella kunder vilket leder till större möjlighet till expansion av systemen i staden efter etablering. Vikten av kriteriet är betydelse 1. Totala antalet bostadsenheter är data från U.S. Census Bureau för varje stad och även här sticker New York ut med ca 3,4 miljoner bostadsenheter(U.S. Census Bureau, 2015). 4.1.3. Urval av tre städer Vid urval av tre städer används också simple scoring model. Kriterierna är något mer specifika och ska spegla städernas nuvarande sophantering, ökning av stora byggnader med hög bostadstäthet, antal miljöprofilerade byggnader och betydelse av vårdad stadsmiljö. Störst tyngd i viktning av kriterierna är återvunnet kommunalavfall och antalet bygglov för större byggnader. Logiwaste vill rikta sig till expansiva marknader och kunder som värderar en bättre närmiljö och visar på en stark miljömedvetenhet. Det är därför fördelaktigt att etablera sig på marknader som tyder på god utveckling inom detta. 4.1.3.1. Hög Betydelse Återvunnet avfall Den mängd sopor som återvinns av den totala mängden sopor visar starkt på stadens vikt vid hantering av sopor. Visar staden på väldigt låg mängd återvunnet avfall kan det tyda på låg prioritering av stadens utveckling av hantering av sopor. Logiwaste’s produkter underlättar hanteringen och förbättrar förutsättningen att återvinna en större mängd sopor. Städer som visar tecken på en medveten sophantering är av större betydelse för Logiwaste. Det är stora skillnader mellan städerna, San Francisco återvinner 77% av stadens sopor, medan Denver endast återvinner 3%(Siemens, 2011). Kriteriet har högsta betydelse i urvalet och har en vikt på 35%. Bygglov för byggnader med fem eller flera bostadsenheter per 2,6 kvadratkilometer markyta Antal bygglov som utlovats för större byggnader från 2016-01-01 fram till och med 2016-04- 30 i relation till stadens totala markyta visar hur väl staden expanderar samtidigt som det mäts i relation till tillgänglighet av ledig markyta. Sopsugsystem underlättar som tidigare nämnt miljöer med begränsad yta. Städer som expanderar och samtidigt har en begränsad yta är av högsta intresse för Logiwaste. Intressant är här att staden Houston i Texas, där Texas hade flest bygglov för stora bostäder 2014, har Houston i detta kriterium lägst siffra av de fem städerna med hänsyn till stadens markyta. Medan Seattle i Washington har flest bygglov sett till sin totala markyta. Kriteriet är av samma vikt som andelen återvunnet avfall(35%). 20 4.1.3.2. Medium Betydelse Sophanteringsintäkter Sophanteringsanläggningarnas intäkter per 100 000 personer visar stadens ekonomiska potential i branschen sett till stadens storlek. Kriteriet har en vikt på 5% i analysen. Intäkterna inbegriper tjänster för(U.S. Census Bureau, 2012): (1) Insamling och/eller transport av sopor (2) Hantering av omlastningsstationer för sopor (3) Insamling och/eller transport av mixade återvinningsbara material Logiwaste’s system minskar antalet sophämtningstillfällen och intäkterna av ovan nämnda tjänster är en indikator vart den ekonomiska potentialen kan vara störst. Antal återvinningsstationer per 100 000 invånare Logiwaste levererar högteknologiska system för hantering av sopor och systemen kan sortera soporna i olika fraktioner till fördel för hög grad av återvinning. Marknader som har kommit längre i metoder av hantering av sopor och som visar på en medvetenhet om att en god hantering av sopor, främjar klimat och stadsmiljö är marknader som är intressanta för Logiwaste. Antal återvinningsstationer har valts till en faktor för att spegla stadens miljöinriktning och motivation till en god närmiljö. Dessa stationer är delvis(U.S. Census Bureau, 2012): (1) driftanläggningar för separering och sortering av återvinningsbara material från icke- farligt avfallsströmmar (2) driftsanläggningar där blandade återvinningsbara material, såsom papper, plast, begagnade dryckesburkar och metaller, sorteras i olika kategorier. Logiwaste’s produkter underlättar och separerar sopor i olika fraktioner redan vid inkasten. Därför kan Logiwaste minska behovet för antalet av dessa stationer med deras produkter. Kriteriet har också en vikt på 5% i analysen. Antal sophanteringsanläggningar per 100 000 personer Detta är samma sophantering som kriteriet Sophanteringsintäkter med skillnad att föregående kriterium mätte intäkter och detta kriterium mäter antalet etablerade inrättningar för sophanteringsanläggningar. Detta för att ta hänsyn till antalet, och inte endast den ekonomiska aspekten. Intäkterna är ett bra mått men olika skattenivåer för sophantering kan variera för de olika staterna och göra analysen missvisande, därför är antalet anläggningar i staden en faktor för en större precisionen av analysen. Vikten är också här 5%. 4.1.3.3. Låg Betydelse Antal LEED-certifierade byggnader LEED står för “Leadership in Energy och Enviromental Design” (Green building council, 2016). Ett LEED-certifikatet ämnar att förse nya byggnader eller byggnader som genomgår en större renovering ett oberoende intyg på dess miljöegenskaper. Certifikatet studerar och poängsätter flera olika områden hos en byggnad som berör hållbarhet. Eftersom Logiwaste erbjuder ett bättre miljöalternativ för sophantering hos byggnader för en hållbar framtid, så kan Logiwaste’s erbjudande för nya konstruktioner bli mer eftertraktat hos projekt som önskar söka LEED-certifikat. Vikt i analysen är 2%. 21 Antal Energy Star byggnader En Energy Star byggnad måste kunna möta en viss nivå av energiprestanda som bestäms av United States Environmental Protection Agency(Energy Star, 2016). För att få en byggnad certifierad krävs det att byggnaden når en viss nivå av energianvändning, generering av växthusgaser och driftskostnader. Detta leder även enligt Energy Star(2016) till högre hyres- och beläggningsgrad. Detta är en faktor som går att mäta och visar på stadens nivå av moderna byggnader. Det visar på viljan att modernisera byggnader vilket kan vara till fördel för Logiwaste som levererar system som ska sänka driftskostnader och modernisera sophantering för byggnader. Likt LEED-certifikat är vikten 2%. Markanvändning Städer med stor andel gröna ytor är ofta städer med låg bostadstäthet. I detta kriterium studeras dock städernas andel gröna ytor med hänsyn till deras densitet. På så sätt kan städer med hög bostadstäthet som har fokus att bevara gröna ytor identifieras. Det är ofta städer som värnar om en god närmiljö och en bättre stadsbild. Logiwaste’s sopsugsystem kan hjälpa städer att bevara och utöka andel gröna ytor genom att minimera yta som krävs för sophantering. New York är ett bra exempel för detta, de har störst andel gröna ytor utav de fem städerna, samtidigt som de har den högsta bostadstätheten (Siemens, 2011). Kriteriet är det lägst viktade i analysen och har en vikt på 1%. 4.1.4. Val av enskild stad Syftet med de tidigare urvalsprocesserna var att ta fram mycket intressanta städer för Logiwaste utifrån specifik kvantitativ data. Vid val av en enskild stad, för djupare analys av marknaden har Logiwaste själva makten att bestämma vilken stad som ska analyseras. Alla tre städerna är av högt intresse för Logiwaste. Men utifrån tre huvudargument enligt D. Martinwall(Personlig kommunikation, 11 Juli 2016) är New York av högst intresse. ● Logistiken, det vill säga, enkelt att ta sig från huvudkontoret i Upplands Väsby till Arlanda med flera dagliga avgångar till New York. Ifall Logiwaste startar verksamhet i USA så kommer de första åren innebära konsekventa resor fram och tillbaka mellan huvudkontoret och USA. Detta för att verksamheten är en projektbaserad organisation med flera specifika kompetenser och det tar tid att bygga upp en kompetensbank på en ny plats, minst två till tre år innan verksamheten kan fortskrida i nya delar av USA med fullständig “lokal bemanning”. ● Tidsskillnaden. Det är fördelaktigt att introducera i New York framför Seattle eller San Francisco eftersom en större del av arbetsdagen är under gemensam tid. ● Tidigare projekt av sopsugsystem har utförts av företagets konkurrent, Envac. Det är fördelaktigt för en introduktion att marknaden har hört talats om produkten redan innan etablering. Detta sparar ledtid på säljsidan. 4.2. Omvärldsanalys - SWOT-analys I detta kapitel kommer resultaten av en utförd SWOT-analys att presenteras. Resultat kring Logiwaste’s interna förmågor har sin källa från Daniel Martinwall genom kontinuerlig kontakt utifrån möte, telefon och e-mail. 22 4.2.1. Styrkor Ett mindre företag Logiwaste är idag 13 anställda och är ett projektbaserat företag. Varje projekt som utförs är unikt och ett krav på flexibilitet ställs. För att kunna möta detta är det fördelaktigt att ha korta beslutsvägar vilket Logiwaste i hög grad har idag. Ett exempel på detta är implementering av olika standarder. I ett stort företag är det ett omfattande arbete att sätta en ny standard och det kräver både tid och resurser. Logiwaste har certifieringarna: kvalitetssystemet SS-EN ISO 9001:2008, miljöledningssystemet SS-EN ISO 14001:2004 och OHSAS 18001 kvalitetssystem för arbetsmiljö(Logiwaste, 2016). Spetskompetens Redan i mycket tidigt skede i företagets historia var stort fokus på att attrahera och rekrytera nyckelpersoner till företaget som kan bidra med spetskompetens inom branschen. Det har vart av stor vikt att ha de främsta kompetenserna inom de olika avdelningarna i företaget för den expansiva fasen som företaget är i. Produktutvecklare med lång erfarenhet har rekryterats från flera konkurrerande företag för att tillföra spetskompetens från branschen. I tidigt skede har också betydelsen av att bygga ett starkt varumärke haft fokus. Logiwaste anställde tidigt nyckelpersoner med spetskompetens inom varumärkesbyggande. Vilket är en sällsynt roll att tillsätta i ett så tidigt stadie för ett företag. Även VD och ägare Daniel Martinwall, båda med lång erfarenhet inom brand management har stort fokus på att strategiskt förmedla rätt information och marknadsföra varumärket. Modern teknik Då Logiwaste är ett relativt ungt och litet företag måste de satsa på områden som gör de unika. De har i hög grad valt att alltid försöka ligga i framkant med den senaste tekniken i branschen. Deras system finns exempelvis med flera val av inkast beroende på önskemål för ekonomi och teknik. Inkasten kan fås i olika utföranden och tillval, en valmöjlighet är RFID som tillåter inkastet att klara av flera användningsområden, ge information ned på individnivå och minimera beröring av hygieniska skäl(Logiwaste, 2016). Inkasten fungerar även med andra system än de system som Logiwaste tillhandahåller. De har en unik inkastventil som underlättar placering av inkast i stadsmiljöer då ventilen möjliggör att inkasten kan placeras alldeles intill fasader och tar mindre plats under jorden. Möjligheten att minimera behovet av markyta är en fördel till områden med hög densitet, dessutom underlättar Logiwaste’s inkastventil installationen och service. Till Logiwaste´s system finns ett modernt styrsystem som övervakar hela systemet. Systemet består av flertalet automatiska processer och styrsystemet övervakar och koordinerar dessa. Genom ett användarvänligt gränssnitt kan systemet övervakas och administreras direkt från exempelvis en surfplatta. Logiwaste tog under 2014 också beslut om att öka investeringstakten för produktutveckling markant (Logiwaste, 2015). Logiwaste har från en redan stark produktportfölj ökat ambitionen och fokus på produktutveckling för att de närmaste åren nå den starkaste produktportföljen för de marknader Logiwaste konkurrerar på. Modularisering och produktkomplexitet Genom modularisering kan ledtiderna för varje unikt projekt kortas ner. Varje kund och projekt kan ses som unikt och kräver unika lösningar, men genom att modularisera produktportföljen till de system som Logiwaste levererar kan systemet anpassas till varje unikt projekt genom olika sammansättningar av modulerna. Andelen produktutveckling minskar därmed succesivt affär för affär med ökad grad av modularisering. Att varje projekt 23 är unikt kan leda till en hög grad av produktkomplexitet med både en bred och djup struktur av produktsortimentet. En djup struktur leder till flera planeringspunkter och problem kring samordning av material vilket leder till långa ledtider(Olsson, 2016). En bred struktur leder till samordningsproblem som ökar risken för brist av produkter. För att motverka en djup struktur rekommenderas exempelvis att köpa komponenter istället för att tillverka. För att motverka en bred struktur rekommenderas användning av systemleverantörer. Logiwaste med en komplex projektorganisation lyckas mycket bra att motverka detta genom att köpa in alla detaljer av underleverantörer, delvis användning av systemleverantörer och hög grad av modularisering Standardiserade processer Logiwaste jobbar mot standardisering av processer i företaget. Detta är en medveten riktning som företaget vidtagit tidigt och värderat högt och driver medvetet mot en standardisering av rutiner för installation och projektering. Genom standardiserade processer önskar Logiwaste att öka effektiviteten allt eftersom företaget växer. Samtidigt som de skaffar erfarenhet av utförda projekt minskar ledtiden för nästkommande projekt. Ett verktyg som Logiwaste använder för sina projekt är REVIT MEP, vilket är ett program för byggnadsinformationsmodellering. MEP står för mechanical, electrical and plumbing. Programmet hjälper Logiwaste att ta fram standardiserade processer för installation och projektering. 4.2.2. Svagheter Ett mindre företag Samtidigt som det tidigare nämnt är positivt med ett mindre företag finns också vissa nackdelar. Logiwaste själva påpekar idag att de har svårt att hinna med att hantera förfrågningar i den mån de önskar. Då varje förfrågan är unik, tar det mycket tid att sammanställa en offert och med så få anställda för närvarande uppstår problematik att bemöta efterfrågan. Att konkurrera med större aktörer på den Skandinaviska marknaden kräver mycket resurser och det krävs noga omtanke att välja vart resurser ska placeras. Med ett större företag kan satsningar enklare spridas ut och på så sätt minimera risk. Det mindre företaget placerar sina resurser på färre ställen och ökar på så sätt risken. Volatilt I Logiwaste’s senaste publicerade årsrapport år 2015, så var omsättningen på 47 miljoner kronor (Retriever Business, 2016). Logiwaste’s projekt kan anses som relativt stora i relation till omsättningen. Den relationen ger mindre bolag som Logiwaste en ökad grad av volatilitet som minskar år för år med bolagets tillväxt. Projekt som har en storlek under 20% av årliga omsättningen får endast en mindre påverkan på bolagets volatilitet på grund av de generellt sett långa projekttiderna. Okänt varumärke Logiwaste är i en expansiv fas på den Nordiska marknaden och deras varumärke på hemmamarknaden blir allt mer känt. Ett varumärke är mer än bara ett namn eller en logga, det är en av de viktiga nycklarna till kontakten med kunder(Kotler, Armstrong & Parment, 2011). Varumärket kan ses som den största bestående tillgången ett företag har och flera kända företagare påstår att det har högre värde än fysiska tillgångar. För ett företag som Logiwaste krävs satsningar på att bygga ett varumärke. I New York är de helt okända och mycket resurser kommer gå åt att bygga ett starkt varumärke. Desto mer globala marknader, desto fler 24 möjligheter som finns, desto snabbare marknaden förändras, desto viktigare är det för ett företag att ha ett starkt och attraktivt varumärke(Kotler, Armstrong & Parment, 2011). Kräver miljömedvetande Sopsugssystemet som Logiwaste erbjuder har inte möjligheten att ta emot alla sopor, således ställs det krav på användaren att sortera sopor som systemet kan hantera. Att systemet inte kan ta emot alla sopor leder till att det finns fortfarande behov av utrymme för de sopor som inte systemet inte klarar av samt risk för haveri om de ej tillåtna soporna sorteras. Sociala medier En svaghet som Logiwaste har idag, är kommunikation genom sociala medier. Det kan verka oviktigt för ett företag av denna typ, men vi lever i en värld som förändras och allt mer sker marknadsföring genom sociala medier och olika nya typer av exponering för företag utvecklas ständigt(Lundin, J., Lundqvist, F., 2010). Det gäller att följa denna utveckling för överlevnad. Logiwaste’s kunder är inte privatpersoner men slutanvändarna är det i flera fall. Branschen som de verkar inom är ej aktiva på sociala medier, och det kan därför verka oviktigt. Dock säger sig Logiwaste fokusera på att vara längst fram med tekniken och vara det mest innovativa företaget. Då gäller också att marknadsföra sig och nå användare i största möjliga mån. Det handlar inte bara om att nå nya potentiella kunder, det handlar om att få nuvarande och framtida användare att förstå produkten, ändra nuvarande beteende kring sophantering och visa hur denna teknik kan främja ett bättre samhälle. Sociala medier kan nå en stor massa, både snabbt och till en låg kostnad. Vid etablering på nya marknader krävs mycket resurser för att marknadsföra sitt varumärke och strategiskt nå ut med information till kunder. Sociala medier är ett starkt komplement till traditionell marknadsföring och är mycket kostnadseffektivt både vid nyetablering och fortsatt expansion. 4.2.3. Möjligheter Ekonomiska möjligheter: New York är staden i rapportens urval som har störst bostadstäthet (bilaga 1) vilket innebär en stad som generar stora mängder sopor med hänsyn till sin markyta. En relativt liten markyta med hög alstring av sopor kräver stora ekonomiska insatser inom sophantering vilket är en väsentlig indikation för Logiwaste. Enligt The City of New York(2011) spenderar New York över en miljard dollar för hantering av sopor, inkluderat 300 miljoner dollar för att exportera 3.3 miljoner ton insamlat avfall från staden. Staden beräknar att kostnaderna stiger exponentiellt och i New York’s rapport för ett grönare, större, starkare och mer konkurrenskraftigt New York som utges vart fjärde år, är målet att deras avfallshanteringssystem ska bli mer miljö- och ekonomiskt hållbart. Miljömöjligheter: The City of New York(2011) skriver i sin rapport om fast avfall: “It takes a fleet of more than 2,000 City government and 4,000 private trucks to collect it all from across the five boroughs. Once these trucks are full, they are emptied or “tipped” at recycling facilities or transfer stations, where the materials are transferred to long-haul trucks, barges, or railcars for processing or final disposal. This complex system has an enormous impact on our environment, communities, and economy.“(s.136) En av de största konsekvenserna av detta som New York arbetar med att förbättra och som är ständigt återkommande i deras rapporter kring stadens utveckling är utsläppen av 25 växthusgaser. Årligen beräknas deras system för sophantering generera 1,66 miljoner ton växthusgaser och det motsvarar 3% av stadens utsläpp(The City of New York, 2011). Den främsta åtgärden New York lyfter fram är fler miljövänliga lastbilar. I en fallstudie om vad en stationär sopsugsystem i Stockholms innerstad skulle innebära, studerades för området Norra Sofia på Södermalm, delvis hur tiden och antalet upphämtningstillfällen skulle påverkas med ett stationärt sopsugsystem kontra manuell hantering(Envac Scandinavia AB, 2016). I denna studie framgår att körsträckan i området med manuell hantering uppgår till 16 km per vecka, medan med ett stationärt sopsugsystem är sträckan 7 km per vecka. Då ska det även tas i åtanke att lastbilarna oftast är igång vid hantering av behållare vid varje stopp. Tiden i området var 60 timmar för manuell hantering och 2 timmar för stationärt sopsugsystem. Ett tydligt mål New York’s stad är att inget avfall ska skickas till deponier innan år 2030 som går under namnet “Zero waste”(The City of New York, 2016) . Här har New York tydliga mål, exempelvis ska så mycket som möjligt av transporten minskas från långdistanslastbilar och istället ersättas med järnväg och pråmar. Detta för att reducera buller, föroreningar och trafikstockningar som orsakas av lastbilarnas export av avfall ut från staden. En del i Zero Waste är SWMP(Solid Waste Management Plan). En av grundstenarna i SWMP är att det ska vara jämlikt mellan New York’s stadsdelar med avseende på hantering av sopor(The City of New York, 2011). Därför ansvarar varje stadsdel själva för insamling och export av sopor som genereras inom gränserna för stadsdelen. Detta är ett resultat av att New York tidigare hade stora problem med att sopor fraktades fram och tillbaka mellan olika omlastningsstationer och vissa stadsdelar drabbades mer negativt än andra av detta. De som påverkas värst är de som bor nära områden med hög koncentration av omlastningsstationer där avfall överförs från lokala lastbilar till långdistansbilar. Förutsättningar för återvinning: Samtidigt som faktisk data kan tyda på ett hot till ett negativt beteende gentemot sophantering och återvinning kan det också finnas en möjlighet till en vilja att förändras. Enligt The City of New York, (2011) finns en vilja hos invånarna i New York att återvinna men att det nuvarande systemet kan uppfattas förvirrande. Det finns olika regler och flertalet olika typer av soptunnor i hemmet, tunnelbanan och arbetet. Det är också en brist av soptunnor på gator och i parker som staden vill förbättra. Genom att tillhandahålla ett system som kan lösa den förvirring som finns kring återvinning kan New York’s problem minskas. Logiwaste system kan sortera soporna i flera fraktioner och de system som har levererats idag har flest installerats med följande möjliga fraktioner: ● Restavfall(brännbart) ● Organiskt(Mat och textiler) ● Papper ● Wellpapp 26 Det finns därför goda möjligheter för Logiwaste’s system att förbättra förutsättningarna för återvinning då New York’s olika andelar för avfall i boende och på gatan ser ut som följer: Figur 6 – Illustrerar andelen av olika typer av avfall som bostäder i New York slänger (The City of New York, 2011). Den största andelen avfall är av sådan typ som Logiwaste’s system kan dela upp i rätt fraktion och på så sätt underlätta återvinning. Det visar sig vara ett stort behov i New York att kunna dela upp olika sorters avfall, i och med att det i dagsläget inte existerar några fastighetsnära insamlingar för organiskt material eller trädgårds- och textilmaterial, vilket motsvarar nästan en tredjedel av andelen avfall (figur 6). Av det organiska avfallet är en majoritet mat. Att transportera det till avlägsna deponier kostar inte bara mycket då det innehåller mycket vatten, det är också en av de drivande faktorerna till utsläpp av växthusgaser(The City of New York, 2011). När mat slängs, ruttnar det snabbt och bidrar till utsläpp av metan. Från att sopor slängs i inkastet på Logiwaste’s system, till att det hamnar i en container i terminalen är systemet helt slutet och släpper inte ut varken lukt eller gaser. Det mest intressanta för de förutsättningar som råder för New York’s återvinning är att hushåll och då främst i bostadshus för flera familjer är sämst på att återvinna(The City of New York, 2011). Detta beror i allra flesta fall på brist av utrymme för att förvara och sortera återvinningsbart material. Flera andra städer kräver att nyproduktion av bostadshus ska dedikera utrymme till ett avfalls- och återvinningsrum(miljörum). New York kommer arbeta med statsrådet för att se till så att tillräckligt med utrymme i flerfamiljshus dedikeras till återvinningskärl. Detta är ett problem som öppnar stora möjligheter för Logiwaste, då ett av det främsta säljargumentet är att det minskar behovet av utrymme för soprum/miljörum i bostadshus. Deras system installeras också främst i större bostadshus där detta problem är störst. Arbetsmiljö New York City Department of Sanitation (DSNY) som servar bostadshus, myndigheter och ideella verksamheter förlitar sig starkt på mänsklig arbetskraft(Citizens budget commission, 2014 maj). De mesta soporna hämtas i säckar som arbetarna får kasta in i lastbilen själva. I Papper 30% Plast 14% Glas 4% Metall 5% Trädgård 4% Organiskt 18% Farligt avfall 0,25% Bygg och riv 5% Textiler 7% Elektronik 1% Övrigt 12% ANDEL AVFALL 27 genomsnitt lyfter en arbetare fem ton sopor varje skift. Lastbilarna som används i stor utsträckning är inte automatiserade även om tekniken finns på marknaden. De automatiserade lastbilarna funkar endast i områden utan lågt hängande elledningar och med tillräckligt bra utrymme vid trottoaren, vilket är svårt i en stad med så hög densitet som New York. Därför är arbetsmiljön för de som arbetar med sophämtning mycket tuff. Det krävs också i de flesta fall två personer i lastbilen då de ska ut ur lastbilen och lyfta i soporna, vilket höjer personalkostnaderna. Logiwaste förbättrar arbetsmiljön för de som arbetar med sophämtning, genom mindre tungt och riskfyllt arbete. Snö och oväder New York är en relativt unik stad när det kommer till snöskottning. När det kommer snöoväder och gatorna behöver skottas är det New York City Department of Sanitation (DSNY) som står för arbetskraften(Citizens budget commission, 2014 september). Samma personal som tar hand om sophanteringen i vanliga fall. Inte bara att sophanteringen blir mer komplicerad genom sämre väglag och fler trafikstockningar blir också arbetsstyrkan mindre. Logiwaste’s system som går under jord och med stor kapacitet i terminalen minskar inte bara antal stopp, de blir heller inte lika snabbt överfulla. Vid både snö och stormar som ofta når New York kan sopsugsystemen behålla normal funktion, vilket också har bevisats utav företaget Envac, som är Logiwaste’s konkurrenter. Envac har ett sopsugsystem i New York som bortsett från alla andra sophanteringar i New York var helt ostörd under 2010 när en snöstorm brast ut (Envac, 2016). 4.2.4. Hot Beteende Enligt New Yorks årliga rapport (2011) så återvinner staden cirka hälften av allt avfall som generas men konstaterar också att majoriteten av det som återvinns är byggnads- och rivningsmaterial. I New York har invånare möjligheten att återvinna en tredjedel av deras sopor hos nuvarande fastighetsnära sopinsamling, dock är det mindre än hälften eller mer specifikt 30,4% enligt bilaga 2 av de återvinningsbara materialen som sorteras korrekt (The City of New York, 2011). Vid urvalen av den mest lämpliga staden för Logiwaste vid etablering, var ett av de mest betydelsefulla kriterierna andelen återvunnet material, detta för att det är viktigt att staden visar tecken på ett välutvecklat beteende till sophantering. Detta för att se så att marknaden är mogen för ett högteknologiskt system för denna hantering. Det är ett hot för Logiwaste att staden och dess invånare inte har kommit tillräckligt långt med dess attityd och beteende till sophantering. Vid etablering är det viktigt att marknaden är mogen för produkten. Skatt för sophantering New York finansierar stadens sophantering genom allmänna stadsintäkter, delvis genom lokala skatter(Citizens budget commission, 2014 maj). De har inte någon direkt avgift baserad på vad eller hur mycket som slängs för invånare i staden. Denna metod misslyckas med att koppla kostnader för insamling och omhändertagande av avfall som de boende genererar. Flera andra städer tar ut en avgift baserad på hur många behållare/säckar som placeras ut för upphämtning också känt som “Pay as you throw”. New York har idag bland de högsta kostnaderna för sophantering utav alla USAs städer, vilket kan ses som möjlighet till förbättring men utgör också ett hot. Att stadens regering och invånarna inte ser konsekvenserna av deras nuvarande sophanteringssystem försvårar processen att förmedla nyttan med Logiwaste’s system 28 Potentiell förändring av sophantering Som tidigare nämnt har New York exceptionellt höga kostnader för sophantering. Deras sophantering delas in i två delar, en privat och en offentlig del(Citizens budget commission, 2014 maj). Den offentliga delen är New York City Department of Sanitation (DSNY) och servar bostadshus, myndigheter och ideella verksamheter. Medan den privata delen servar företag, allt från små butiker till stora kontorsbyggnader. Upphämtning och omhändertagande har betydligt högre kostnad när det utförs av DSNY än av privata aktörer, 431$ per ton jämfört med 185$ per ton. Med de höga kostnaderna finns en vilja att förändra dagens system. Flera förslag om förändrat upplägg för finansiering av sophantering har lagts fram, exempelvis genom att eventuellt införa en avgift för boende likt andra städer som ovan nämnt. Men också en “franchise” baserad uppdelning av stadens sophantering har lagts fram som förslag(Citizens budget commission, 2014). Med Franchise menas att staden delas upp i områden där aktörer får förhandla om långtidskontrakt för att ta hand om sophanteringen för företag, likt en kommunal upphandling i Sverige. Detta förespråkas för att stadens miljömål enklare kan följas upp. Dock har flera som talar emot sagt att det kan påverka utveckling av exempelvis ny teknik i branschen negativt, då mindre företag kan fasas ut. Ekonomiska hinder för uppdelning i fraktioner New York fraktar sina icke-återvinningsbara sopor en lång väg ut från staden, i genomsnitt 600 miles vilket motsvarar ungefär 97 mil(B.Miller, J.Spertus, 2015 maj). En stor del av detta är organiskt avfall som hade kunnat återvinnas men det görs ej och det beror på att New York har väldigt få anläggningar för att ta hand om och återvinna denna typ av avfall på kort avstånd. Så istället slängs det ihop med icke återvinningsbart avfall för minskat antal transporter. En modern anläggning har upprättats i Brooklyn för detta, men det räcker inte för att klara av den totala mängden. Som tidigare nämnt är nästan en tredjedel av stadens sopor organiskt avfall och den ekonomiska vinsten för anläggningar som tar hand om organiskt avfall är mycket dålig, vilket kräver att regeringen vidtar ekonomiska åtgärder för att förbättra potentialen på marknaden och förutsättningar för nya etableringar. Detta har inte gjorts, istället har det satsats på enskilda upphämtningar för sorterat organiskt avfall för ökad sortering, vilket leder till fler transporter. Att endast satsa på enskilda transporter av organiskt avfall och inte en utökad mängd närliggande stationer för återvinning betyder fler fortsatta långa transporter till avlägsna hanteringsstationer. Detta minskar potentiell ekonomisk och miljövänlig vinst för hantering av organiskt avfall då transporterna äter upp en stor del av den ekonomiska vinsten. Detta motverkar även uppmuntran till privata investeringar för nya metoder att dela upp avfall i fler fraktioner. För att fler fraktioner resulterar i fler upphämtningar vilket leder till högre kostnader gentemot att slänga det ihop med icke återvinningsbart avfall. Utmaning att finna rätt kompetens för fortsatt utveckling i en smal bransch. Logiwaste upplever idag att det tar tid att finna rätt kompetens vid nyrekrytering. Detta beror till stor del på att de är verksamma i en mycket smal bransch med få aktörer. De har som tidigare nämnts, satsat på att i ett tidigt stadie rekrytera nyckelpersoner med ledande kompetens i branschen. Långsiktigt behöver rekrytering ske utanför branschen i allt större utsträckning med risk för att det tar tid att bygga upp rätt kompetens för fortsatt utveckling. Går det att få in ny erfarenhet i företaget när det är så få i branschen? Kompetensuppbyggnadsprocessen vid en nyetablering kräver större resurser i form av både kapital och personal för samtliga aktörer på marknaden som önskar nyetablera sin verksamhet. Hotet är att processen tar längre tid för Logiwaste att tillgodose de kompetenser som krävs för vidare expandering. 29 4.3. Branschstrukturanalys I Branschstrukturanalysen kommer Logiwaste’s konkurrensläge i USA undersökas i anknytning till Porters femkraftsmodell. Resultat har i stor utsträckning sin källa från Daniel Martinwall genom kontinuerlig kontakt utifrån möte, telefon och e-mail. 4.3.1. Konkurrens bland existerande företag I följande konkurrenskraft kommer Logiwaste’s nuvarande konkurrenter presenteras samt lokaliseras vart de och deras projekt befinner sig på den amerikanska marknaden. Envac Företaget Envac är en konkurrent till Logiwaste, som också grundades i Sverige och som uppfann vakuumtekniken för sopsugsystemen år 1960 (Envac, 2016). Företaget har cirka 50 år på nacken inom avfallshantering och installerat över 1000 system runt om i världen, inklusive i staten New York. I New York har Envac tidigt 70-tal, installerat två stationära sopsugsystem i bostadsområden som befinner sig i städerna New York och New Jersey. I staden New York befinner sig sopsugsystemet i Roosevelt Island och som för nuvarande behandlar nästan 14 000 bostäder. Totalt så har Envac tre sopsugsystem som är installerade i USA och den sista befinner sig i Orlando på Disney World. Envac installerar sina system i fyra olika marknadssegment som består av: bostäder, sjukhus, flygplatser och kommersiella miljöer. TransVac Företaget TransVac grundades i staden Denver i Colorado och är en del av Atreo Gruop som arbetar för att förbättra sjukvårdsanläggningar(Transvac, 2016). TransVac är ett ingenjörsföretag som har branschledande kompetens inom bland annat LEED och utrymmesutnyttjande samt medverkat i branschen i över 40 år. I USA så har TransVac endast installerat sopsugsystem i sjukhusanläggningar och de befinner sig i: ● Illinois ● Texas ● Massachusetts ● Washington ● Lousiana I dagsläget riktar sig TransVac’s erbjudande till sjukhusanläggningar och bostäder. MariMatic Företaget Marimatic är en del av MariGruop som specialiserar sig i vakuumtransportsystem samt sopsugsystem och har sitt huvudkontor i Finland(MariMatic, 2016). På 80-talet lanserade företaget vakuumtransportsystemet Taifun som är utformat för att hantera och transportera material för industrier inom livsmedelsberedning. MetroTaifun är företagets sopsugsystem som riktar sig till bland annat sjukhus, bostäder, köpcentrum och sportanläggningar. Totalt så har MariMatic’s system installerats i mer än 40 länder och i USA så är systemen mestadels Taifun. 30 4.3.2. Potentiella etablerare Hotet av nya konkurrenter för Logiwaste kommer undersökas genom företagets egna erfarenheter av etablering samt genom att studera branschens inträdesbarriärer. Skalfördelning I branschen för sopsugsystem så jobbar företagen med projekt vilket innebär att företagen har svårare att sprida ut sina fasta kostnader till en stor kundbas. Projekten kommer begränsa inköpsvolymen till det specifika sopsugssystemet, därav påverkas branschen väldigt lite utav skalfördelning på utbudssidan. Däremot har branschen hög nätverkseffekt, eftersom sopsugssystemen har möjligheten att sammankopplas till flera enheter. Nätverkseffekt är ett annat ord för skalfördelning på efterfrågesidan och innebär vilken grad betalningsviljan kommer öka hos en konsument beroende på företagets ökning av antal kunder (Wormell, 2009). Eftersom sammankoppling av ett befintligt system kommer innebära mindre kostnader för företaget men också för kunderna så kommer det vara svårare för nya aktörer att installera sina system i närheten av befintliga system. Utav Logiwaste egna erfarenheter i branschen så är det också väldigt svårt att få skalfördelning innan det uppnås en omsättning där projekten står i mindre relation till den totala försäljningen i en mindre geografisk region så som Skandinavien. Kapitalbehov En investering i sopsugsystem för kunden kräver ett initialt stort kapitalbehov eftersom det kräver både en stor grundinvestering men också årliga investeringar under 30 år (Fastighetsägarna, 2014). Större investeringar för kunden innebär större hinder för nyetablerare att introducera produkten till nya marknader och kunder. Byte av leverantör Att installera ett sopsugsystem är en stor investering. Det är därför osannolikheten att kunden skulle byta hela systemet till en annan leverantör under och efter installation. Däremot har det skett att kunder byter ut vissa delkomponenter för att förbättra sina system, vilket Logiwaste har tagit till fördel genom att t ex sälja sitt styrsystem till en av konkurrenternas tidigare installationer hos kunder. Det är i princip ganska vanligt att en kund väljer att ta enstaka komponenter från andra leverantörer än den som byggde systemet men blir det större förändringar så ökar sannolikheten att det blir tidigare leverantör som får göra jobbet. Bortsett från delkomponenter så finns det en eftermarknad i branschen, det vill säga allt som har med service att göra. Eftersom grundtekniken är densamma bland de olika sopsugsystemen så finns det risk att kunder skulle kunna byta leverantör efter installationen för ett bättre servicealternativ. Tillgång till distributionskanaler. Eftersom Logiwaste alltid jobbar med unika projekt i branschen, så är det enligt Logiwaste väldigt viktigt att låsa in en stark distributionskedja. De höga kraven på distribution och korta ledtider medför att denna inträdesbarriär är väldigt hög. Strävan av att minimera produktkomplexiteten med en hög grad av modularisering gör det desto svårare för potentiella etableringar då en starkare position kan vidbehållas. Kostnadsolägenheter Eftersom ett sopsugssystem är väldigt komplext och innehåller många delsystem, krävs det 31 både mycket kunskap och många års erfarenheter för att systemet ska fungera väl. Vilket också är en av anledningarna till att det finns mycket patentskydd i branschen som hindrar nya etablerare. Politiska hot för nyetablering Det finns inget direkt politiskt hinder för nya aktörer att starta sin verksamhet i branschen, däremot så är det många intressenter, bland annat politiska, som kommer vara inblandade vid till exempel installation av sopsugsystemen. Eftersom branschens aktiviteter kommer dra till sig mycket uppmärksamhet bland många intressenter, så är det extra viktigt att företagen i branschen har en tilltalande image för omvärlden. Således kan de både utnyttja intressenternas positiva påverkan på företagets utveckling men också minska den negativa påverkan. Behovet av att omvärlden ska ha en god uppfattning om företaget kan bli ett hinder för nya aktörer eftersom skapande av en välutformad image kräver mycket tid och resurser. 4.3.3. Köparens förhandlingsstyrka Köpare till Logiwaste är främst någon av följande aktörer: ● Byggbolag ● Ägare till bostadsområden och det kan vara privat, kommunalt, regionalt eller statligt, beroende på land. ● Ägare till sjukhus och det kan vara privat, kommunalt, regionalt och statligt, beroende på land. Det sker allt oftare på marknaden att fastighetsutvecklingsbolag initierar lösningen med sina arkitekter innan de säljer vidare projektet till någon av ovanstående. En annan lösning kan dessutom vara att äga systemet via bolag för hyra ut anläggningen till bostadsrättsföreningar som debiteras för tjänsten. Köparens förhandlingsstyrka är relativt stark då Logiwaste inte är ensam aktör men samtidigt så skapar det möjligheter att påverka marknadspriset för Logiwaste med säljinsatser eftersom det oftast bara är två aktörer. I dagsläget får Logiwaste konkurrera med Envac kring de flesta offerter på den skandinaviska marknaden. Logiwaste relativa storlek i förhållande till affärspotentialerna i projekt på marknaden innebär rent teoretiskt att vid stora projekt har Logiwaste låg förhandlingsstyrka relativt köparen. Lösningen på det är att minska sitt beroende av att lyckas ta de största affärerna. Logiwaste har etablerat ett varumärke på den skandinaviska marknaden men är okänt vid eventuel