D E P L A N L Ö S A Situationsplan 1:400 (A1) Vy från park Publik park Halvprivat park Gågata Kajprom enad Bi lv äg Fasad nord 1:200 (A1) Fasad öst 1:200 (A1) Fasad syd 1:200 (A1) Fasad väst 1:200 (A1) Fasaden är inspirerad av Majnabbes historia som innefattar industrier och ett segelduksväveri. De vertikala elementen i betong sträcker sig uppåt som en silo eller skorstenar på en fabrik. När skuggorna rör sig över de vågformade elementen kan fasaden synas bölja som en segelduk. Sockelvåningen är platsgjuten och buktar ut eller in för att markera entréer till lokalerna och bostäderna. Den rödaktiga färgen flirtar med Klippans byggnader i tegel och med Eriksbergskranen som är belägen på motsatt sida älven. I Majnabbehamnen har de fyra punkthusen radat upp sig med Göta Älv i nordväst och parken i sydöst. Deras stabila kroppar förstärker gaturummet samt ramar in parken. Mot gågatan, som sträcker sig mellan en badplats, biblioteket och vidare mot ett färjeläge österut, finns bokaler i bottenplan och platser att möblera för eventuella uteserveringar. Mot parken har indrag gjorts i sockelvåningen för att skapa entrérum. Entréerna i par, vända mot varandra, skapar ett gårdsrum tillsammans med de stenlagda ytorna mellan punkthusen och vidare den halvprivata parken. Med inspiration från Eileen Gray och Josef Frank, framförallt Villa E1027 och Villa Beer, undersöker De planlösa porösa utrymmen, upplösning av rum eller rymd, disorientation och intimitet. Axonometri A A Badplats Bibliotek De planlösa – punkthus – VT22 – ACEX05, kandidatarbete – Elin Kováts Vy entrérum Vy lägenhet Sektion A–A 1:400 (A1) Sektion C–C 1:200 (A1) Källarplan 1:200 (A1) Entréplan 1:200 (A1) Plan 1–4 1:200 (A1) C Sektion B–B 1:200 (A1) C B B C C B B C C B B Konceptet disorientation och porositet går i linje med stadsbyggnadsförslaget där fokus var platsbildning och småskalighet. Josef Frank pratar om huset som väg och plats. Enligt Frank skall huset ha liv, stora rum, många hörn, oregelbundna väggar m m. Det ska organiseras för att leda till avskilda platser där man kan finna ro, men vägen genom huset får inte markeras med iögonfallande medel så att den som är på besök känner sig ledd. Frank säger att ett välplanerat hus liknar en vacker gammal stad där främlingen direkt hittar till platser och torg, men inte har något emot att villa bort sig en stund. Disorientation och porösa utrymmen arbetade även Eileen Gray med. I Villa E1027 upplöses rummen och flyter in i varandra genom exempelvis halvväggar och glipor mellan väggarna. Rummens ändamål vrids till – exempelvis leder entrén rakt in i vardagsrummet som snarare ser ut som ett sovrum. Från vardagsrummet finns direkt tillgång till ett badrum, avskilt endast med en halvvägg. Dagens bostäder planeras så att rummen har tydliga funktioner. De delas upp i privata och offentliga zoner. Begrepp som axialitet används flitigt för att trycka på den positiva bemärkelsen av orienterbarhet. Varför har vi sådant behov av att dela upp våra hemmaliv i zoner? Vad händer om vardagsrummet möbleras som ett sovrum och besökaren uppmanas ligga ner? Efter studier av Eileen Gray och Josef Frank kunde några verktyg fastställas: väggflaggor och halvväggar för att minska översikt, glipor som ger en skymt av ett annat rum, förlängning av vandringen genom bostaden och runda former som bidrar till en känsla av oändlighet och som sveper besökaren vidare. Den eliptiska formen gör att trapploppet varierar i bredd. Spiralformen skapar desorientation som uppmanar till en långsammare vandring. I entrérummet har man inte direkt översikt över var trappan börjar, men den böljande väggen sveper med brukaren inåt. Även i trapphuset används halvväggar för att gömma dörrar. De runda formerna gör gränsen mellan rummen mindre tydlig. Tillsammans med den höga takhöjden skapas en känsla av oändlighet. Förråd Underhåll Förråd Bokal 108 kvm Co-working/ festlokal/ bokal 97 kvm Cykelrum 45 kvm Tvättstuga 25 kvm Tork- rum Underhåll DM K/F DMK/F DM K F DM K F DM K/F DM K F Frd Frd Rum Bad Pentry Bad Soprum Vardagsrum Kök BadSovrum Sovrum WC G G G G G G G Bad Vardagsrum Balkong SovrumKök Balkong 93 kvm 59 kvm Sovrum Rum Bad 37 kvm Ovan: Verktyg, inspiration, trapphus. Ovan: Att leda de boende på vandringar med så många vridningar som möjligt. Nedan: De böljande formerna återkommer i fasad. De planlösa – punkthus – VT22 – ACEX05, kandidatarbete – Elin Kováts Horisontalsnitt fönster 1:20 (A1) Fasadelement Sockel i platsgjuten pigmenterad betong. De böljande formerna återkommer genom hela byggnaden. De fyra översta vånigarna bekläds med prefabrocerade fasadelement i betong som sträcker sig mot himlen. De indragna balkongerna skyddar mot den stundvis hårda havsvinden. Kopparkarmarna blänker fint mot den matta betongen. Fasadutsnitt 1:40 (A1) duk 20 takboard 250 isolering tätskikt 250 plattbärlag puts 200 fiberbetong 100 isolering 120 platsgjuten betong puts 200 fiberbetong 100 isolering 140–260 prefabricerat betongelement avrinning, lutning bort från snitt balkongräcke, prefabricerat betongelement 15 parkett 250 platsgjuten betong 230 isolering 120 platsgjuten betong, extra armerad, ev ingjutna stålbalkar Detaljutsnitt 1:20 (A1) 15 parkett 250 plattbärlag 200 platsgjuten betong 200 isolering 330 makadam förtillverkad kopparkarm fog hål för stupränna tas ut i betongelementen lutning från snitt, avrinning sker inuti betongelementen se horisontalsnitt De planlösa – punkthus – VT22 – ACEX05, kandidatarbete – Elin Kováts