Unggotiskt valvsystem, Bourges

Hansson, Arne
Möller, Thomas
Samuelsson, Inger
Modellen visar valvsystemet i den femskeppiga katedralen S. Etienne i Bourges, byggd 1195-1275. Katedralens kyrkorum präglas av gotisk enhetlighet och strävan uppåt. Huvudarkadens pelare är 17 m höga. Pelarnas runda kärnor omges av knektar, som löper uppåt mot ribbor i valv och bågar. Knektar och ribbor bildar ett nät av tunna vertikala linjer. Mittskeppets travéer är sammanförda parvis, då valven är slagna mellan sex ribbor och två gördelbågar.Ett unggotiskt drag är att också de horisontala skikten betonats. Se också modell 52.
Bourges, Frankrike
Bourges, France