Hydda i Boum-le-Grand, terrängmodell

1966
Bergström, Anne-Christine
Björn, Christina
Visar byns fysiska organisation, med hyddornas olika funktioner utmärkta med färger. Modellerna visar stommen till en av många hyddtyper i byn Boum-le-Grand. Hyddan är byggd av halm med förstärkningar av träkäppar. Sex triangulära väggstycken av flätad halm binds samman genom att fästas mellan kransar av halm. Samtidigt fästs de förstärkande käpparna. Arbetet utförs av många män, som samtidigt arbetar runt hyddan från både in- och utsida. Väggarna hålls på plats i ett cirkelformat dike. När stommen är färdigbyggd flyttas den till boplatsen och täcks med halm, som läggs i spiral nerifrån och upp. Dörröppningen skärs upp.
Byn Boum-le-Grand, Tchad, Afrika
The village of Boum-le-Grand, Tchad, Africa