Unterlinden Extension, Colmar, Konceptmodell

Sundling, Annie
Öhgren, Stina
Probeus, Kajsa
Chalmers tekniska högskola // Institutionen för arkitektur och samhällsbyggnadsteknik
En konceptuell modell av tillbyggnaden på Unterlinden Museum, av Herzog & de Meuron. Modellen syftar på att fånga samspelet mellan byggnadens exteriör, en sluten tegelfasad, och byggnadens interiör, ett vitt utställningsrum med trappor i organiska former. Med ett tittskåp som första inspiration har modellen utformats som en öppen låda där betraktaren ser in på en vit spiral. Modellen är närmast kubformad, med undantag av den sneda taksidan. Denna är inspirerad av den karaktäristiska sneda vägg som återfinns på tillbyggnadens östra gavel. Utsidan av modellen är spacklad, mönstrad och målad för att efterlikna byggnadens speciella tegelfasad. Fönstret i modellens bakkant är en detalj hämtad från byggnaden som förutom stängda, solida väggar har få och små öppningar i form av spetsbågiga fönster. Spiralen som hänger i mitten av modellen är en abstrakt representation av de spiraltrappor med mjuka, organiska former som förbinder museets våningsplan med varandra.
Museum, Tillbyggnad, Trappa, Tegel, Koncept, Unterlinden
Herzog & de Meuron, Arkitekt