Tho-hus

Dahl, Kaj
Hansson, Olle
Modellen visar ett Thohus i bergsområdet i norra Vietnam. Huset är anpassat till det regnrika och fuktiga klimatet. Golvet ligger på pålar två meter över marken. På en timmerstomme av traditionell asiatisk typ, med pelare och tvärbjälkar, vilar taket av korsande bambukäppar. Det branta taket sluttar åt fyra sidor och är täckt med bambufibrer. Väggarna är flätade av bambu. Huset skyddar mot häftiga regn. Det stora rummet är ljust, men tak och väggar skärmar av det ofta mycket starka soldiset. Mitt i rummet finns eldstaden. Olika delar av rummet rymmer olika funktioner. Bara kvinnornas del är avbalkad med väggar. Se också modell 86 och 329.
Tonkindeltat, Vietnam
The Tonkin delta, Vietnam