Wall House, konceptmodell

Aldefelt, Daniel
Abdulahovic, Merjem
Bedin, Wilda
Chalmers tekniska högskola // Institutionen för arkitektur och samhällsbyggnadsteknik
Wall House uppseendeväckande yttre och användandet av innovativa lösningar har genererat stor uppmärksamhet för Kundoos arkitektur. Hennes arbete utmanar idén om att industriella material och tekniker är vägen till bättre bostäder. Kundoo förespråkade vikten av att värna om de lokala hantverkarna och att skapa möjligheter där de lokala materialen samt arbetskraften utnyttjas till dess fulla potential. Visionen som Kundoo hade gällande hantverk och tekniker resulterade i ett flertal iögonfallande lösningar. Det 25 mm tunna Achal-teglet som producerades lokalt i området fick komma att prägla stora delar av byggnadens uttryck. Kundoo utvecklade även en av de främst utmärkande detaljerna på byggnaden, ett valv av terracottarör. Anledningen var att hon ville utnyttja kunskaperna och arbetskraften hos de lokala hantverkarna. Balansgången mellan det gamla handgjorda och det nya maskintillverkade var något som Kundoo undersökte i projektet. Bevarandet av de gamla traditionella byggnadsteknikerna och hantverken var viktigt och hon ville experimentera med det pragmatiska. Kundoos filosofi framhävs tydligt i detta projekt.
teknik , hantverk , tegel , valv , Anupama Kundoo , Auroville , Wall House , Indien , technic , handicraft , brick , arch , arch
Anupama Kundoo, Anupama Kundoo
Auroville, Indien