SESC Pompeia PALL, detalj

Thorén, Julia
Wessberg, Oliver
Winkler Åhlund, Emma
SESC PPMPEIA STOOL Modell i skala 1:5 AV: Lina Bo Bardi, Marcelo Ferraz och Marcelo Suzuki FÖR: SESC Pompeia I: Sao Paolo, Brazil, 1980. PRODUKTIONSÅR: 1980-1989 VAD Pallen är del av en kollektion inredning skapad specifikt för SESC Pompeia och bär samma namn. Kollektionen är ett designsamarbete mellan Lina Bo Bardi, Marcelo Ferraz och Marcelo Suzuki. Pallens brutalistiska estetik speglar arkitekturen i byggnaden den designades för. Pallarna återfinns i komplexets bibliotek. Inredningens är skyddad och får inte kopieras eller lämna området, men en handfull exemplar har i efterhand skapats och finns idag hos privata samlare. På grund av den mycket begränsade upplagan kan en stol idag auktioneras ut för uppemot 200 000 kr HUR Pallen är uppbyggd av limmade lameller (dim 1x2 tum), runda plugg och kilade element. Möblerna är gjorda av olikfärgad massiv furu, som med år av användning får en fantastisk patina som gör varje objekt unikt. VARFÖR Modellen kompletterar gruppens övriga kollektionen av modeller och skalor genom att bidra med en känsla för centrets inredning och visa på hur en arkitekt kan jobba med helhetstänk. För att kunna visa uppbyggnaden av lameller har vi valt att arbeta med furu i skala 1:5. Detaljer som utmärker stolen så som dess uppbyggnad kommer fram och ger en god förståelse och upplevelse av objektet.
Bo Bardi, Lina
Sao Paolo