SESC Pompeia, broar

Ahlström, Anton
Danho, Maria
Sommansson, Molly
Chalmers tekniska högskola // Institutionen för arkitektur och samhällsbyggnadsteknik
SESC POMPEIA BROAR Modell i skala 1:75 AV: Lina Bo Bardi, Marcelo Ferraz och Marcelo Suzuki FÖR: SESC Pompeia I: São Paulo, Brasilien, 1980. PRODUKTIONSÅR: 1980-1989 MÅTT De två byggnaderna är 45 respektive 58 meter höga. Broarna varierar i längd mellan 17,5 och 25 meter. VAD: En av de mer framstående delarna av SESC Pompeia är uppenbart de två massiva tornen, som byggdes på den lilla ytan Bo Bardi tilläts göra tillägg på. För att få in så mycket aktivitet och användningsområden som möjligt, fick sporthallar och omklädningsrum helt enkelt byggas på höjden istället. De två massiva tornen i betong knyts samman med åtta förspända betongbroar, som gör vandringen mellan omklädningsrum och sporthall till en upplevelse med staden och dagsljuset omkring dig, snarare än trånga, mörka korridorer. Dessutom ger broarnas mönster och utformning vacker utsikt oavsett om du tittar uppåt eller neråt. Utöver ett fantastiskt uttryck, blev broarna också en vacker lösning när bebyggelse över grundvattnet mellan tornen var förbjudet. HUR: Modellen är byggd i en kombination av akryl och gråpapp. Med akrylen i bakgrunden ville vi låta betongbroarna i papp sticka ut, som tillsammans med klarröda dörrar tydligt leder ögat till alla öppningar. VARFÖR: Skalan på denna modell avgjordes av en önskan om att representera både tornens massivitet och broarnas mönster, utan att broarna skulle bli för små för att detaljera. Modellen blir dessutom ett bra komplement till flera av gruppens andra modeller, som är mer detaljerade representationer av vad tornen innehåller och består av.
Bo Bardi, Lina
Sao Paolo