Båge till stödställning vid byggandet av Pont de Neuilly

Jansson, Olof
Johansson, Christer
Ryberg, Torsten
De murade Broara nådde sin fulländning på 1700-talet. Brobyggaren Jean Rodolphe Perronet använde de nya matematiska metoderna, för att konstruera smäckrare Broarän någonsin tidigare. Bron vid Neuilly, byggd 1768-72, betraktades som ett av tidens mest vågade byggen. Valven var låga men breda, båglinjen var sammansatt av olika cirkelbågar. Modellen visar en av bågarna i den väldiga träställningen för bygget. Perronet har noggrant beskrivit hela brobygget. Rivningen av ställningarna utgjorde ett välregisserat skådespel för en celeber publik. Se även modell 123.
Perronet
Paris, Frankrike