Mercado de Santa Caterina, inre volymer

Iordache, Ruxandra
Andersson , Markus
Sjöqvist , Hilda
Chalmers tekniska högskola // Institutionen för arkitektur och samhällsbyggnadsteknik
På platsen där Mercado de Santa Caterina ligger idag fanns ursprungligen en kyrka som uppfördes år 1268. Byggnaden brändes ner under inbördeskriget år 1835. Staden beslöt sedan år 1844 att området skulle göras om till en marknad, arkitekten till detta projekt var dåvarande stadsarkitekt, Josep Mas Vila. Mercado de Santa Caterina har kommit att ha ett stort kulturhistoriskt värde. 1997 hölls en tävling där arkitektfirman EMBT vann med sitt ombyggnadsförslag. Idén var att behålla den befintliga strukturen med nya kreativa lösningar som skulle respektera och skydda platsens historia och sammanhang. Den stora åtgärden blev ett modernt vågigt tak, som agerar som en ny årsring, ovanpå den gamla strukturen. Med det nya och gamla blandat till en hybrid framträder platsens bästa egenskaper. Marknaden är idag ett slags publikt torg och skapar en övergång mellan de ofta överväldigande byggnaderna runt omkring. Ett urbant inslag i stadsbilden.
EMBT
Barcelona, Spanien
Kommersiell byggnad
Färdig renoverat 2005