St Paul's Cathedral

1954
Brolin, Göran
Winblad, Uno
Efter branden i London 1666 fick Sir Christopher Wren i uppdrag att utöver ett 50-tal mindre kyrkor också återuppbygga St Paul's Cathedral. Han var inte utbildad murare eller arkitekt, utan naturvetenskapsman. Han uppfann en ny konstruktion för kupolens byggande. Den består av ett inre halvklot av sten och ett yttre av kopparplåt på trätakstol. En mellankupol av tegel bär upp den tunga stenlanterninen och stöder yttertaket. Tegelkupolen är konformad, för att spara material, men blev därigenom stabilare. Nertill är den armerad med en dubbel järnkätting, som tar upp sidotrycket.
Wren, Sir Christopher
London, Storbritannien