Bostadshus på Celebes

1955
Jansson, Bertil
Lindén, Bo
Koelawiområdet i centrala Celebes är ett bergslandskap, genomskuret av djupa dalgångar, där vattendragen forsar fram. Den mesta bosättningen finns i dalgångarna, där de svagt sluttande lerslätterna, forna sjöar, används för risodling. Bevattningssystem reglerar vattentillförseln till dammarna och leder bort vattnet vid regnperioder. Husen byggs med höga träfundament. Grunden består av korslagda stockar i sex lager. De nedersta stockarna vilar på stenar. Huset utgörs av ett rum med väggar av uppfläkt och flätad bambu och taket täckt av palmblad. Takåsen är täckt av idjoek, långa palmfibrer. Mitt i rummet finns eldstaden, en sandfylld låda i golvet, och över den hänger en fyrkantig låda för förvaring av torkad mat eller ved. Dörren utgörs vanligen av en skärm av flätad bambu.
Celebes, Indonesien
Celebes, Indonesia