Castelvecchio Golv

Eriksson, Astrid
Eriksson, Rebecka
Lifmark, Max
Carlo Scarpas nya golv möter det befinntliga golvet i den norra museedelen (Vitputsade byggnaden) Det nya golvet består av gjuten betong vilken är inramad av ljus prunsten. Prunstenen går även i breda ränder längs med betongsektionerna och en svagt rosafärgad variant återfinns på väggarna i de smala passagerna. Betonggolvet går inte hela vägen fram till väggarna utan lämnar ett mellanrum där det gamla golvet går att se.
Scarpa, Carlo
Verona, Italien
Offentlig byggnad
1958-1978
Detalj
Gjuten betong för de nya golvets dela också för väggen i samband med spakel på ytan och trä för det gammla golvet.
2021-09C