Sverige

Samlingen innehåller modeller av byggnader i Sverige av namngivna arkitekter eller konstruktörer och byggnader av traditionell byggnadstyp.
Alla bilder är fria att använda under Creative Commons-licens CCBY.

Browse

Senast publicerade

Visar 1 - 5 av 301
    Tunnvalv på form
    (Chalmers tekniska högskola / Institutionen för arkitektur och samhällsbyggnadsteknik, 1995) Hansson, Joakim; Hellrand, Aime; Johansson, Hanna; Larsson, Måns; Ringnér, Susanna
    Bruksgården, Fasadutsnitt
    (Chalmers tekniska högskola // Institutionen för arkitektur och samhällsbyggnadsteknik, 2023-09-28) Olsson, Karl-Gunnar; Olsson, Robert; Grundeus, Linnea; Nilsson, Lovisa
    Ett fasadutsnitt av tillbyggnaden av Bruksgården, Höganäs. Fasaden i handslaget tegel visar omsorg till den historiska leran och fogen och förstärker dialogen med den värdefulla platsen och omgivande miljön. Burspråket i platsgjuten betong som sträcker sig över flera våningsplan, skapar volym och kontrast.
    Bruksgården, detaljmodell
    (Chalmers tekniska högskola // Institutionen för arkitektur och samhällsbyggnadsteknik, 2023-09-28) Olsson, Karl-Gunnar; Hafström, Elin; Koch, Áron; Palmborg, Charles
    Den skulpturala trappan sträcker sig mellan fyra våningsplan. På fjärde våningen finns ett takfönster som låter ljuset sila ner genom alla våningsplan. Petra Gipp beskriver trappan som en stor kropp som vrider sig upp mot ljuset. Modellen vill betona trappans tyngd - både genom modelltrappans färger och material.
    Bruksgården, detaljmodell
    (Chalmers tekniska högskola // Institutionen för arkitektur och samhällsbyggnadsteknik, 2023-09-28) Olsson, Karl-Gunnar; Skoglund, Johanna; Roch Rojek, Maciej; Palme, Karin
    Materialmötet mellan nytt och gammalt. Vi har visat på kontraster i materialens form, uttryck och proportion.
    Bruksgården, konceptmodell
    (Chalmers tekniska högskola // Institutionen för arkitektur och samhällsbyggnadsteknik, 2023-09-26) Olsson, Karl-Gunnar; Fredriksson, Elsa; Eriksson Holst, Alva; Eklund, Ebba
    Skallös konceptuell modell som visar tillbyggnadens insida. Modellen vill belysa byggnadens ljusa, lätta och luftiga rum. Formens inspiration kommer från tegelstenarna och det obrutna flödet som trappan skapar invändigt. Även framhäva de ljusinsläpp som fönstren ger.