Spekulativa projekt

Beskrivning.
Alla bilder är fria att använda under Creative Commons-licens CCBY.

Browse

Senast publicerade

Visar 1 - 5 av 8
    HALO - Chalmer's Solar Decathlon entry 2013
    (Chalmers tekniska högskola // Institutionen för arkitektur och samhällsbyggnadsteknik, ) Team Sweden
    Chalmers entered the Solar Dacathlon China competition in 2013 and won 3rd prize. See Archdaily article https://www.archdaily.com/432984/halo-swedish-students-solar-decathlon-entry
    Skuggbox - papperskonst som modellteknik
    (Chalmers tekniska högskola // Institutionen för arkitektur och samhällsbyggnadsteknik, 2022-12-05) Tarraso, Joaquim; Boman, Ellen
    Modellen byggdes i kursen ARK128 - Architecture & Urban Space Design - höstterminen 2022. Mitt projekt baserar sig i en spekulativ framtid där människan adapterat sig till ett liv i staden i harmoni med naturen och den höjda vattennivån. Jag placerade mig på Skånegatan vid Scandinavium och experimenterade mig fram till mitt slutgiltliga scenario. Kursens fokus detta år var på analog produktion av modeller före en digital teknik. Detta resulterade att jag stod utan en "digital tvilling" när det var dags att bygga en presentationsmodell. Men jag hade jobbat mycket med sektioner i CAD/Illustrator så idén föddes därifrån, att lägga ihop alla sektioner på en rad. Jag använde laserskäraren och fick ut ca 15 st sektioner ur 0,5mm papper. De sektioner som hade högre träd eller buskar hade svårt att hålla sig raka, men annars gick det fint. För att skapa mellanrummen mellan sektionerna fäste jag 5mm kapaskiva med dubbelhäftande tejp. I laserskäraren skar jag även ut vattnet, även dessa unika i sin utformning, ur 3mm akrylplast. Modellen står också i en ram av samma akrylplast för att tåla lite mer stötar.
    Ny Konst, detaljmodell fasad innergård
    (Chalmers tekniska högskola // Institutionen för arkitektur och samhällsbyggnadsteknik, 2019) Gross, Björn; Ranch, Johan
    I examensarbetet “The Search of the lost Patron - and the Search for C.M.” studerades konstnären och mecenaten Charlotte Mannheimers (1866-1934) liv. Utgångspunkten var att försöka översätta Mannheimers liv och historia till arkitektur genom en ny museibyggnad tillägnad konstnären. Via arkivmaterial, tavlor, fotografier och ritningar, skapades byggnaden “Ny Konst”, dedikerad till Mannheimer och hennes konstnärer som hon stödde som mecenat. Det reliefmönster som syns i detaljmodellerna 2022-17A-C är en utveckling av det gjutjärnsstaket som återfinns på Mannheimers grav. Interiören återspeglar den inredning och gestaltning som Mannheimer hade i sitt hem på Föreningsgatan. I modell 2022-17C syns bland annat de konstverk som mannheimer har målat.
    Ny Konst, detaljmodell fasad entré
    Ny Konst, detaljmodell fasad