Hur ser fastighetsbranschen på idrottsanläggningar som affärsområde? En kartläggning av marknaden och vilka incitament som påverkar de privata aktörernas investeringsvilja
Publicerad
Författare
Typ
Examensarbete på grundnivå
Program
Modellbyggare
Tidskriftstitel
ISSN
Volymtitel
Utgivare
Sammanfattning
Bristen på idrottsanläggningar i Sverige är ett rikstäckande problem. För kommuner är det 
svårt att på egen hand tillgodose invånarnas behov av fler anläggningar till följd av en större 
och mer aktiv befolkning. Det blir helt enkelt för stora kostnader att bygga nytt och samtidigt 
renovera och förvalta befintligt bestånd. Kommunerna behöver då avlastning från den privata 
sektorn. Men vilka incitament saknar den privata sektorn för att ta del av affärsområdet 
idrottsanläggningar, vilket de inte gör i stor utsträckning idag, och hur ser branschen generellt 
på affärsområdets potential? 
Undersökningens empiri baseras på flermetodsforskning där den kvalitativa metoden föregår 
den kvantitativa. Intervjuer genomfördes med branschaktiva som har erfarenhet av 
idrottsanläggningar som affärsområde vilket genererade påståenden som sedan marknaden 
fick möjlighet att ta ställning till genom en enkät. Resultatet av empirin visar främst att de 
ekonomiska incitamenten är för få och för dåliga enligt branschen. 
Marknaden verkar dock nyfikna på idrottsanläggningar som affärsområde, främst till följd av 
den växande trenden med att förvalta samhällsfastigheter. Undersökningen visar också att det 
finns sätt att öka de ekonomiska incitamenten genom att andra verksamheter eller byggrätter 
inkluderas i upphandlingarna. Även plan- och upphandlingslagstiftning verkar utgöra hinder 
för idrottsanläggningar, främst i ett tidigt stadie i planeringsfasen. Idag är idrott knappt 
representerat i PBL och kommuner verkar rädda för att samarbeta för tätt med specifika 
företag eller föreningar för att upprätta idrottshallar på grund av att det inte får framstå som att 
vissa företag eller idrotter favoriseras. 
Vi ser potential för idrottsanläggningar som affärsområde för privata aktörer, men det krävs 
genomarbetade ekonomiska modeller och fler lyckade exempel innan fler vill ta del av kakan.
Beskrivning
Ämne/nyckelord
Idrottsanläggningar, affärsområde, privata aktörer, incitament, ekonomi, potential, plan- och bygglagstiftning
