Virserumsboden

1957
Larsson, Owe
Stenklint, Jan
Modellen visar en loftbod, som år 1900 flyttades till Skansen från Vensjögle by i Virserums socken. Loftboden har ingått i en samlad gårdsanläggning. I loftbodarna förvarades särskilt värdefulla varor, såsom mjöl, kött, spannmål och kläder och de byggdes större och bättre än andra bodar. Ofta innehåller loftbodarna flera rum men utan inre förbindelser och vanligt har varit, att de övre rummen använts som kläd- och sovbodar. Så är emellertid inte fallet i denna loftbod. I bottenvåningen finns två rum, förrådsbod och avträde. I övervåningen finns ett spannmålsförråd som nås via klivstock och svalgång.Efter flyttningen försågs boden med torvtak, men det har nu ersatts av vedtak, som var den tidigare taktäckningen. Boden kan vara byggd på 1600-talet eller tidigare.
Virserum, Småland (nu på Skansen)
Virserum, Småland, Sweden (now at Skansen, Stockholm)
Ekonomibyggnad
1600-talet eller tidigare