Hur implementeras och uppfattas genusperspektiv på läkarutbildningen?

Examensarbete på kandidatnivå
Karlsson, Ella
Rydén, Malin
Wänell, Tilda
En förutsättning för ett välfungerande samhälle är god vård för alla på lika villkor. Rapporter visar att både kvinnor och män riskerar att få felaktigt given vård på grund av genusbias. Studiens syfte är att undersöka lärares och studenters inställning till genus och genusmedicin, samt analysera hur en eventuell undervisning sker i ämnet. Studenter och lärare på Sahlgrenska akademin intervjuades, och deras svar analyserades med hjälp av relevant litteratur. Resultaten visar på en spridning av definitionen av genus, samt en sammanblandning av begrepp kopplade till ämnet. Sahlgrenska akademin har valt att integrera genusundervisning i befintliga kurser och studenter beskriver undervisningen som upprepande. Studenter saknar upplevd betydelse för genusmedicin i sin framtida yrkesroll och ämnets relevans bör presenteras tydligare i undervisningen.
genus , genusmedicin , genusbias , läkarutbildningen , läkarprogrammet