Ainohus

1962
"Aino är ett jägar- och fiskarfolk, som bor på den japanska ön Hokkaido och Kurillerna. Aino bor i hyddor som byggs av en ställning av grova pålar, som klads med flera lager flätade vassmattor. Taket byggs färdigt för sig och sätts sedan upp på ramen, som bildas av väggarnas överliggare. Taket är byggt av två tripoder, som bär ryggåsen. Mot den lutar ribbor och taket täcks med "takpannor" av vassjok, som lagts om käppar.Entrén finns i kortsidan mot söder, fönster mot norr och väster. Elden brinner mitt i hyddan, oavbrutet sedan den dag huset stod färdigt. Vassmattor hängs upp inomhus som rumsdelare. Föräldrarna sover mot norr, barnen mot söder och det nordöstra hörnet är reserverat för gäster."
Hokkaido, Japan
Bostad