Skillnadsgatan, provhus

Lundberg, Elisabeth
Nyström, Kerstin
Pohjanen, Sven-Erik
"Modellen visar det första av 13 provhus, som uppfördes vid Sillnadsgatan 1949-52. Husen är ritade av ark. Erik Friberger. Här prövades olika fabrikstillverkade stomelement och nya installationsidéer. Bostadsplanerna är funktionsbestämda och anpassade till rationaliserat hushållsarbete och tillkomna i samarbete med ägarna. Hus nr 1 har bostadsplanet 2,5 m över mark, för att ge utrymme för täckt uterum och bilplats. Huset står på en "punktgrund" bestående av pelar- och grundplatteelement i trä. Väggelementen i bottenvåningen stadgar. Samtliga element är tillverkade i trämaterial. Innerväggarna är flyttbara och monterade med hjälp av lister i golv och tak. Ytterväggarna är klädda med impregnerad träpanel och taket med korrugerade asbestcementplattor, ett nytt byggnadsmaterial. Elledningar dras i cementfogar och taklister. Huset har takvärme; varmluft cirkulerar mellan takstolselement och innertak, som avger strålningsvärme."
Friberger, Erik
Göteborg