Gruddbo by, översiktsmodell

Jacobsson, Lars
Koffman, Claes
Larsson, Sixten
Modellen visar Gruddbo by på Sollerön, som den såg ut 1937, när Nordiska museet gjorde en stor etnologisk undersökning där. Öns bästa åkermark ligger i ett centralt bälte där också de ursprungliga byarna finns. Fäbodar och utgårdar har givit upphov till nya byar, varav Gruddbo är en. Byarna har under århundraden kunnat växa ohämmat och öns byar utgör nu ett i stort sett sammanhängande samhälle. Jämför med den reglerade byn Eriksöre, modell 35 A. Byarna är s k klungbyar, där Gruddbo bildar en klase av 55 gårdar. Ägosplittringen är markant på Sollerön.
Sollerön, Dalarna
Sollerön, Dalarna, Sweden