Bollnässtugan

"Modellen visar helgdagsstugan från 1750-talet på Knubbgården i Herte by. Den har ingått i ett gårdskomplex på uppemot 20 hus, grupperade kring en central gårdsfyrkant. Helgdagsstugan utgörs av en parstuga med gavelkammare, en typisk hälsingeplan. Vardagsstuga och kammare har använts som gästrum, medan den egentliga helgdagsstugan, "herrstugan", utgjorts av stugan till höger om farstun. Här hölls husförhör och kalas vid jul, bröllop, dop och begravningar. Huset är timrat med vedtak. De kluvna takstockarna är sammanfogade vid takåsen med en genomgående vidja. 1892 flyttades huset till Skansen där den kallas Bollnässtugan."
Hälsingland (nu på Skansen)
Hälsingland, Sweden (now at Skansen, Stockholm)
Bostad
1750-talet