Gol stavkyrka

Johnsson, Rolf
Malbert, Björn
Wogenius, Birgitta
I Norden har, vid sidan av knuttimringen, stavkonstruktioner använts, särskilt i kyrkobyggnader och de nådde sin fulländning i de medeltida norska stavkyrkorna. Tekniken gav små, intima kyrkorum med överväldigande höjd. Höga master bärs av en tryckfördelande syllram och konstruktionen förstyvas halvvägs upp av fackverkssträvor och bågformade grenklykor i hörnen. Masterna bär upp huvudtaket. Syllarna fortsätter utanför knutpunkterna och på dem står ytterväggen av stående plankor mellan fot- och toppsyll.Gols stavkyrka är av Valdrestyp med åtta master, som står parvis vid hörnen och med övre master, som inte når golvet. Kyrkan är flyttad till Norsk Folkemuseum på Bygdöy i Oslo. Se även modell 326, samt 63 och 130.
Hallingdal, Norge (nu på Bygdöy i Oslo)
Hallingdal, Norway (now in Bygdöy, Oslo)
1200-talet
1968-01B