Akhabostad

Henriksson, Mats
Kalms, Tommy
Levander, Mats
Klimatet är varmt och fuktigt med starkt soldis och häftiga regn. På den röda lerjorden byggs huset på stolpar och med ett brant tak, täckt med sjok av gräs. Golvet av uppfläkt, blankpolerad bambu, läggs på stänger över golvbjälkarna. Väggarna består av flätade bambuskärmar. Bostaden är ljus och luftig, men skyddar mot bländande dis och regn. Taket binds fast med gräs, i övrigt fogas alla delar samman med hjälp av tappningar och förtagningar. Bostaden nås alltid från altanen och är uppdelad i mans- och kvinnodel. Bakom köket och männens uppehållsrum finns sovrummen och där över en förrådsvind. Mot baksidan finns härden för svinmatstillredning.
Kajäka, Thailand
1966-01B