Hur attraktivitet kring äldre kontorsfastigheter skapas En kvalitativ undersökning om vilka kvaliteter äldre kontorsfastigheter i Göteborgs innerstad saknar och hur attraktiviteten hos dessa kan öka

Examensarbete på grundnivå
Affärsutveckling och entreprenörskap 180 p.
LARSON, AXEL
SOLUM, VENDELA
I takt med den ökade produktionstakten av kontorsfastigheter och det därmed ökade utbudet av kontorslokaler har vakansgraden i Göteborg nått rekordnivåer de senaste åren. Främst återfinns dessa vakanser i det äldre och omoderna fastighetsbeståndet, vilket tyder på en hög efterfrågan på högkvalitativa kontorslokaler. För att inte riskera att de äldre kontorsfastigheterna tvingas rivas för att ge plats åt nyproducerade kontor, vilket skulle ha en negativ påverkan på bygg- och fastighetsbranschens klimatavtryck, är det av vikt att öka förståelsen för varför de äldre kontorslokalerna väljs bort till förmån för de nyproducerade. Vidare är det viktigt att utreda hur man kan skapa attraktivitet för och ta vara på det befintliga beståndet. Studien baseras på en kvalitativ undersökningsstrategi som utgörs av litteraturstudier samt semistrukturerade intervjuer med kunniga personer inom branschen och med hyresgäster som omlokaliserat sin verksamhet de senaste två åren. Studien påvisar att fastighetens ålder saknar betydelse för valet av kontorslokal vid en omlokalisering, i stället handlar det om hur väl lokalen och fastigheten möter hyresgästens behov. Kontorets betydelse för företag har ändrats och därmed har även företagens behov gjort det. De kontorsfastigheter som byggs idag erbjuder tjänster och egenskaper som möter dessa behov och av den anledningen är det av vikt att som fastighetsägare känna till vilka dessa behov är och arbeta för att möta dem. Resultatet påvisar samband som tillsammans med litteraturstudier går att härleda till faktorer som skapar attraktivitet kring kontorsfastigheter och lokaler. Vidare visar studien även på vad som kännetecknar de äldre lokaler som anses svåruthyrda och därmed mindre attraktiva. Utifrån studien kan slutsatsen dras att det som fastighetsägare handlar om att vara lyhörd för kundens behov och därefter rikta och anpassa erbjudandet till rätt kundgrupp, samt att det är bättre att göra något än ingenting alls.
fastighetsbranschen, fastighetsutveckling, kontorslokaler, nyproducerade kontorsfastigheter, äldre kontorsfastigheter, omlokalisering, lokalanpassningar