Kungstorget Regnbasar, Översiktsmodell

2023-05
Larsson, Filip
Chalmers tekniska högskola // Institutionen för arkitektur och samhällsbyggnadsteknik
Ett förslag till en ny basar på Kungstorget i samband med Göteborgs 400-års jubileumssatsning "Rain Gothenburg" - där staden vill bli bäst när det regnar. Basaren relaterar till både den historiska referensen på platsen - den gamla basaren från 1800-talet som revs 1966 - och till aktuella planer och önskemål från kommunen och lokala aktörer att återföra en byggnad till platsen. Utformningen av den nya basaren utforskar hur arkitektur kan interagera med regn och med hjälp av arkitektoniska medel skapa kvalitéer i den offentliga miljön när det regnar. Denna översiktsmodell visar hur basaren relaterar till torget och dess omgivande byggnader - hur den ramar in och omfamnar platsen och tillsammans med Saluhallen skapar en nod i centrala Göteborg. Den är byggd i Arkitekturverkstaden succesivt under våren 2023 och ställdes ut på examensutställningen i maj/juni 2023.
Basar , Regn , 400-års jubileet , Kungstorget , Stadsplanering , Offentlig byggnad
Filip Larsson
Kungstorget, Göteborg
Offentlig byggnad
Översikt
Laserskuren papp, 3D-skriven plast, Spraymålning.
2023-07A