Design och prototyp av en Morphing Wing för en UAV

Johansson, Alexander
Karlsson, Edvin
Ströby, Daniel
Institutionen för Mekanik och Maritima vetenskaper på Chalmers Tekniska Högskola har sedan tidigare utvecklat en blended wing body-drönare åt Svenska Sjöräddningssällskapet. För att kunna stabilisera farkosten under alla flygskeden i vissa typer av räddningsuppdrag, har detta arbete ägnats åt att designa en kontinuerligt böjbar vinge, morhing wing, på farkostens bakdel för att främst undersöka möjligheten att kontrollera moment för stigning. Den aerodynamiska effekten har både simulerats med olika relevanta verktyg samt testats fysiskt i vindtunnelmiljö på CTH. Efter en sammanställning och diskussion av resultaten påvisades att designen för morphing wing möjliggör kontroll av stigningsmomentkoefficienten till ett minimum av -0.0263 och ett maximum av 0.0107 vid marchfart 30 m/s och 0°angle of attack. Samma visades även gälla för bankningmomentet med maximalt moment 0.449 Nm till höger och 0.41 Nm till vänster left vid marchfart 30 m/s och 0°angle of attack.
Unmanned Aerial Vehicle (UAV) , Blended wing body (BWB) , morphing wing , longitudinal stability , SSRS , CFD , STAR-CCM+ , wind tunnel , aerodynamics