Examensarbeten för kandidatexamen
Länka till denna samling:
Browse
Senast publicerade
Visar 1 - 5 av 299
- PostModellering och simulering av drivlinan i en elektrisk Formula Student bil(2024) Bamerlind, Anthony; Cederberg, Albin; Fröberg, Vincent; Makelja, Nikola; Norell, Olle; Yusein, Alev; Chalmers tekniska högskola / Institutionen för mekanik och maritima vetenskaper; Chalmers University of Technology / Department of Mechanics and Maritime Sciences; Pålsson, Björn; Lundberg, StefanSyftet med detta kandidatarbete var att skapa en simuleringsmodell av drivlinan och kylsystemet i 2023 års Chalmers Formula Student-bil. Målet var att skapa en modell som är tillräckligt noggrann för att kunna vara ett användbart verktyg för konstruktionsbeslut i framtida projekt inom Chalmers Formula Student. För att göra detta har detaljerade modeller av kylsystemet och drivlinan skapats i simuleringsprogramvaran Simcenter Amesim. Dessa har implementerats i en generell modell för simulering av Formula Student-bilar, skapad av Henrik Berkmann på Siemens. Data som har behövts i arbetet har anskaffats genom tillgång till dokument och filer samt personlig kommunikation inom Chalmers Formula Student. Data som inte varit känd har bestämts genom rimliga antaganden och beräkningar. För att kunna utvärdera modellens noggrannhet har resultaten från simuleringar jämförts med befintlig uppmätt data från riktiga körningar med 2023 års Chalmers Formula Student-bil, samt data från bänkningar av motorerna. Resultaten visar att simulerade temperaturökningar i motorer och kylvatten generellt liknar verkliga uppmätta värden väl. Resultatet indikerar att värmeförlusterna i motorer uppvisar liknande beteenden som bänkadata vid lägre varvtal, men vid högre varvtal visar bänkdata högre förlustvärden jämfört med simuleringarna. För inverteraren avviker dock de simulerade datan markant från bänkdatan över hela varvtalsintervallet. Resultatet visar även att spänningen över vardera battericell överensstämmer till viss del, då amplituden skiljer sig. Beteendet för batterimodellens laddningstillstånd visar resultat som liknar de uppmätta värdena. Modellen anses kunna vara en bra tillgång för Chalmers Formula Student för framtida konstruktionsbeslut gällande kylsystem samt ge indikation för beslut gällande styrsystem. Modellen har dock förbättringområden inom modellering av förluster och värmeutveckling från inverterare samt tiden det tar att genomföra simuleringar.
- PostShip recycling practices and the legal risks involved for Swedish shipowners: A case study of the ships ATLANTIC COMPANION, BARBRO and FALSTAFF(2024) Berggren, Henrik; Loulakis, Georgios; Chalmers tekniska högskola / Institutionen för mekanik och maritima vetenskaper; Chalmers University of Technology / Department of Mechanics and Maritime Sciences; Severin, Robert; Isaksson, MatsThe area of ship recycling has seen the entry into force of many new regulations, and with the entry into force of the Hong Kong International Convention for the Safe and Environmentally Sound Recycling of Ships in 2025, shipowners face a different market than they did ten years ago. This case study examines the ship recycling practices of ATLANTIC COMPANION, BARBRO, and FALSTAFF, in order to understand why they were recycled as they were and if these practices are feasible in today’s regulatory and civil liability environment. The results show that ship recycling practices cannot remain the same as in with the three ships examined. None of the ships were compliant with the legislation of today, particularly compliance with the European Ship Recycling Regulation falters. Furthermore, on the matter of civil liability, under recent case law only FALSTAFF was recycled in a manner where the shipowner can confidently be assumed not liable for damages to workers at recycling facilities or the environment. Additionally, in line with previous research, the observation of the study is that the price the shipowner receives for selling the ship for recycling has a significant impact on ship recycling practices. The study has focused on Swedish shipowners as they are generally perceived to be more invested in sustainability. As for other delimitations, national regulations have been excluded from the analysis and industry guidelines have not been evaluated.
- PostDet goda ledarskapet ombord; En kvalitativ intervjustudie om psykologisk trygghet och ledarskap ombord på svenskledda fartyg(2024) Lindkvist, Olivia; Loebbert, Klara-Kristina; Chalmers tekniska högskola / Institutionen för mekanik och maritima vetenskaper; Chalmers University of Technology / Department of Mechanics and Maritime Sciences; Lundh, Monica; Forsman, FredrikSAMMANDRAG Att arbeta som sjöfarare innebär ett yrkesliv som skiljer sig från andra yrken eftersom både arbets- och levnadsmiljö delas med kollegor, ofta under långa perioder. Rapporten syftar till att undersöka aktiva sjöfarares uppfattning om vilka faktorer som bidrar till trivsel och trygghet ombord samt hur ett fungerande ledarskap uttrycker sig. Rapporten kommer med konkreta förslag som kan bidra till ökad trivsel för sjöfararna. Arbetet är avgränsat till att enbart gälla fartyg inom svensk drift, samt att sjöfarares längd på törnar ska vara längre än en vecka. Arbetet har utförts i Göteborg under våren 2024. Rapportens frågeställningar är: 1. Vilka är de primära faktorerna som bidrar till trivsel och trygghet ombord? 2. Hur uttrycker sig ett fungerande ledarskap ombord och vad gör det med besättningens välmående? 3. Vad kan fartyg i svensk drift göra konkret för att förbättra den psykologiska tryggheten ombord? Studien är en kvalitativ forskningsintervju där 30 sjöfarare mellan 19 och 65 år har intervjuats och en tematisk analys av data visar att sjöfararna anser att en fungerande praktisk miljö, en inkluderande miljö, sjöfararens erfarenhet och personliga inställning, och längden på arbetsperioden ombord är de största faktorerna som bidrar till trivsel och trygghet ombord. Analysen visar också att en fungerande ledare ska ha en uppskattad kommunikationsstil, agera föredömligt, ha en trygg personlighet, finnas till hands, och gärna vara av den yngre generationen. Slutligen visar resultatet att fartyg i svensk drift kan öka sjöfararnas trivsel och trygghet ombord genom att införa ytterligare utbildning i form av en ledarskapsutbildning, genomföra vissa praktiska åtgärder som att förbättra internetuppkopplingen för sjöfararna ombord, ha tydligare riktlinjer för återkoppling och att öka förståelsen för sjöfararyrket.
- PostElfordons påverkan på arbetsrutiner och logistik i svenska bilhamnar(2024) Begaj, Taulant; Nyhlén, Niklas; Chalmers tekniska högskola / Institutionen för mekanik och maritima vetenskaper; Chalmers University of Technology / Department of Mechanics and Maritime Sciences; Lindmark, Olle; Olsson Neptun, TomasBilhamnar ansvarar för lastning, lossning och uppställning av kommersiella vägfordon. På senare år har dessa fordons energikälla för framdrivning börjat bytas ut från fossila bränslen till elektricitet. Syftet med denna rapport är att redogöra hur den ökande mängden laddningsbara elfordon som hanteras påverkar svenska bilhamnar sett till dagliga arbetsrutiner och logistik samt belysa eventuella faktorer som bidrar till en potentiell påverkan. Rapporten använder en metodkombination där kvalitativa och kvantitativa data samlades in genom forskningsintervjuer med nio högkvalitativa deltagare. Samtliga deltagare har eller har haft en chefsposition med koppling till hamnar inom rapportens avgränsningar. Insamlade data analyserades för att besvara följande två forskningsfrågor: • Hur påverkas arbetsrutiner och det logistiska flödet i svenska bilhamnar på grund av den ökade mängden eldrivna fordon som hanteras? • Vilka är de främsta faktorerna om arbetsrutiner och det logistiska flödet i svenska bilhamnar påverkas av den ökade mängden eldrivna fordon som hanteras? Resultatet visar att svenska bilhamnar inte påverkas under en felfri arbetsdag utan defekter på godset. En mindre ökning av total arbetstid uppstår med koppling till hantering av ej fungerande elfordon, där hanteringskraven skiljer sig från fordon med förbränningsmotorer, samt arbetsrutiner för avfrostning. Faktorerna som ligger till grund för påverkan av arbetsrutiner anses främst vara fordonets laddningsnivå, säkerhetsaspekter samt väder. Studien avgränsas till att endast undersöka svenska bilhamnar som hanterar minst 50 000 fordon per år samt endast hamnar som lastar och lossar nyproducerade elfordon på PCTC-fartyg.
- PostThe container shipping industry’s approach to comply with the Carbon Intensity Indicator regulations(2024) Wykman, Tora; Bengtsson, Hugo; Chalmers tekniska högskola / Institutionen för mekanik och maritima vetenskaper; Chalmers University of Technology / Department of Mechanics and Maritime Sciences; Larsson, Martin; Thomassen, ChristopherShipping plays a significant role in today’s global trade and stands out from other transport modes with its high capacity and low cost. Even though the overall emissions from international shipping are low compared to other modes of transport, they account for 3% of global carbon dioxide emissions. To mitigate this, the International Maritime Organization on behalf of the United Nations are constantly developing rules and regulations pushing the industry towards a more environmentally sustainable direction. One of the latest is the Carbon Intensity Indicator, which rates ships based on their annual carbon intensity. This study was performed to investigate how companies in the container shipping industry have adapted to the regulations as well as what challenges and issues they have encountered. Contact and interviews with representatives from container shipping lines showed both similar and different strategies, suggesting that there are several ways to approach the rules. The study presents operational adjustments such as reducing vessel speed to decrease emissions as a prevalent strategy to decrease both emissions and costs. As most ships today are running on fossil fuels, a transition to alternative fuels is high on the agenda but comes with uncertainties such as limited supply and high costs. The research shows that the calculation used to determine a ship's rating is considered inadequate in some respects, mainly due to its theoretical nature, making it possible to manipulate in some instances.