Examensarbeten för kandidatexamen

Browse

Senast publicerade

Visar 1 - 5 av 315
  • Post
    Strategies for building Supply Chain Resilience: A Comprehensive Review with Insights from the Freight Forwarding Industry
    (2024) Hanngren, Daniel; Samuelsson, Axel; Chalmers tekniska högskola / Institutionen för mekanik och maritima vetenskaper; Chalmers University of Technology / Department of Mechanics and Maritime Sciences; Lindmark, Olle; Brynolf, Selma
    This report examines freight forwarders' strategies to strengthen the resilience of their supply chains during global disruptions. In recent years, supply chain disruptions have increased, emphasizing the importance of resilience in managing these challenges. The concept of supply chain resilience has evolved to focus more on proactive threat identification and rapid recovery, utilizing advanced technologies and fostering collaboration and flexibility. By using a combined methodology of a literature review, a modeling approach and conducting two interviews, the report explores and analyzes how companies can manage and minimize the impact of supply chain disruptions. The literature review provided an in-depth understanding of the concept of supply chain resilience and the varying definitions that exist in the field. A developed model called T-IRRA, which focuses on five phases named transparency, identify, respond, recover, and advance, is set as a framework to systematically analyze and improve supply chain resilience. The interviews, with experts from both practical and theoretical perspectives, were used to validate the model and integrate practical insights into our analysis. The results show that transparent communication and active involvement of all stakeholders are crucial to effectively manage disruptions. Furthermore, the integration of advanced technologies such as IoT and AI is critical but requires significant investment and data protection measures. Continuous learning and development is essential, with post-disruption assessment and knowledge management strengthening resilience. This report provides practical guidance for freight forwarders striving to strengthen their supply chain resilience in a complex industry.
  • Post
    An analysis of the blackwater handling from a port perspective: The different aspects of methods, expenses, and challenges
    (2024) Fägersten, John; Helmer, Filip; Chalmers tekniska högskola / Institutionen för mekanik och maritima vetenskaper; Chalmers University of Technology / Department of Mechanics and Maritime Sciences; Olindersson, Fredrik; Thomassen, Christopher
    This report focuses on the handling of blackwater in two of Sweden's largest ports. The aim is to investigate the differences and similarities in blackwater management and identify any environmental characteristics that may differ. The results show significant differences in the number of visiting vessels, where passenger and cargo ships play a crucial role in blackwater reception. Introducing stricter legislation, such as requirements for ships to submit their blackwater in port, could reduce environmental damage. The report also highlights shortcomings in current legislation, which allows ships to discharge their blackwater into the seas, thus harming the environment. Limitations include only the two largest ports in Sweden and exclude technical and economic aspects. Two interviews with representatives were conducted to increase understanding for upcoming changes
  • Post
    Från genväg till senväg: Hur påverkar det låga vattenståndet i Panamakanalen den kommersiella tanksjöfarten?
    (2024) Kristensson, Agnes; Bylin, Maja; Chalmers tekniska högskola / Institutionen för mekanik och maritima vetenskaper; Chalmers University of Technology / Department of Mechanics and Maritime Sciences; Severin, Robert; la, Martin
    Under 2023 har genvägen genom Panamakanalen förvandlats till en senväg och orsaken till detta grundar sig i El Niño. Effekterna av El Niño leder ofta till långvariga perioder med förhöjda temperaturer, vilket i sin tur till torka. I och med den rådande torkan har Panamakanalens vattenreservoar, Gatunsjön, ovanligt lågt vattenstånd. Till följd av detta har restriktioner införts ämnade att skydda sjön. Restriktionerna innebär att antalet fartyg som får passera kanalens slussar dagligen har reducerats och kanalens kapacitet har därmed sänkts. Reduceringen av genomfarter har fått konsekvenser för rederierna som transiterar genom kanalen. Fallstudiens syfte var att söka svara på hur restriktionerna, till följd av det låga vattenståndet i Panamakanalen, påverkar den kommersiella tanksjöfarten. Detta skulle uppnås genom en kvalitativ fallstudie där tankrederier och myndighet intervjuades. Följande frågeställningar ämnades att besvaras. • Hur påverkar restriktionerna kostnaderna och intäkterna för rederierna? • Hur har restriktionerna påverkat rederiernas kommersiella operationella förmåga? • Hur har marknadens rörelsemönster förändrats? Intervjuerna visade på att rederiernas kostnader inte påverkats nämnvärt då de är verksamma på spotmarknaden med fördelaktiga kontrakt. Intäkterna har däremot påverkats positivt för såväl rederier som för myndigheten. Detta till följd av att restriktionerna lett till fartygsbrist i området vilket pressat upp fraktraterna, de har även inneburit ökade väntetiderna och auktionspriser. Intervjuerna visade att rederiernas kommersiella operationella förmåga påverkats till följd av svårigheterna med att boka en transitering. Problematiken med att få en transitering genom kanalen, i samband med geopolitiska händelser i andra delar av världen har lett till att fartyg tar alternativa rutter och att nya marknader blivit aktuella. Uppsatsens avgränsades till att enbart undersöka segmentet tanksjöfarten. Ytterligare en avgränsning som gjordes var att bakgrunden till problematiken, som grundar sig i klimatförändringar och väderfenomenet El Niño, inte analyserades.
  • Post
    Framtida efterfrågan av fossila bränslen efter implementeringen av utsläppsrätter: En fallstudie utifrån redares och befraktares perspektiv
    (2024) Miholic, Mathilda; Waerneman , Linn; Chalmers tekniska högskola / Institutionen för mekanik och maritima vetenskaper; Chalmers University of Technology / Department of Mechanics and Maritime Sciences; Olsson Neptun, Tomas; Larsson, Martin
    Transporter är en bidragande orsak till att stora mängder växthusgaser släpps ut, vilket i sin tur ökar den globala uppvärmningen. EU vill begränsa utsläppen genom att implementera olika regelverk såsom system för handel med utsläppsrätter. Syftet med rapporten är att undersöka hur sjöfarten reagerar på den nya implementeringen av EU ETS som är det första handelssystemet i världen gällande utsläppsrätter. Med tanke på studiens tidsram behövde forskningen avgränsas till ”intermediate tankers” i storleksegmentet 25 000 – 35 000 dödvikt. Relevanta aktörer inom branschen har intervjuats för att undersöka deras syn på EU ETS och om regelverket bidrar till förändring hos företagen. Syftet är också att förstå utmaningar med regelverket som sjöfarten står inför. Resultatet visar att regelverket fungerar i symbios med andra regelverk, men i sig inte är avgörande vid beslutfattande. Rederierna beställer mer miljövänliga fartyg och använder tekniska verktyg för att minska utsläppen, men det beror på fler faktorer än enbart implementeringen av utsläppsrätter. Inställningen till regelverk så som EU ETS är positiv bland respondenterna och viljan att ställa om finns. Däremot anser respondenterna att det finns brister i systemet som gör att regelverket kanske inte får det genomslag som är tänkt. Brister så som begränsat utbud av gröna bränslen samt att det än så länge är mer ekonomiskt försvarbart med konventionella bränslen, trots att de då behöver täcka sina utsläpp genom köp av utsläppsrätter.
  • Post
    Technical support at sea: Quantifying its problems and examining possible solutions
    (2024) Svedlund, Samuel; Andersson, Arvid; Chalmers tekniska högskola / Institutionen för mekanik och maritima vetenskaper; Chalmers University of Technology / Department of Mechanics and Maritime Sciences; Olindersson, Fredrik; Lundh, Monica
    Digitalization has become increasingly prevalent in the work of seafarers, leading to major benefits. However, recent research indicates that the new digital environment brings its challenges, one being technical support. The aim of the report is to investigate the challenges and potential improvements in technical support onboard vessels within the context of the maritime industry's increasing digitalization. The research focuses on two main questions. Firstly, what is the magnitude of the identified problems in technical support onboard vessels? Secondly, which measures to improve the support function are preferred by seafarers? The results are primarily based on data collected in a survey, revealing insights into the current state of technical support at sea. Findings indicate that while technical support is not seen as a major problem, there are several areas of improvement. Issues such as inaccessible support, language barriers, and delays in response times exist. Seafarers express a preference for traditional communication methods, such as telephone and email, over modern alternatives such as chatbots and video calls. Additionally, having a dedicated contact person with knowledge and competence at the support company is emphasized as an important factor for improving support quality. It is suggested that improving existing support functions through increased competence and availability is important. Rather than relying solely on new technical solutions, enhancing the already existing traditional ones is essential for improving the support function in the maritime industry. In the report, IT support for administrative and operative technological systems on vessels is investigated from the perspective of the users, i.e., the crew. The scope is limited to support on vessels of shipping lines operating in Scandinavia.