Avvikelsedrivet förbättringsarbete En analys utförd i Triumf Glass produktion

Examensarbete på grundnivå
Ekonomi och produktionsteknik 180 hp (högskoleingenjör)
Ekberg, Isak
Oliv, Hannah
Förbättringsarbete och en vision om att utveckla sin verksamhet är en grundläggande funktion i ett företag för att hålla sig konkurrenskraftiga. I takt med att Triumf Glass har ökat sin omsättning och byggt ut produktionen har nya utmaningar uppstått och följaktligen har förbättringsarbetet behövt bortprioriteras. Nu, två år senare, när den nya produktionslinjen etablerats vill företaget återuppta förbättringsarbetet och har en önskan och vision om att det ska involvera alla operatörer såväl som att det ska genomsyra hela företaget. Triumf Glass har tidigare försökt skapa en kultur för förbättringsarbete men inte uppnått ett önskvärt resultat. Syftet med examensarbetet är att designa och formulera en metod och struktur som främjar ett arbetssätt för ständiga förbättringar. Arbetet kommer även undersöka på vilket sätt operatörerna kan involveras, samt hur förbättringsarbetet kan integreras i den dagliga verksamheten. Det främsta underlaget för det här examensarbetet har varit en omfattande litteraturstudie där tidigare forskning inom liknande projekt har studerats. Vidare har observationsstudier utförts på Triumf Glass för att få en helhetsuppfattning om nuläget varpå kvalitativa undersökningar i form av intervjuer med produktionschef och operatörer har utförts. Slutligen har ett studiebesök genomförts som givit goda insikter i hur förbättringsarbete kan fungera i praktiken. Analysen som utfördes på Triumf Glass visar att det saknas ett fungerande arbetssätt för förbättringsarbetet. Därför lades stort fokus på att utforma ett helt nytt arbetssätt som är anpassat efter företagets behov och önskemål. Resultatet blev en förbättringstavla som ska fungera som grunden i förbättringsarbetet där PDCA-cykeln är utgångspunkten. För att säkerställa att metoden kommer fungera har en standard som är enkel att använda utformats i form av en A3 rapport med tillhörande instruktioner. Målsättningen med det nya arbetssättet är att det kommer involvera alla operatörer och efter inlärningsfasen användas rutinmässigt. Resultatet av examensarbetet förväntas leda till att Triumf Glass förbättrar de anställdas motivation, minskar stress och på lång sikt reducerar verksamhetens kostnader. För att detta ska uppnås krävs att Triumf Glass avsätter resurser i form av både tid och personal. Slutsatsen är att Triumf Glass bör övergå från förslagsverksamhet till avvikelsedrivet förbättringsarbete.
Ständiga förbättringar , Kaizen , Visuell styrning , Lean produktion , Daglig styrning , Motivation