Bågstångskåta

Björklund, Anders
Johansson, Lars
Lindgren, Björn
Modellen visar en flyttbar tältkåta av bågstångskontruktion, vilken varit den förhärskande bland renskötande samer i kalfjällsområdet i Norden. Stommen av fjällbjörk består av två par krökta stänger, som hålls isär av åsstång och tvärslåar och stöttas av dörrstänger och en bakre stödstång. Stängerna kopplas ihop genom hål och är smäckra och lätta att transportera. Stommen är ställbar i olika lägen med hänsyn till den ojämna terrängen. Mot skelettet vilar störar, som tältduken av vadmal är svept omkring. Kåtan är rymlig och fast i konstruktionen. Bågstångskonstruktionen är sedan mycket länge använd i torvkåtor. Se också modell 64.
Lappland, Skandinavien
Lapland, N. Scandinavia