Hängbro över Korofloden

Almgren-Jarlöw, Lena
Larsson, Anita
Modellen visar den 47 m långa rottingbron vid den forna byn Moe, som den såg ut när Walter Kaudern färdades förbi på 1910-talet. Bron hänger ca 12 m över den forsande Korofloden och är fäst vid stränderna i träd samt i en ram av stänger. Gångbanan, som endast är handsbred, består av 6-10 rottingar, som är sammanbundna med rottingvidjor. Med gångbanan är ledstänger i rotting förbundna. Den första rottingen lär ha simmats över vid lågvatten och i skydd av en buffel. Bron har burit upp till 13 personer med packning. Se också modell 124.
Korofloden, Celebes, Indonesien
The river Koro, Celebes, Indonesia