Hubert 2.0 Prototyp för en humanoid robot

Larsson, Sara
Steninger, Johanna
Wassenius, Philip
Följande rapport behandlar kandidatarbetet ”Utveckling av en öppen, modulär humanoid robot-plattform i förminskad skala” under institutionen för Mekanik och maritima vetenskaper på Chalmers tekniska högskola i Göteborg vårterminen 2020. Kandidatgruppen har fått i uppdrag att ta fram en öppen, modulär, humanoid robotplattform till kursen TIF160 Humanoid-robotics (MPCAS). Uppdragsgivaren är Krister Wolff, docent i Adaptiva system vid institutionen för Mekanik och maritima vetenskaper. En litteraturgenomgång har genomförts i syfte att erhålla bättre kunskap inom ämnet och förenkla framtagningsprocessen. Vid framtagningen implementeras kunskap och erfarenheter från tre års studier på Chalmers, bland annat används produktutvecklingsmetoder och programmering. Rapporten omfattar kandidatarbetet i sin helhet, från problemformulering till framtagning av diverse koncept. Konceptframtagningen mynnar ut i ett eller fler vinnande koncept och dess detaljkonstruktion. Det slutgiltiga resultatet är en fungerande robotplattform som kan användas i undervisningssammanhang och vid rekryteringstillfällen för Chalmers tekniska högskola. Det huvudsakliga syftet under projektet är att den slutgiltiga prototypen är modulär, mer estetiskt tilltalande än sin föregångare, lätt att tillverka och kan användas i undervisningssammanhang. Den slutgiltiga prototypen, Hubert 2.0, är en humanoid robotplattform som består av ett antal delar framtagna i CAD. Eftersom prototypen är en humanoid efterliknar dess utseende en mänsklig överkropp. De flesta ingående delarna i prototypen är 3D-utskrivna i plast och därför enkla för användaren att modifiera. Den valda prototypen uppfyller de krav och kriterier som ställts av uppdragsgivaren och projektgruppen i projektet. Eftersom det endast tagits fram förslag på rustning till prototypen finns möjligheten till vidareutveckling av denna komponent. Hade tidsramen för projektet varit större hade det även funnits möjligheter till att ta fram ett annat utseende på prototypen. Detta då tid funnits till att genomföra fler beräkningar med avseende på hållfasthet, mer experiment hade kunnat genomföras med avseende på form och design och därmed utveckla en än mer människoliknande prototyp. Det underlag och den prototyp som gruppen tagit fram utgör en bra grund och möjliggör vidareutveckling av prototypen om ett liknande kandidatarbete skulle genomföras igen. Projektet i helhet ses som lyckat då det övergripande syftet och samtliga ställda krav och kriterier har uppfyllts.
humanoid , CAD , robotplattform , humanoid-robotics , 3D-utskrivning , modulär , överkropp